Aktualności

Na bieżąco postaram się dodawać najnowsze informacje które 103 dotyczą, ale także chronologicznie te które były ważne a zostały pominięte.

Początek XXI wieku dla mieszkańców zamieszkujących wzdłuż linii 103 Trzebinia-Wadowice jak i dla przyjezdnych, okazał się krokiem do tyłu. Gdy w całej Europie zaczyna się stawiać na kolej, wykorzystując jej walory, jeśli chodzi o ochronę środowiska i bezpieczeństwo, w Polsce postawiono na jej degradację. Choć Ustawa o restrukturyzacji, komercjalizacji i prywatyzacji kolei z 2000 roku miała pozwolić się jej rozwijać, to rzeczywistość okazała się zgoła inna.

Pierwszym skutkiem działania Ustawy było zamykanie nierentownych (szerokie pojęcie) linii kolejowych. Jedną z nich była linia 103. Z wielkim smutkiem i rozgoryczeniem żegnano ostatni pociąg odjeżdżający z tych miejscowości. Jeszcze wówczas mówiono, że to tylko chwilowe zawieszenie, a jak się znajdą pieniądze w kasie samorządu, to kolej wróci. Powoływano się przy tym na Ustawę, która dawała możliwość przejęcia takich linii przez samorządy lokalne. Co mamy dziś? Wybierzcie się i zobaczcie do Bolęcina, Regulic, Alwerni, Okleśnej, Woźnik, Radoczy.... Mieszkańcy nadal czekają....


Rocznica En-57 001 na linii 103 i „znikające” tory

12 lutego 2017 4 odpowiedzi

W lutym 2017 minęło równo 55 lat odkąd pojawił się w Wadowicach pierwszy elektryczny zespół trakcyjny serii en-57 zwany także „kiblem”, był najczęściej spotykanym składem osobowym po elektryfikacji całego szlaku z Wadowic do Trzebini. Zapraszam do artykułu i galerii zdjęć na http://wadowiceonline.pl/rozmaitosci/9110-to-najdluzej-produkowany-pociag-pierwszy-egzemplarz-jezdzil-do-wadowic

Koleje Śląskie chcą powrotu pociągów w dawnej relacji z Katowic do Zakopanego (z pominięciem Krakowa), a ponieważ mają taką możliwość to zabrały się za realizację. Niestety pociąg z racji rozkradzionej infrastruktury nie pojedzie z Katowic przez Trzebinię, Alwernię, Spytkowice i Wadowice do Zakopanego jak było to do roku 2002, tylko przez Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską, o czym także informują WadowiceOnline http://www.wadowiceonline.pl/biznes/9099-pociagi-kolei-slaskich-pojada-przez-wadowice-do-zakopanego

Policji udało się złapać złodziei kradnących tory z linii 103 – 30 metrów wycenione na 1000 zł, o czym pisze Tygodnik Przełom http://przelom.pl/19855-kradli-tory-trafili-za-kraty.html

Mamy w Chrzanowie/Trzebini Stowarzyszenie Stacja Chrzanów https://www.facebook.com/stacjachrzanow/ którego Członkowie nie raz jeszcze pozytywnie zaskoczą, pokażą i zarażą pięknem kolei, zobaczcie na FB!

Szybciej z Alwerni do Spytkowic

28 listopada 2016 3 odpowiedzi

Jak podaje portal WadowiceOnline.pl planowane są prace przy infrastrukturze kolejowej na używanym przez składy towarowe odcinku od stacji w Spytkowicach do Zakładów Chemicznych Alwernia, w tym także Mostu na Wiśle. Szczegóły można znaleźć pod linkiem http://wadowiceonline.pl/wydarzenia/8697-chca-aby-na-czynnym-odcinku-linii-kolejowej-nr-103-bylo-bezpiecznie

Spytkowice-Wadowice-Skawce

29 września 2016 Napisz odpowiedź

Znikają ostatnie ślady po rozebranym odcinku Wadowice-Skawce. Jeszcze tylko przez kilka dni będzie okazja zobaczyć, zrobić zdjęcie byłego mostu kolejowego w Mucharzu, który zostanie rozebrany o czym pisze portal WadowiceOnline
http://wadowiceonline.pl/wydarzenia/8397-ostatnie-dni-mostu-w-mucharzu-zaczynaja-rozbiorke

Co dalej z relacją Wadowice – Spytkowice z opcją przedłużenia do Alwerni? Niektórzy samorządowcy wolą jednak busy. Zapraszam do lektury
http://wadowiceonline.pl/biznes/8369-wadowice-i-tomice-doloza-sie-do-pociagow-na-stotrojce

 

Wadowice-Spytkowice pierwszy pociąg w 2017?

17 sierpnia 2016 10 odpowiedzi

Świetne wiadomości z Wadowic! Jak podaje portal WadowiceOnline.pl
http://wadowiceonline.pl/biznes/8172-wroca-pociagi-do-spytkowic-jest-przewoznik
Jest bardzo duża szansa na regularne kursy osobowe prywatnego przewoźnika SKPL który chciałby uzupełnić ubytki powstałe w torowisku i wprowadzić 6 par pociągów dziennie na odcinku Wadowice-Spytkowice z możliwością przedłużenia relacji do Alwerni! Umowa z miejscowymi samorządami została by zawarta na okres 5 lat. Jak zapowiada przewoźnik pierwsze pociągi mogły by się pojawić już w połowie roku 2017! Trzymajmy wszyscy kciuki ;-)

Edit: Także Rynek-Kolejowy oraz Gazeta Krakowska piszą o możliwym powrocie składów osobowych:
http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/wroca-pociagi-do-spytkowic-jest-przewoznik-77804.html 

http://www.gazetakrakowska.pl/wiadomosci/malopolska-zachodnia/a/linie-kolejowa-zarosly-chwasty-czy-wroca-tu-pociagi,10545150/

Pieszo na szlaku

14 lipca 2016 2 odpowiedzi

Nie raz pisaliśmy na stronie o pieszych wędrówkach po odcinkach linii 103, ale albo brakowało czasu, albo sił aby przejść w jednym czasie cały odcinek od Trzebini do Wadowic i zrobić jego aktualną dokumentację. Mamy jednak dobrą wiadomość – dzięki „ZapomnianySzlak” (któremu serdecznie dziękujemy) macie okazję zobaczyć aktualny stan linii 103 w 2016 roku.

Google Maps odcinek 1 Trzebinia – Spytkowice

Opis: http://zapomnianyszlak.pl/103-2/

Google Maps odcinek 2 Spytkowice – Wadowice

Opis: http://zapomnianyszlak.pl/103-3/

Galeria zdjęć z całego szlaku http://zapomnianyszlak.pl/galeria/linia103/

 

O kolei w Małopolsce oraz Interpelacja ws. linii 103

20 maja 2016 3 odpowiedzi

Na małopolskim BIP pojawiła się Interpelacja Radnego Sejmiku Małopolskiego Kazimierza Czekaja do pobrania pdf  bip.malopolska.pl/Download/get/id,1407066.html o „weryfikacji podejścia w sprawie likwidacji linii kolejowej 103 Trzebinia-Wadowice i utworzeniu w jej miejsce ścieżki rowerowej”
Oraz odpowiedź Wojewody http://bip.malopolska.pl/pobierz/1412494.html

Polecam materiał o kolei w Małopolsce
„Wrócimy do kolei czy budujemy ścieżki rowerowe” , „Jest inwestor na linię 103 odcinek Wadowice-Spytkowice”
TVP Kraków (Region: 17 V 2016) 10 minuta przewozy osobowe z Wadowic do Spytkowic  http://krakow.tvp.pl/25390353/17-v-2016

 

Drezyną po Regulicach

16 maja 2016 5 odpowiedzi

To było jak podróż sentymentalna w przeszłość – kiedy przez Regulice przy „skałkach” wolno przejeżdżał EN57 relacji Trzebinia-Wadowice – był rok 2002, jeden z ostatnich kursów osobowych. Kilka miesięcy jeździły jeszcze nieliczne składy towarowe i pusto, cisza, tory zaczęły porastać wysokie trawy, krzaki, drzewa, a miejscami znikły całkowicie za sprawą złodziei. Linia „czasowo zawieszona”…..

W niedzielę 15 maja 2016 miałem okazję legalnie przejechać się drezyną. Nie sądziłem jadąc pociągiem w 2002 roku, że przyjdzie mi poczekać blisko 14 lat aby znów pojechać torami w tym właśnie klimatycznym miejscu. Mimo iż przy zgodzie PKP PLK ale przede wszystkim ciężkim wysiłkiem i nie małym kosztem osób ze Stowarzyszenia Przyjaciół Regulic i Nieporazu były to przejażdżki jednodniowe – testowe na odcinku przystanek osobowy Regulice GórneEkomuzeum Garncarstwa / Winnica Czak. Wszyscy chętni – a ustawiała się długa kolejka do drezyny pytali: kiedy jazdy regularne, kiedy dalsze odcinki….
W miarę możliwości dodam zdjęcia z przejazdu,  tymczasem poniżej artykuły z:
Tygodnika Przełom.
http://przelom.pl/18612-na-linii-103-pojawila-sie-wreszcie-drezyna.html
Gazety Krakowskiej
http://www.gazetakrakowska.pl/wiadomosci/malopolska-zachodnia/a/planuja-wozic-drezyna-z-alwerni-do-regulic,10002980/ 

Filmik z pierwszych jazd drezyny (darujcie jakość – kręcony komórką)
https://youtu.be/PQ1N-IOIUJ0