Aktualności

Na bieżąco postaram się dodawać najnowsze informacje które 103 dotyczą, ale także chronologicznie te które były ważne a zostały pominięte.

Początek XXI wieku dla mieszkańców zamieszkujących wzdłuż linii 103 Trzebinia-Wadowice jak i dla przyjezdnych, okazał się krokiem do tyłu. Gdy w całej Europie zaczyna się stawiać na kolej, wykorzystując jej walory, jeśli chodzi o ochronę środowiska i bezpieczeństwo, w Polsce postawiono na jej degradację. Choć Ustawa o restrukturyzacji, komercjalizacji i prywatyzacji kolei z 2000 roku miała pozwolić się jej rozwijać, to rzeczywistość okazała się zgoła inna.

Pierwszym skutkiem działania Ustawy było zamykanie nierentownych (szerokie pojęcie) linii kolejowych. Jedną z nich była linia 103. Z wielkim smutkiem i rozgoryczeniem żegnano ostatni pociąg odjeżdżający z tych miejscowości. Jeszcze wówczas mówiono, że to tylko chwilowe zawieszenie, a jak się znajdą pieniądze w kasie samorządu, to kolej wróci. Powoływano się przy tym na Ustawę, która dawała możliwość przejęcia takich linii przez samorządy lokalne. Co mamy dziś? Wybierzcie się i zobaczcie do Bolęcina, Regulic, Alwerni, Okleśnej, Woźnik, Radoczy.... Mieszkańcy nadal czekają....


PLK S.A. wyraziła zgodę na rozbiórkę dwóch przejazdów kolejowych

24 listopada 2010 Napisz odpowiedź

LISTOPAD/GRUDZIEŃ 2010
Pracownik PKP PLK za pośrednictwem portalu Społeczno-Informacyjnego powiatu chrzanowskiego www.chrzanowski24.pl informuje:

„PLK SA wyraziła zgodę na rozbiórkę dwóch kolejnych przejazdów na linii 103 pod warunkiem zobowiązania władz gmin Trzebinia i Alwernia do sfinansowania odbudowy tych przejazdów w przypadku przyjęcia do realizacji planów przywrócenia ruchu kolejowego. Usatysfakcjonuje to kierowców a zmartwi miłośniów kolei. Przejazdy na:
1. Szlak Bolęcin – Regulice – ul. Teńczyńska
2. Szlak Regulice – Okleśna – ul. Patelskiego (dawniej Mickiewicza) popularna nazwa Alwernia Spalona
Termin uzależniony od włodarzy gmin”

Czytaj więcej

Czat z Markiem Sową dot. zorganizowania przewozów osobowych na linii 103

4 listopada 2010 Napisz odpowiedź

LISTOPAD 2010 Tygodnik Ziemi Chrzanowskiej Przełom organizuje czat z członkiem Zarządu Województwa Małopolskiego, wśród wielu pytań pojawiają się także te dotyczące wznowienia ruchu kolejowego między Trzebinią a Wadowicami oraz zorganizowanie przewozów osobowych w relacji Wadowice – Chrzanów przez Trzebinię
oto fragment tej rozmowy:

K T O S ? 3.11.2010 18:40 ? W 2002roku zawieszono połączenia osobowe Trzebini z Alwernią i Wadowicami, interweniujący w tej sprawie miłośnicy kolei a także lokalni mieszkańcy natrafiają na sprzeciw PLK, Samorządu woj. małopolskiego oraz Min. Infrastruktury zaś starostwa chrzanowski i wadowickie twierdzą że nie mają pieniędzy i odsyłają do Samorządu woj. małop. czy naprawdę nie można pozyskać środków z funduszy strukturalnych na naprawę tej linii i puścić na nią szynobusy w relacji Wadowice-Chrzanów przez Trzebinię? Zapotrzebowanie na przewozy osobowe na tej linii jest bardzo duże.

Marek Sowa ? 3.11.2010 18:44 ? Nie sądzę, aby w najbliższym czasie było możliwe odtworzenie tej linii kolejowej. W mojej ocenie znacznie ważniejsza jest modernizacja linii Trzebinia-Oświęcim. A poza tym nie podzielam opinii, aby ta trasa miała znaczącą frekwencję. Dysponujemy bowiem w Urzędzie Marszałkowskim danymi o przepływach potoków pasażerskich, z których wynika, że zarówno z Trzebini jak i Wadowic jest naturalne ciążenie w kierunku Krakowa, a linią bardzo istotną, gdzie odnotowujemy wzrost pasażerów, jest linia Trzebinia-Oświęcim. (Dotyczy to również przepływu na drogach). Czytaj więcej

Czat z Januszem Szczęśniakiem dot. przyszłości linii Trzebinia-Wadowice

24 października 2010 Napisz odpowiedź

PAŹDZIERNIK 2010; Na portal społecznościowy chrzanowski24 zostaje zaproszony Starosta powiatu chrzanowskiego Pan Janusz Szczęśniak, który w zbliżających się wyborach kandyduje na burmistrza Trzebini. Padają pytania dotyczące stanu obecnego oraz przyszłości linii Trzebinia – Wadowice, oto zapis dyskusji:

Pytanie 1) – Dlaczego Pan Starosta niezwołał spotkania Burmistrzów i urzędników, które obiecywał pod koniec Czerwca w sprawienie dopuszczenia do rozbiurki linii kolejowej 103 Trzebinia-Wadowice

JanuszSzczesniak: Spotkanie miało dotyczyć nie rozbiórki linii, leczzasadności uruchomienia linii kolejowej Trzebinia – Wadowice. Rozmawiałem w tejsprawie z burmistrzami, którzy nie wykazywali jednak większego zainteresowania podjęciem tego tematu z powodów oczywistych. Uruchomienie tej linii to w tej chwilikoszt przekraczający 100mln złotych. Samorządy lokalne po prostu nie stać na udział wreaktywowaniu tego sytemu, stąd zachwyceni tym pomysłem nie byli. Rozmawiałem również z Panią Burmistrz Wadowic – Filipiak, którą zaprosiłem do Chrzanowa.Niestety nie przybyła na to spotkanie. Sądzę, że również względy finansowe zaważyły na tejsprawie. Rysuje się realna możliwość połączenia komunikacyjnego pomiędzy powiatemchrzanowskim i wadowickim. Jak państwo wiedzą został podpisany list intencyjnypomiędzy wojewodą małopolskim panem Stanisławem Kracikiem, szefem Stalexportuoraz Starostą krakowskim, burmistrzem Alwerni i panią burmistrz Spytkowic oprzyspieszenie budowy węzła w Rudnie. W ślad za tym za zostać zrealizowana kolejna inwestycjadrogowa – budowa połączenia mostowego w Podłężu. W tej sprawie powiat chrzanowskizwrócił się już do powiatu wadowickiego. Chcemy przygotować wspólnie koncepcjetakiego połączenia. Jeśli zatem węzeł w Rudnie powstanie i gdy uda siępołączenie mostowe zbudować pomiędzy powiatem chrzanowskim i wadowickim sprawa rozwiązania problemów komunikacyjnych zostanie zminimalizowana. Mam świadomość faktu, że to właśnie ogromne kosztyzwiązane z reaktywowaniem tej linii nie wywołują entuzjazmu wśród burmistrzów. Nic w tym zresztą dziwnego, bowiem kryzys światowywpływa jednak na wielkość budżetów naszych samorządów, wpływy do budżetu stały sięostatnio mniejsze niż zakładaliśmy. Budowa połączenia pomiędzy wadowicami atrzebinią spoczywa jednak przede wszystkim na barkach samorządu woj.małopolskiego. Dlatego też rozumiem włodarzy poszczególnych gmin. Czytaj więcej

Coraz mniejsze szanse na przywrócenie ruchu na linii 103

9 października 2010 Napisz odpowiedź

PAŹDZIERNIK 2010; Lokalne media (chrzanowskie oraz wadowickie) Opisują iż mimo wielkiego zaangażowania miłośników kolei szanse na przywrócenie ruchu osobowego na linii Trzebinia – Wadowice są nikłe. Tymczasem zbliżające się wybory samorządowe ukazują że wśród kandydatów pojawiają się pomysły aby linię reaktywować i wznowić kursy w oparciu o szynobusy, brakuje jednak konkretów co do finansowania i naprawy torowiska. PKP nie pozostawiają złudzeń – na linii postawiono krzyżyk, ma zostać rozebrana. Po raz kolejny szykuje się wielka batalia o ocalenie torowiska i infrastruktury przed rychłą rozbiórką.

Powrót tematu budowy spalarni odpadów w powiecie chrzanowskim

8 września 2010 1 odpowiedź

WRZESIEŃ 2010; Wraca jak bumerang temat budowy spalarni odpadów w powiecie chrzanowskim jako szansa dla ruchu pociągów towarowych po linii Trzebinia – Wadowice. Ministerstwo Infrastruktury w odpowiedzi interweniującemu posłowi Tadeuszowi Arkitowi z Libiąża nie pozostawia złudzeń co do dalszych losów stotrójki -ma być rozebrana. Ten jednak nie odpuszcza i zamierza działać dalej na rzecz ratowania szlaku kolejowego. Pomysł podoba się nawet wice-staroście który uważa że należy transportować odpady do planowanej spalarni właśnie stotrójką. O całej sprawie szeroko pisze Tygodnik Przełom z Trzebini, zapraszam do lektury:
„Spalarnia może wskrzesić linię”
http://www.przelom.pl/komunikacja/2438/Spalarnia-moze-wskrzesic-linie/

Szkoda tylko, że nikt po raz kolejny nie zauważył ludzi którzy czekają już ponad 8 lat na połączenia osobowe.

Ruch pociągów na trasie Kraków-Zakopane wstrzymany

7 września 2010 Napisz odpowiedź

WRZESIEŃ 2010; Ruch pociągów na trasie Kraków-Zakopane między Stryszowem, a Skawcami jest wstrzymany do odwołania, ponieważ woda podmyła linię kolejową. źródło: http://polskalokalna.pl/wiadomosci/malopolskie/zakopane/news/uwaga-nie-jezdza-pociagi-krakow-zakopane,1528842

Komentarz: I tak pytanie nasuwa się samo, pociągi jadące od Krakowa dojeżdżają tylko do Stryszowa, dalej podmyte torowisko oraz most na rzece Skawa. Tymczasem Najnormalniej w świecie gdyby szlak kolejowy Trzebinia-Wadowice-Skawce byłby przejezdny to pociągi jadące od strony Katowic pojechały by przez Trzebinię a pociągi jadące od Krakowa pojechały by przez Spytkowice lub Wadowice i dalej przez Skawce do Suchej Beskidzkiej i do Zakopanego. Kuriozum? Nie, Polska rzeczywistość.
Już niedługo szykuje się remont linii Kraków-Trzebinia-Katowice, jej celem jest dostosowanie szlaku do prędkości 160km/h. Nikt nie wpadł na pomysł że pociągi towarowe mogły by pojechać szlakami alternatywnymi takimi jak Trzebinia-Wadowice czy Bolęcin-Chrzanów, niestety są one w tak fatalnym stanie że żaden pociąg po nich nie przejedzie. Jak zawsze wymówką jest brak pieniędzy i linia lokalna nie warta inwestycji.

Rosnące koszty przywrócenia kursów pociągów

12 sierpnia 2010 Napisz odpowiedź

SIERPIEŃ 2010; Coś nieprawdopodobnego dzieje się w sprawie kosztorysów w Ministerstwie Infrastruktury jeśli chodzi o rewitalizację linii Trzebinia – Wadowice. W dosłownym słowa tego znaczeniu „żongluje się” kwotami przywrócenia torowiska do stanu używalności. Najpierw było to 65mln, potem 112mln, teraz Pan Jarmuziewicz pełniący funkcję Sekretarza Stanu w Ministerstwie Infrastruktury podaje kwotę 137mln zł !!! Dodatkowo posiadająca własność prawną PKP S.A. która oddała w odpłatne użytkowanie tą linię PKP PLK chce linię likwidować! Nie wyjaśniając pytającemu posłowi Tadeuszowi Arkitowi jakie są tego koszty!

Całą sprawę opisuje równie zdumiony i zszokowany Redaktor Tygodnika „PRZEŁOM”, jego cała treść na:

http://komunikacja.przelom.pl/?t=LINIA-NR-103-W-ministerstwie-rosna-koszty-zwiazane-z-przywroceniem-kursow-pociagow-&p=2433