Aktualności

Na bieżąco postaram się dodawać najnowsze informacje które 103 dotyczą, ale także chronologicznie te które były ważne a zostały pominięte.

Początek XXI wieku dla mieszkańców zamieszkujących wzdłuż linii 103 Trzebinia-Wadowice jak i dla przyjezdnych, okazał się krokiem do tyłu. Gdy w całej Europie zaczyna się stawiać na kolej, wykorzystując jej walory, jeśli chodzi o ochronę środowiska i bezpieczeństwo, w Polsce postawiono na jej degradację. Choć Ustawa o restrukturyzacji, komercjalizacji i prywatyzacji kolei z 2000 roku miała pozwolić się jej rozwijać, to rzeczywistość okazała się zgoła inna.

Pierwszym skutkiem działania Ustawy było zamykanie nierentownych (szerokie pojęcie) linii kolejowych. Jedną z nich była linia 103. Z wielkim smutkiem i rozgoryczeniem żegnano ostatni pociąg odjeżdżający z tych miejscowości. Jeszcze wówczas mówiono, że to tylko chwilowe zawieszenie, a jak się znajdą pieniądze w kasie samorządu, to kolej wróci. Powoływano się przy tym na Ustawę, która dawała możliwość przejęcia takich linii przez samorządy lokalne. Co mamy dziś? Wybierzcie się i zobaczcie do Bolęcina, Regulic, Alwerni, Okleśnej, Woźnik, Radoczy.... Mieszkańcy nadal czekają....


Kolejne kradzieże na linii i brak interwencji

23 czerwca 2010 Napisz odpowiedź

CZERWIEC/LIPIEC 2010; Jeden z miejscowych mieszkańców Bolęcina tak opisuje obecną sytuację torowiska na odcinku Trzebinia-Bolęcin: Pomimo zgłaszanych do SOK próśb o interwencje w sprawie kręcących się osób z torbami po torowisku w lesie tuż przy przystanku Piła Kościelecka zero reakcji w/w służb. Efekt? Anonimowy informator PLK donosi iż w związku ze stwierdzeniem kradzieży śrub, wkrętów, podkładek z torowiska ruch na odcinku Trzebinia-Bolęcin zostaje wstrzymany do odwołania, a sam odcinek zostaje zamknięty. Korzystająca z infrastruktury kolejowej składnica złomu w Bolęcinie przenosi się do Trzebini. Tuż za przejazdem kolejowym za stacją kolejową w Trzebini w kierunku Bolęcina stoi znak kolejowy informujący o braku możliwości ruchu kolejowego. Informacja na dzień dzisiejszy: szlak będzie dozorowany obchodami toromistrzów i SOK. Jak zapowiada ten sam pracownik PLK w Bolęcinie planowana jest budowa wielkiej i prężnej bocznicy kolejowej i obecnie prowadzone są w tym temacie działania, chodzi o wielki plac do magazynowania kruszyw tuż przy bocznicy PKP który ma ruszyć już na jesień 2010.

Kierunki rozwoju transportu w woj. małopolskim na najbliższe 20 lat

14 czerwca 2010 Napisz odpowiedź

CZERWIEC 2010; RYNEK KOLEJOWY:Tadeusz Krupnik z Wydziału Gospodarki Komunalnej UM Wadowice, w ramach konsultacji subregionalnych w sprawie opracowania dokumentu wyznaczającego kierunki rozwoju transportu w woj. małopolskim na najbliższe 20 lat, zaproponowano reaktywację nieczynnej obecnie linii Trzebinia-Wadowice oraz wprowadzenie szynobusów do obsługi lokalnych połączeń, w miejsce wykorzystywanych aktualnie jednostek EN57. (…) Burmistrz Wadowic za pośrednictwem Starosty Powiatu Wadowickiego zgłosił do tego programu wnioski dot. infrastruktury kolejowej w zakresie: obsługa ruchu lokalnego na linii kolejowej Bielsko Biała-Kalwaria Lanckorona i linii kolejowej Trzebinia-Wadowice przez szynobusy oraz wykorzystanie linii kolejowej Trzebinia-Wadowice dla przewozów towarowych

źródło oraz całość na:

http://www.rynek-kolejowy.pl/16399/Jaka_przyszlosc_kolei_w_Wadowicach.htm

Kolej beskidzka o stacji Wadowice

13 czerwca 2010 Napisz odpowiedź

CZERWIEC 2010; Kolej beskidzka o stacji WADOWICE: Wadowice były niegdyś tętniącą życiem dużą stacją, generującą pokaźny ruch pasażerski i towarowy. Pociągi osobowe odjeżdżały do Trzebini, do Suchej Beskidzkiej, do Krakowa przez Kalwarię, do Krakowa przez Spytkowice, do Bielska. Dzisiaj zostały z tego wszystkiego właściwie już tylko wspomnienia, utrwalone w opowieściach okolicznych mieszkańców oraz fotografiach, starych rozkładach jazdy, wspomnieniach kolejarzy, pasażerów. Wadowice to obecnie senna, pusta stacyjka, pięknie położona w otoczeniu gór, z niezwykle urokliwym, wyremontowanym budynkiem dworcowym oraz całkowicie zmodernizowanym układem torowym. Ma w sobie ten klimat i czar, jaki można odnaleźć jedynie na beskidzkich szlakach kolejowych. Tylko pociągów niestety brak. Nie dojedziemy już linią do Suchej Beskidzkiej: odcinek Wadowice-Skawce został rozebrany w związku z budową zapory w Świnnej Porębie. Ruch pasażerski na odcinku do Trzebini został zawieszony kilka lat temu, sama trasa zaś coraz bardziej ulega degradacji. I to nie tylko w wyniku działania złodziei: na wniosek burmistrza Trzebini niedawno zaasfaltowano przejazdy kolejowe na nieużywanym fragmencie torowiska. Z kolei ruch do Krakowa został właściwie całkowicie wygaszony w wyniku działania PR Kraków i UMWM. Pokaźne potoki pasażerskie przejęły prywatne firmy minibusowe, które ostatnimi czasy rozpleniły się jak grzyby po deszczu. Jedynie do Bielska kursuje kilka par pociągów, ale w porównaniu z latami świetności wadowickiej stacji, jest to jedynie smutny cień przeszłości. W tym momencie nasuwa się gorzka refleksja: gdyby Karol Wojtyła żył dzisiaj, to do Krakowa musiałby dojeżdżać? busem, bądź własnym samochodem. Smutne, ale prawdziwe.

źródło i PIĘKNE ZDJĘCIA zapraszam na =) http://kolejbeskidzka.wikidot.com/wadowice

Pytania o projekty na linii 103

11 czerwca 2010 Napisz odpowiedź

CZERWIEC 2010; Coraz więcej meili przychodzi na adres stotrojka@gmail.com z zapytaniem o dział na stronie „PROJEKTY” oraz wznowienie ruchu pasażerskiego przynajmniej sezonowo. Oto fragment jednej z odpowiedzi jaką udzieliłem:

„Jest bardzo wiele wariantów branych pod uwagę jeśli chodzi o wspomniane projekty, w Chrzanowie Fablok jako Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce mogła by mieć świetny skansen lub muzeum kolejowe na obecnie zdewastowanym dworcu Chrzanów przy ul.Fabrycznej po pozyskaniu parowozów mogły by one jeździć na zamówienie na z Chrzanowa przez Trzebinię do Wadowic (tak jak w Chabówce do Zakopanego lub Nowego S.) bądź regularnie/sezonowo. Równolegle w Chrzanowie powstała kilka lat temu „chrzanowska kolej drezynowa” która chciała drezyną własnej roboty poruszać się po tejże linii oraz organizować wycieczki po niej, PLK nie wydała zgody twierdząc że cała linia używana jest do ruchu towarowego – co akurat jest nieprawdą bo są miejsca gdzie szyny zostały rozkradzione…….

Debata w Tygodniku Przełom była niejako zwieńczeniem wieloletnich działań i wysiłku a także chęcią pokazania jak zachowują się lokalni włodarze którzy zamiast zabiegać o rozwój kolei na swoim terenie, totalnie go pogrążają na rzecz prywatnych samochodów (wypowiedź Burmistrza Adamczyka). Należy działać aby sprawa nie pozostała martwa, jest naprawdę wielu ludzi którzy z chęcią będą jeździć 103-ką, i nie tylko miłośników kolei ale stałych pasażerów.

Czasowo zamknięty most kolejowy na Wiśle

19 maja 2010 Napisz odpowiedź

MAJ 2010; W związku z trudną sytuacją powodziową w okolicach Okleśnej, czasowo został zamknięty most kolejowy na Wiśle. Od strony Zakładów Chemicznych w Alwerni pociąg towarowy dowozi piasek służący umacnianiu wałów przeciwpowodziowych na Wiśle. Więcej w lokalnym Tygodniku „Przełom” http://www.przelom.pl/przelom-online.php?t=Wisla-przecieka-przez-waly-w-Oklesnej-Mieszkancy-ewakuowani-&p=4974_i2_37471#komentarz37471

EDIT: Niespełna tydzień później most na Wiśle został otwarty, nie stwierdzono uszkodzeń. Skład towarowy doworzący piasek i inne materiały w pobliże wału powodzionego oddał nieocenioną pomoc przy łataniu zniszczonych przez wielką wodę wałów przeciwpowodziowych co umożliwoło zmniejszenie strat poniesionych przez zalewającą wodę.

Bolęcin: zaasfaltowany przejazd na linii Trzebinia-Wadowice

1 maja 2010 1 odpowiedź

MAJ 2010; Na stronach Portalu Rynek Kolejowy (po zasygnalizowaniu przezemnie probelmu) pojawił się artykuł:

„Bolęcin: zaasfaltowany przejazd na linii Trzebinia-Wadowice”
(zdjęcie http://www.rynek-kolejowy.pl/foto_news_opis/15677/1a78416adf131b4014fa7b2af58d6cff_d.jpg )

Ruch pasażerski między Trzebinią a Wadowicami zawieszono w 2002 r. W ciągu 8 lat infrastruktura linii kolejowej nr 103 uległa daleko posuniętej degradacji. Na domiar złego niedawno zaasfaltowano przejazd na terenie Bolęcina. To wszystko sprawia, iż ponowna reaktywacja trasy wydaje się być niestety coraz mniej realna. Czytaj więcej

Zaasfaltowany przejazd kolejowy za stacją Bolęcin

2 kwietnia 2010 1 odpowiedź

KWIECIEŃ 2010; Pocztą elektroniczną otrzymałem informację iż kilkaset metrów za stacją Bolęcin (Gmina Trzebinia) w stronę Regulic został zaasfaltowany przejazd kolejowy. Jako dowód otrzymałem kilka zdjęć. W celu uzyskania wyjaśnień skontaktowałem się z Rzecznikiem Prasowym Polskich Linii Kolejowych S.A. oddział w Krakowie którym linia 103 podlega. W odpowiedzi uzyskałem że w związku z tym iż linia 103 Trzebinia – Wadowice jest używana tylko i wyłącznie na odcinkach Trzebinia – Bolęcin, oraz Okleśna – Spytkowice – Wadowice i z sytuacją iż nie było w latach poprzednich chętnych przewoźników (czy to osobowych czy towarowych) aby poruszać się odcinkiem Bolęcin – Regulice – Alwernia – Okleśna to odcinek ten jest zamknięty dla ruchu kolejowego. W związku z tym aby nie kolidować z ruchem samochodowym zezwolono na zaasfaltowanie torowiska na wspomnianym przejeździe kolejowym, nie wykluczając jednocześnie że gdyby pojawił się przewoźnik kolejowy który zadeklaruje na przód że torowiska będzie używał regularnie to szlak może zostać przywrócony do stanu przejezdności, choć jest bardzo zdewastowany.
Foto „z góry” pod linkiem http://img715.imageshack.us/img715/4756/bolencinprzejazd103wstr.jpg
Komentarz do tej sprawy pozostawiam wszystkim zainteresowanym….. na forum Infokolej http://infokolej.pl/viewtopic.php?t=5340&start=30