Aktualności

Na bieżąco postaram się dodawać najnowsze informacje które 103 dotyczą, ale także chronologicznie te które były ważne a zostały pominięte.

Początek XXI wieku dla mieszkańców zamieszkujących wzdłuż linii 103 Trzebinia-Wadowice jak i dla przyjezdnych, okazał się krokiem do tyłu. Gdy w całej Europie zaczyna się stawiać na kolej, wykorzystując jej walory, jeśli chodzi o ochronę środowiska i bezpieczeństwo, w Polsce postawiono na jej degradację. Choć Ustawa o restrukturyzacji, komercjalizacji i prywatyzacji kolei z 2000 roku miała pozwolić się jej rozwijać, to rzeczywistość okazała się zgoła inna.

Pierwszym skutkiem działania Ustawy było zamykanie nierentownych (szerokie pojęcie) linii kolejowych. Jedną z nich była linia 103. Z wielkim smutkiem i rozgoryczeniem żegnano ostatni pociąg odjeżdżający z tych miejscowości. Jeszcze wówczas mówiono, że to tylko chwilowe zawieszenie, a jak się znajdą pieniądze w kasie samorządu, to kolej wróci. Powoływano się przy tym na Ustawę, która dawała możliwość przejęcia takich linii przez samorządy lokalne. Co mamy dziś? Wybierzcie się i zobaczcie do Bolęcina, Regulic, Alwerni, Okleśnej, Woźnik, Radoczy.... Mieszkańcy nadal czekają....


Odpowiedź z Ministerstwa Infrastruktury na zapytanie posła Tadeusza Arkita

11 sierpnia 2010 Napisz odpowiedź

SIERPIEŃ 2010;

Odpowiedź z Ministerstwa Infrastruktury na zapytanie posła Tadeusza Arkita

TI- 3MW- 024 – /2010
Pan Grzegorz Schetyna Marszałek Sejmu RP
Szanowny Panie Marszałku,
Odpowiadając na zapytanie Pana Posła Tadeusza Arkita, przekazane przy piśmie
nr SPS-024-7387/10 z dnia 14 lipca 2010 r. w sprawie linii kolejowej nr 103Trzebinia – Wadowice w powiecie chrzanowskim i wadowickim, przedstawiam poniżej,co następuje.
Uprzejmie informuję, że zgodnie z informacjami przedstawionymi przez Zarząd PKP PLK S. A., linia kolejowa nr 103 Trzebinia – Wadowice jest linią czynną częściowo, wykorzystywaną tylko na potrzeby ruchu towarowego na odcinkach: od Trzebini do Bolęcina i od Okleśnej do Wadowic. Na odcinku pomiędzy Bolęcinem i Okleśną przedmiotowa linia nie jest wykorzystywana w jakikolwiek sposób w działalności PKP PLK S.A. Czytaj więcej

Stacja Bolęcin – reaktywacja?

7 sierpnia 2010 Napisz odpowiedź

SIERPIEŃ 2010; Portal informacyjny chrzanowski24: STACJA BOLĘCIN – REAKTYWACJA?
Pojawiające się doniesienia w sprawie budowy wielkiej bocznicy kolejowej do załadunku kruszyw w pobliżu Stacji w Bolęcinie potwierdzają się. Na miejscu widać zaawansowane roboty: wymiana tłucznia oraz nowe tory. Jednak tuż za samą stacją w Bolęcinie w kierunku Regulic przykry widok. Rozebrane dwa przejazdy kolejowe a w ich miejscu położony asfalt. Samo torowisko na odcinku Bolęcin – Regulice zarośnięte drzewkami, próby przejazdu drezyną bez szans.

zapraszam do lektury na: http://chrzanowski24.pl/wiadomosci-lokalne-dla-powiatu-chrzanowskiego/stacja-bolecin-reaktywacja

Zapytanie nr 7387 do Ministra Infrastruktury

31 lipca 2010 1 odpowiedź

SIERPIEŃ 2010 Po za posłem Markiem Polakiem z Andrychowa który nie raz już w sejmie interweniował do Ministerstwa Infrastruktury oraz tamtejszego podsekretarza stanu Pana Engelharta do sprawy przyłączył się także poseł Tadeusz Arkit z Libiąża:

Zapytanie nr 7387 do Ministra Infrastruktury

w sprawie linii kolejowej nr 103 Trzebinia ? Wadowice w pow. chrzanowskim i wadowickim
Stan faktyczny: linia kolejowa nr 103 Trzebinia ? Wadowice-Skawce powstała w 1899 r. W 1982 r. dokonano elektryfikacji odcinka Trzebinia ? Bolęcin, a w 1982 r. odcinka Spytkowice ? Wadowice. W 2002 r. zamknię to przewozy pasażerskie na odcinku Trzebinia ? Wadowice, mimo licznych sprzeciwów lokalnych środowisk i samorządowców. Obecnie linia ta jest
przejezdna tylko na trasie Trzebinia ? Bolęcin, Spytkowice ? Okleśna oraz Spytkowice ? Wadowice (przewozy towarowe). Stan techniczny torowiska nie pozwala jednak na wykorzystanie potencja ł u wspomnianej linii w sposób pełny i efektywny, dlatego pociągi poruszaj ą się na wspomnianych odcinkach z bardzo małą prędkością. Czytaj więcej

Spalarnia śmieci szansą dla linii Trzebinia-Wadowice?

27 lipca 2010 Napisz odpowiedź

LIPIEC/SIERPIEŃ 2010 Sprawa linii Trzebinia ? Wadowice nabiera coraz większego rozgłosu. Do wcześniejszego artykułu Tygodnika Lokalnego dopisuje się ogólnopolski portal Rynek Kolejowy

?Spalarnia śmieci szansą dla linii Trzebinia-Wadowice??
W związku z planowaną budową spalarni w powiecie chrzanowskim jednym z często padających pytań jest to, którędy śmieci będą do niej dowożone. Odpady mają pochodzić także z powiatu wadowickiego i suskiego. Warto by było, aby samorządowcy, a zwłaszcza inicjatorzy budowy spalarni – burmistrz Chrzanowa Ryszard Kosowski i burmistrz Trzebini Adam Adamczyk, przeanalizowali opcję transportu śmieci koleją jako alternatywy dla uciążliwego transportu kołowego. Linia nr 103 doskonale do tego celu się nadaje. Kiedy zostanie rozebrana, na analizy będzie już za późno.

źródło: http://www.rynek-kolejowy.pl/17204/Spalarnia_smieci_szansa_dla_linii_TrzebiniaWadowice.htm

Komentarz: Plany budowy spalarni odpadów pomiędzy Chrzanowem a Trzebinią dają szansę na uratowanie linii kolejowej Trzebinia-Wadowice przed fizyczną likwidacją ponieważ śmieci mają być wożone z powiatów wadowickiego oraz suskiego. To właśnie kolej mogła by się doskonale w tym zadaniu sprawdzić. Jednak linia miejscami jest w opłakanym stanie o co nie bez powodu obwiniany jest zarządca infrastruktury. Największym błędem PKP PLK było i jest pozostawienie linii samej sobie. Nikt mimo interwencji jej nie rewidował nie objeżdżał po prostu linię zamknięto dla ruchu kolejowego, a resztę robią złodzieje. Według orientacyjnych szacunków koszt przywrócenia do użytkowania linii wynosi około 65 mln zł. Ile wynosi roczny koszt codziennego (w dni robocze) objazdu linii drezyną przez toromistrzów PLK? Dla tej linii jest to orientacyjnie 30 tys. PLN. (Paliwo dla drezyny plus 2 godziny pracy dla dwóch pracowników) Straty? PLK sama napisała.

Wznowienie ruchu wcale nie jest proste

LIPIEC 2010; Portal informacyjny Wadowic i okolic przytacza wypowiedzi:

„Ruch pociągów na linii kolejowej 103 Trzebinia-Wadowice został zawieszony 7 lat temu. Kursowanie pociągu stało się po prostu nieopłacalne. Ryszard Rębielas, dyrektor Małopolskich Zakładów Przewozów Regionalnych wspomina, że w sezonie 2001/2002 z transportu kolejowego na tej linii korzystało niespełna 30 osób.
Jak się okazuje, wznowienie ruchu wcale nie jest proste. – Linia jest w złym stanie technicznym. Przez lata rozkradziono metalowe elementy. W wielu miejscach tory są nieprzejezdne – przyznaje Marek Szuster, zastępca dyrektora ds. eksploatacji PKP Polskie Linie Kolejowe SA w Krakowie. Na razie nie ma zgody co do kosztów rewitalizacji linii. Kolej utrzymuje, że przywrócenie odcinka do używalności będzie kosztować około 65 000 000 zł.
Jak na razie pewne jest tylko jedno. O modernizacji linii 103 i wznowieniu kursowania pociągów nie może być mowy bez potencjalnych pasażerów. A czy znajdzie się wystarczająco wielu chętnych na podróż koleją?”

źródło: http://www.mamnewsa.pl/newsy,1353-walcza-o-linie-wadowice-trzebinia

Komentarz: Chętni się znajdą, i właściwie czekają jak na zabawienie aby składy osobowe wróciły na tę linię. Na razie nikt jednak nie chce przeprowadzić badań rynkowych potencjalnych klientów, wystarczają dane z przed blisko 10 lat?!
Czytając jednak wypowiedzi obu Panów mam nieodparte wrażenie że nikt nie chce pamiętać co ze strony PKP doprowadziło do tak drastycznego spadku pasażerów oraz degradacji torowiska. Poraża także brak kojarzenia bardzo ważnych faktów i decyzji dotyczących samej linii 103 i skutków dla niej dziejących się na przestrzeni ostatnich 25 lat. Szkoda że o takowe podsumowanie nikt w Spółkach PKP się nie pokusi.

Artykuł „Jedni deklarują drudzy wnioskują”

24 lipca 2010 Napisz odpowiedź

LIPIEC 2010; Po licznych gorących prośbach do Redaktora zajmującego się sprawą linii 103  pojawia się bardzo obszerny i szczegółowy reportaż z licznymi wywiadami w lokalnej gazecie Przełom pt. „Jedni deklarują drudzy wnioskują” Zapraszam do lektury pod adresem http://komunikacja.przelom.pl/?t=Jedni-deklaruja-drudzy-wnioskuja&p=2430 dziękując jednocześnie za zainteresowanie się gazety sprawą i bieżące jej monitorowanie.

Artykuł „Złomiarze ciągle okradają kolej”

15 lipca 2010 Napisz odpowiedź

LIPIEC 2010; Poinformowana przez jednego z forumowiczów lokalna Gazeta Przełom potwierdza informacje o fatalnym stanie torowiska na odcinku Trzebinia-Bolęcin w artykule pt. „Złomiarze ciągle okradają kolej”
http://www.przelom.pl/przelom-online.php?t=Zlomiarze-ciagle-okradaja-koleje&p=5262
W wypowiedzi dla gazety rzecznik prasowy PLK wyjaśnia że nie ma pieniędzy na Sokistów którzy pilnowali by tego odcinka linii kolejowej.