Aktualności
Na bieżąco postaram się dodawać najnowsze informacje które 103 dotyczą, ale także chronologicznie te które były ważne a zostały pominięte.
Początek XXI wieku dla mieszkańców zamieszkujących wzdłuż linii 103 Trzebinia-Wadowice jak i dla przyjezdnych, okazał się krokiem do tyłu. Gdy w całej Europie zaczyna się stawiać na kolej, wykorzystując jej walory, jeśli chodzi o ochronę środowiska i bezpieczeństwo, w Polsce postawiono na jej degradację. Choć Ustawa o restrukturyzacji, komercjalizacji i prywatyzacji kolei z 2000 roku miała pozwolić się jej rozwijać, to rzeczywistość okazała się zgoła inna.
Pierwszym skutkiem działania Ustawy było zamykanie nierentownych (szerokie pojęcie) linii kolejowych. Jedną z nich była linia 103. Z wielkim smutkiem i rozgoryczeniem żegnano ostatni pociąg odjeżdżający z tych miejscowości. Jeszcze wówczas mówiono, że to tylko chwilowe zawieszenie, a jak się znajdą pieniądze w kasie samorządu, to kolej wróci. Powoływano się przy tym na Ustawę, która dawała możliwość przejęcia takich linii przez samorządy lokalne. Co mamy dziś? Wybierzcie się i zobaczcie do Bolęcina, Regulic, Alwerni, Okleśnej, Woźnik, Radoczy.... Mieszkańcy nadal czekają....
PLK daje zielone światło, a PKP SA?
W pierwszym etapie drezyny jeździłyby od przystanku osobowego Regulice Górne przez stację Regulice do przystanku osobowego Alwernia…. o tym i o innych działaniach oraz planach pisze Gazeta Krakowska przy okazji dziękujemy za informację o naszej stronie ;-)
Niestety fatalne wiadomości z odcinka Trzebinia-Piła Kościelecka – tuż za stacją Trzebinia i przejazdem kolejowym doszło do masowych kradzieży szyn, straty są duże, sprawców nie ujęto.
Na 30 tyś. zł PKP wycenia ponad 100-letni budynek dworca w Bolęcinie, jeśli nikt go nie kupi zostanie wyburzony….
Burmistrz Alwerni ZA drezynowaniem!
Burmistrz Tomasz Siemek zapewnił na łamach Tygodnika Przełom, że pomoże przy przejęciu od PKP szlaku pod organizowane przez Stowarzyszenia Przyjaciół Regulic i Nieporazu drezynowanie. Cały artykuł możemy przeczytać pod linkiem http://przelom.pl/17236-siemek-nikt-nie-przyjedzie-do-alwerni-na-dwutygodniowy-urlop.html
Także Radio Kraków złożyło wizytę w Regulicach – są zdjęcia, można odsłuchać audycji radiowej
http://www.radiokrakow.pl/wiadomosci/malopolska-zachodnia/na-nieczynnej-linii-kolejowej-trzebinia-wadowice-powstana-rowerowe-drezyny/
Wielu z Was w pisanych meilach już nie może się doczekać przejażdżki drezynami – zapewniamy, my także :)
Bez rewitalizacji do 2023 roku
Jak podaje portal WadowiceOnline.pl nie ma planów rewitalizacji linii 103 ze środków centralnych – nawet na odcinek Spytkowice-Wadowice do 2023 roku. Cały tekst można przeczytać na http://wadowiceonline.pl/biznes/5931-nikt-nie-chce-dac-kasy-na-rewitalizacje-linii-nr-103
Jest natomiast akceptacja ścieżki rowerowej w miejscu torowiska w projekcie Volo Skawa i środki na to.
Drezyną po szlaku
Kochani jak wcześniej informowaliśmy, trwają intensywne działania na rzecz pojawienia się możliwości przejażdżek drezynami po nieużywanych częściach torowiska. Oczywiście wiąże się to z masą pracy i czasu – zapewne zdajecie sobie sprawę, że nie ma możliwości legalnego poruszania się po szlaku bez zgody jego właściciela – PKP PLK, stąd po załatwieniu wszelkich niezbędnych formalności, oraz wykonaniu prac polegających na uzupełnieniu torowiska, oczyszczeniu go z bujnej roślinności, czy zabezpieczeniu przejazdów kolejowych minie jeszcze trochę czasu.
Tymczasem o działaniach na linii 103 pisze Tygodnik Przełom
http://przelom.pl/17100-wkrotce-przejazdzka-drezyna-na-linii-kolejowej-103.html
oraz WadowiceOnline
http://wadowiceonline.pl/hobby/5853-sasiedzi-biora-sie-za-drezynowanie-na-stotrojce-moze-u-nas-tez
Równocześnie dziękujemy za masę meili i telefonów, na wszystkie pytania staramy się jak najszybciej odpowiadać.
Być może już wkrótce będzie można pojeździć „na dzień dobry” pierwszym odcinkiem tak jak koledzy w Karpaczu https://www.youtube.com/watch?v=aIiOeGzlH6Y&noredirect=1
Restauracja dla miłośników kolei i nie tylko.
Być może zarzucą mi tu niektórzy kryptoreklamę, ale na Dworcu w Trzebini powstała w miejscu dawnej zamkniętej paręnaście lat temu restauracji „dworcowej” nowa restauracjo-pizzeria obok której nie można przejść obojętnie tym bardziej, że siedząc przy stoliku na peronie podziwiać można pociągi oraz peron z którego odjeżdżały składy do Wadowic.
https://www.facebook.com/pages/LAntica-Stazione/733979880025848
Wyburzanie Bolęcina
Niestety dochodzą do nas złe wieści. Jakiś czas temu informowaliśmy o nie najlepszym stanie technicznym budynku stacji BOLĘCIN – bardzo podobny budynek wyburzono na nieistniejącej już stacji Jaworzno (nie mylić z Jaworzno Szczakowa). Dziś na łamach Rynku Kolejowego opublikowano listę na której PKP SA ogłosiła 2 tys. pozycji obiektów do wyburzenia – wśród nich znalazł się budynek stacji Bolęcin. Artykuł oraz listę obiektów można znaleźć pod linkiem
http://www.rynek-kolejowy.pl/57896/pkp_sa_zburza_ponad_2_tys_obiektow.htm
Tymczasem w Bieszczadach z powodzeniem uruchomiono przejazdy turystyczne drezyn, zachęcam do przeczytania artykułu oraz oglądnięcia zdjęć,
http://www.rynek-kolejowy.pl/57870/trasa_zagorz_kroscienko_odzyla_ruszyly_bieszczadzkie_drezyny_rowerowe.htm
Wiele osób czeka na taki widok na naszym szlaku – trzymajcie kciuki :-)
Wiosna na szlaku
Nasi koledzy z portalu WadowiceOnline.pl przygotowali artykuł, galerię zdjęć oraz materiał video z odcinka Bolęcin – Okleśna,
http://wadowiceonline.pl/biznes/5431-tak-wygladaja-tory-miedzy-wadowicami-a-trzebinia
Kochani poważnie działamy w zakresie pojawienia się drezyn do przejazdu po nieużywanym torowisku na wymienionym wyżej odcinku, oczywiście po uzyskaniu zgody od zarządcy – PKP PLK, oczyszczeniu trasy z krzewów i drzewek, oraz uzupełnieniu brakujących elementów torowiska.
Nowy rok nowe nadzieje i działania
Witajcie po dłuższej przerwie!
Czas biegnie szybko, tak samo szybko zarasta, jest rozkradana i znika nasza linia 103. Trafiło do mnie sporo emocjonalnych meili, spotkałem się także z kilkoma osobami gdzie tematem rozmów po za wspominkami ze szlaku i obecnej sytuacji były różne pomysły mniej i bardziej realne co do jej konkretnego wykorzystania.
Wielu z Was dopytuje o wygrany ranking, który organizowało Centrum Zrównoważonego Transportu . Chciałbym bardzo, aby to głosowanie sprawiło iż osoby odpowiedzialne za kolej w Małopolsce wzięły sobie do serca jego wynik i liczbę głosów i podjęły wiążące decyzje czyli przywróciły linię do życia. Narazie efekt jest taki, że pokazaliśmy urzędnikom ilu nas jest, oraz że ich plany nijak nie pokrywają się z zapotrzebowaniem społecznym – wnioski z głosowania zawarte są pod linkiem http://kolej2022.pl/projekty/malopolskie
cyt.: „Plebiscyt Kolej 2022 w województwie małopolskim pokazał, iż decyzja marszałka Sowy o braku jakiejkolwiek alokacji z Regionalnego Programu Operacyjnego w infrastrukturę kolejową to nietrafiony pomysł. Głosowanie naświetliło bardzo duże i silnie zorganizowane grupy społeczne zabiegające o rewitalizację linii kolejowych w całym województwie.”
Myślę, iż będzie jeszcze nie jedna okazja aby do tego tematu wrócić, na pewno przeciwnicy jakichkolwiek działań po za rozbiórką linii stracili argument którego od początku zawieszenia ruchu używali, że nikogo ta relacja nie interesuje, a tylko kilku oderwanych od ziemi miłośników kolei.
Otrzymaliśmy także informację o Petycji prof. Andrzeja Nowakowskiego do władz wojewódzkich która zawiera między innymi:
cyt.: – przywrócenie linii kolejowej nr 103 przynajmniej na odcinku Wadowice-Spytkowice. Odtworzenie tej linii, o korzystnym profilu geometrycznym, przy braku posterunków ruchu, spowodowałoby wymierne korzyści dla mieszkańców północnej części powiatu wadowickiego, w postaci umożliwienia szybkich dojazdów (po zakończeniu modernizacji linii nr 94) do Krakowa, bez konieczności zmiany czoła pociągu. Ponadto przywrócenie tej linii ułatwiłoby dojazd do Oświęcimia, a przez Oświęcim najkrótszą trasą dotarcie do aglomeracji górnośląskiej. Po ewentualnym odtworzeniu linii należałoby przy niej zlokalizować przystanek w Tomicach (w pobliżu gimnazjum i siedziby gminy). Całość można przeczytać na stronie WadowiceOnline.pl
Ładnie i ciekawie losy linii 103 przedstawił na swoim profilu facebookowym Beskid Mały jest wspaniały część pierwsza Wadowice-Skawce oraz część druga Wadowice-Trzebinia podsumowanie wyjęte z ust, – czym dojechać w te piękne rejony skoro PKS nie istnieje kolej nie jeździ, a można było do pociągu rower wrzucić. Dziękuję ze swojej strony za powołanie się na naszą www, oraz to że są osoby które podejmują się innym przybliżenia naszej 115 latki ;-)
Na koniec smutne informacje ze stacji Bolęcin. Budynek stacyjny nie tak dawno jeszcze zamieszkiwany obecnie opuszczony od dłuższego czasu popada w coraz większą ruinę, obecnie dochodzą nas informację iż grozi zawaleniem. Identyczny budynek na szlaku z Bolęcina do Jaworzna na stacji Jaworzno został kilka lat temu wyburzony mimo sprzeciwów konserwatora zabytków.