Aktualności

Na bieżąco postaram się dodawać najnowsze informacje które 103 dotyczą, ale także chronologicznie te które były ważne a zostały pominięte.

Początek XXI wieku dla mieszkańców zamieszkujących wzdłuż linii 103 Trzebinia-Wadowice jak i dla przyjezdnych, okazał się krokiem do tyłu. Gdy w całej Europie zaczyna się stawiać na kolej, wykorzystując jej walory, jeśli chodzi o ochronę środowiska i bezpieczeństwo, w Polsce postawiono na jej degradację. Choć Ustawa o restrukturyzacji, komercjalizacji i prywatyzacji kolei z 2000 roku miała pozwolić się jej rozwijać, to rzeczywistość okazała się zgoła inna.

Pierwszym skutkiem działania Ustawy było zamykanie nierentownych (szerokie pojęcie) linii kolejowych. Jedną z nich była linia 103. Z wielkim smutkiem i rozgoryczeniem żegnano ostatni pociąg odjeżdżający z tych miejscowości. Jeszcze wówczas mówiono, że to tylko chwilowe zawieszenie, a jak się znajdą pieniądze w kasie samorządu, to kolej wróci. Powoływano się przy tym na Ustawę, która dawała możliwość przejęcia takich linii przez samorządy lokalne. Co mamy dziś? Wybierzcie się i zobaczcie do Bolęcina, Regulic, Alwerni, Okleśnej, Woźnik, Radoczy.... Mieszkańcy nadal czekają....


Drezyną po szlaku

10 lipca 2015 1 odpowiedź

Kochani jak wcześniej informowaliśmy, trwają intensywne działania na rzecz pojawienia się możliwości przejażdżek drezynami po nieużywanych częściach torowiska. Oczywiście wiąże się to z masą pracy i czasu – zapewne zdajecie sobie sprawę, że nie ma możliwości legalnego poruszania się po szlaku bez zgody jego właściciela – PKP PLK, stąd po załatwieniu wszelkich niezbędnych formalności, oraz wykonaniu prac polegających na uzupełnieniu torowiska, oczyszczeniu go z bujnej roślinności, czy zabezpieczeniu przejazdów kolejowych minie jeszcze trochę czasu.

Tymczasem o działaniach na linii 103 pisze Tygodnik Przełom
http://przelom.pl/17100-wkrotce-przejazdzka-drezyna-na-linii-kolejowej-103.html
oraz WadowiceOnline
http://wadowiceonline.pl/hobby/5853-sasiedzi-biora-sie-za-drezynowanie-na-stotrojce-moze-u-nas-tez

Równocześnie dziękujemy za masę meili i telefonów, na wszystkie pytania staramy się jak najszybciej odpowiadać.
Być może już wkrótce będzie można pojeździć „na dzień dobry” pierwszym odcinkiem tak jak koledzy w Karpaczu https://www.youtube.com/watch?v=aIiOeGzlH6Y&noredirect=1 

Restauracja dla miłośników kolei i nie tylko.
Być może zarzucą mi tu niektórzy kryptoreklamę, ale na Dworcu w Trzebini powstała w miejscu dawnej zamkniętej paręnaście lat temu restauracji „dworcowej” nowa restauracjo-pizzeria obok której nie można przejść obojętnie tym bardziej, że siedząc przy stoliku na peronie podziwiać można pociągi oraz peron z którego odjeżdżały składy do Wadowic.
https://www.facebook.com/pages/LAntica-Stazione/733979880025848 

Wyburzanie Bolęcina

1 czerwca 2015 6 odpowiedzi

Niestety dochodzą do nas złe wieści. Jakiś czas temu informowaliśmy o nie najlepszym stanie technicznym budynku stacji BOLĘCIN – bardzo podobny budynek wyburzono na nieistniejącej już stacji Jaworzno (nie mylić z Jaworzno Szczakowa). Dziś na łamach Rynku Kolejowego opublikowano listę na której PKP SA ogłosiła 2 tys. pozycji obiektów do wyburzenia –  wśród nich znalazł się budynek stacji Bolęcin. Artykuł oraz listę obiektów można znaleźć pod linkiem
http://www.rynek-kolejowy.pl/57896/pkp_sa_zburza_ponad_2_tys_obiektow.htm

Tymczasem w Bieszczadach z powodzeniem uruchomiono przejazdy turystyczne drezyn, zachęcam do przeczytania artykułu oraz oglądnięcia zdjęć,
http://www.rynek-kolejowy.pl/57870/trasa_zagorz_kroscienko_odzyla_ruszyly_bieszczadzkie_drezyny_rowerowe.htm 

Wiele osób czeka na taki widok na naszym szlaku – trzymajcie kciuki :-)

Wiosna na szlaku

22 kwietnia 2015 4 odpowiedzi

Nasi koledzy z portalu WadowiceOnline.pl przygotowali artykuł, galerię zdjęć oraz materiał video z odcinka Bolęcin – Okleśna,

http://wadowiceonline.pl/biznes/5431-tak-wygladaja-tory-miedzy-wadowicami-a-trzebinia

Kochani poważnie działamy w zakresie pojawienia się drezyn do przejazdu po nieużywanym torowisku na wymienionym wyżej odcinku, oczywiście po uzyskaniu zgody od zarządcy – PKP PLK, oczyszczeniu trasy z krzewów i drzewek, oraz uzupełnieniu brakujących elementów torowiska.

Nowy rok nowe nadzieje i działania

19 lutego 2015 3 odpowiedzi

Witajcie po dłuższej przerwie!

Czas biegnie szybko, tak samo szybko zarasta, jest rozkradana i znika nasza linia 103. Trafiło do mnie sporo emocjonalnych meili, spotkałem się także z kilkoma osobami gdzie tematem rozmów po za wspominkami ze szlaku i obecnej sytuacji były różne pomysły mniej i bardziej realne co do jej konkretnego wykorzystania.
Wielu z Was dopytuje o wygrany ranking, który organizowało Centrum Zrównoważonego Transportu . Chciałbym bardzo, aby to głosowanie sprawiło iż osoby odpowiedzialne za kolej w Małopolsce wzięły sobie do serca jego wynik i liczbę głosów i podjęły wiążące decyzje czyli przywróciły linię do życia. Narazie efekt jest taki, że pokazaliśmy urzędnikom ilu nas jest, oraz że ich plany nijak nie pokrywają się z zapotrzebowaniem społecznym – wnioski z głosowania zawarte są pod linkiem http://kolej2022.pl/projekty/malopolskie
cyt.: „Plebiscyt Kolej 2022 w województwie małopolskim pokazał, iż decyzja marszałka Sowy o braku jakiejkolwiek alokacji z Regionalnego Programu Operacyjnego w infrastrukturę kolejową to nietrafiony pomysł. Głosowanie naświetliło bardzo duże i silnie zorganizowane grupy społeczne zabiegające o rewitalizację linii kolejowych w całym województwie.”
Myślę, iż będzie jeszcze nie jedna okazja aby do tego tematu wrócić, na pewno przeciwnicy jakichkolwiek działań po za rozbiórką linii stracili argument którego od początku zawieszenia ruchu używali, że nikogo ta relacja nie interesuje, a tylko kilku oderwanych od ziemi miłośników kolei.

Otrzymaliśmy także informację o Petycji prof. Andrzeja Nowakowskiego do władz wojewódzkich która zawiera między innymi:
cyt.: – przywrócenie linii kolejowej nr 103 przynajmniej na odcinku Wadowice-Spytkowice. Odtworzenie tej linii, o korzystnym profilu geometrycznym, przy braku posterunków ruchu, spowodowałoby wymierne korzyści dla mieszkańców północnej części powiatu wadowickiego, w postaci umożliwienia szybkich dojazdów (po zakończeniu modernizacji linii nr 94) do Krakowa, bez konieczności zmiany czoła pociągu. Ponadto przywrócenie tej linii ułatwiłoby dojazd do Oświęcimia, a przez Oświęcim najkrótszą trasą dotarcie do aglomeracji górnośląskiej. Po ewentualnym odtworzeniu linii należałoby przy niej zlokalizować przystanek w Tomicach (w pobliżu gimnazjum i siedziby gminy). Całość można przeczytać na stronie WadowiceOnline.pl

Ładnie i ciekawie losy linii 103 przedstawił na swoim profilu facebookowym Beskid Mały jest wspaniały część pierwsza Wadowice-Skawce oraz część druga Wadowice-Trzebinia podsumowanie wyjęte z ust,  - czym dojechać w te piękne rejony skoro PKS nie istnieje kolej nie jeździ, a można było do pociągu rower wrzucić. Dziękuję ze swojej strony za powołanie się na naszą www, oraz to że są osoby które podejmują się innym przybliżenia naszej 115 latki ;-)

Na koniec smutne informacje ze stacji Bolęcin. Budynek stacyjny nie tak dawno jeszcze zamieszkiwany obecnie opuszczony od dłuższego czasu popada w coraz większą ruinę, obecnie dochodzą nas informację iż grozi zawaleniem. Identyczny budynek na szlaku z Bolęcina do Jaworzna na stacji Jaworzno został kilka lat temu wyburzony mimo sprzeciwów konserwatora zabytków.

Linia 103 pierwsza w Małopolsce druga w Polsce!!!

1 grudnia 2014 3 odpowiedzi

Nim przejdę do opisu chciałbym Wam wszystkim serdecznie bardzo podziękować za zaangażowanie i oddane głosów na projekt przywrócenia do ruchu linii 103 Trzebinia-Wadowice. To było coś naprawdę wielkiego i wzruszającego żeby w TRZY DNI przed końcem głosowania zebrać ponad 6 000 głosów i zająć zdecydowanie PIERWSZE MIEJSCE W WOJ. MAŁOPOLSKIM oraz DRUGIE MIEJSCE W POLSCE, wśród tylu dziesiątek innych projektów!
Kochani! Jesteście WIELCY!

Plebiscyt Centrum Zrównoważonego Transportu na najbardziej pożądane projekty kolejowe w regionach – KOLEJ2022 – trwał od 5 do 20 listopada,  wiele osób zainteresowanych koleją w Małopolsce zdecydowało się wypowiedzieć poprzez uczestnictwo w głosowaniu i udzielić swego poparcia dla koniecznych inwestycji w infrastrukturę kolejową.
Bezdyskusyjnie, najbardziej według głosów w naszym województwie brakuje przywrócenia ruchu kolejowego na linii 103 Trzebinia-Wadowice – sporo osób wspominało także o konieczności odbudowy po nowym śladzie torów do Skawców według pierwotnych projektów, oraz rewitalizację obecnie wykorzystywanej linii kolejowej Wadowice – Kęty. Te dwa projekty zdobyły w sumie 11 246 głosów – to imponujący wynik! Nie bez znaczenia są również głosy oddane na pozostałe postulowane inwestycje w Polsce (kliknijcie w projekt i skomentujcie):

1. Podkarpackie: Munina-Hrebenne 6827 głosów
2. Małopolskie: Trzebinia-Wadowice 6239 głosów
3. Małopolskie: Wadowice-Kęty 5007 głosów
4. Dolnośląskie: Jelenia Góra-Karpacz 3345 głosów

To była wielka okazja aby przekonać się, że nie brakuje ludzi, którym los kolei w naszym regionie nie jest obojętny i którym się chce zrobić coś więcej.
KAŻDY GŁOS JEST WAŻNY! KAŻDY KOMENTARZ JEST CZYTANY!
Wielu głosujących nie dowiedziało by się o plebiscycie gdyby nie Wy! Poszedł w ruch facebook, maile, smsy, bardzo pomogły także media, szczególnie:
Radio Kraków, Tygodnik Ziemi Chrzanowskiej Przełom, Portal WadowiceOnline.pl, Portal Beskidzka24, Facebook KWK Siersza, Infokolej, Kolejowe-Sprawy, Regulice.pl, 1435.pl, Grodzisko….

 

Zagłosuj na linię 103 TRZEBINIA-WADOWICE

18 listopada 2014 5 odpowiedzi

Kochani, macie okazję aby pomóc w reaktywacji całej linii 103!!!

Ruszyło głosowanie w plebiscycie na to którą linię kolejową ma być przeznaczone dofinansowanie ze środków UE,
w związku z tym prosimy o głosowanie na Projekt nr: MŁP 9

Zagłosować i skomentować można tylko raz pod linkiem
http://kolej2022.pl/projekty/malopolskie/442-projekt-nr-mlp-9-trzebinia-wadowice

Opis:
Rewitalizacja linii nr 103 Trzebinia ? Wadowice.

Długość:
54 km

Uzasadnienie:
Projekt umożliwi przywrócenie połączenia pasażerskiego w relacji Trzebinia ? Spytkowice ? Wadowice, na którym 20 lat temu występowały duże potoki podróżnych. Obecne i potencjalne generatory ruchu to: kopalnia Siersza jest planowana do odbudowy, Elektrownia Siersza, Rafineria Trzebinia, rewitalizowane tereny po byłym Zakładzie Metalurgicznym Trzebinia, Zakłady Chemiczne w Alwerni, liczne zakłady produkcyjne w Wadowicach.

Stan obecny:
Stan linii zły. Prędkości maksymalne 30 ? 40 km/h z ok. dziesięcioma dalszymi ograniczeniami do 20 km/h. Duży odcinek między Alwernią i Trzebinią rozebrany.

Dodatkowo zapraszam na stronę WadowiceOnline.pl gdzie szerzej opisano przeszły i obecny stan linii oraz szanse dla niej w artykule
JEST SZANSA NA POWRÓT POCIĄGÓW Z TRZEBINI DO WADOWIC?
Zachęcają do głosowania także Tygodnik Ziemi Chrzanowskiej Przełom
ZAGŁOSUJ NA LINIĘ 103
POCIĄGIEM Z TRZEBINI DO WADOWIC
oraz Regionalny Portal Informacyjny beskidzka24.pl
POWRÓCĄ POCIĄGI? 
Za co serdecznie dziękujemy i zachęcamy do oddawania głosów, wpisywania komentarzy oraz informowania gdzie popadnie o plebiscycie.

A poniżej fotki jakie dostałem na skrzynję od jednego z naszych MK =)

Po 12 latach bez pociągów

15 października 2014 3 odpowiedzi

Witajcie Kochani,
równo po 12 latach od „czasowego” zawieszenia kursów pociągów osobowych  w relacji Trzebinia-Wadowice, linia i jej sąsiedzi żyją własnym życiem, ale dużo z nich pamięta o kursujących niegdyś tu pociągach, ba nawet jak w przypadku Regulic koszą trawę aby nie porosła torowiska. Swoją drogą potwierdza się po raz kolejny jak linie kolejowe działają na zasadzie naczyń powiązanych, oto bowiem tętniąca niegdyś życiem stacja kolejowa SPYTKOWICE stała się centrum czarnego trójkąta bez połączeń osobowych o czym możemy przeczytać w najnowszym wydaniu Gazety Krakowskiej
http://www.gazetakrakowska.pl/artykul/3571659,oswiecim-trasa-gotowa-kiedy-wroca-pociagi,id,t.html
Wygląda na to, że podniesienie prędkości do 100km/h poprzez remonty  torowiska Kraków-Spytkowice-Oświęcim nie skłoniło Samorządu Woj. Małopolskiego do przywrócenia ruchu osobowego wstrzymanego w roku 2012. Przy okazji wróciła dyskusja aby pociągi jadące z Wadowic korzystały z odcinka 103 Spytkowice-Wadowice.
Tymczasem po wyburzonych przystankach w Woźnikach i Radoczy przyszedł czas na sprzedaż terenu z budynkiem w Grodzisku – kolej otrzymała za budynek wraz z działką wielkości 5,6 ara „aż” 15 tyś. zł. Tak nie zabrakło zera – słownie: piętnaście tysięcy złotych, pamiętając jednocześnie, że to mieszkańcy wspomnianego Grodziska w czynie społecznym budowali w latach 70-tych perony oraz budynek o czym można przeczytać na stronie Sołectwa (polecam zdjęcia)
http://grodzisko.malopolska.pl/wydarzenia/38-Przystanek_kolejowy_w_Grodzisku_ma_nowego_w%C5%82a%C5%9Bciciela.html
Za pasem wybory samorządowe, wśród odgrzewanych pomysłów po raz kolejny ścieżka rowerowa w miejscu torowiska na 103, ciekawe że w całej UE miliony euro przeznaczane na przewozy kolejowe przynoszą wymierne rezultaty zaś w naszym kraju te same pieniądze przeznaczane na kolej nie są wykorzystywane, lub z małym skutkiem o czym informuje Kurier Kolejowy http://kurierkolejowy.eu/aktualnosci/21550/BCC-kolej-straci-do-5-mld-zl-srodkow-z-UE.html
Silna kolej regionalna doskonale sprawdza się w Czechach
http://www.rynek-kolejowy.pl/54267/czechy_duzo_i_tanio_czyli_silna_kolej_regionalna.htm
- trudno zatem nie patrzeć przez taki pryzmat że i przewozy kolejowe z Trzebini do Wadowic miały by sens, pamiętam że jeszcze nie tak dawno kiedy w Trzebini Sierszy wsiadano do pociągu można było dojechać nie tylko do Alwerni czy Wadowic ale aż do Suchej Beskidzkiej gdzie po przesiadce wysiadano w Zakopanem
http://www.przelom.pl/historia/2626/Koleja-z-Sierszy-do-Suchej/
komu aż tak zależy na wyrywaniu torów i oddawaniu na złom?

W tekście znajduje się sporo ciekawych linków do stron na których znalazły się informacje nawiązujące bądź opisujące naszą linię kolejową 103 bądź informujących o kolejach, warto się z nimi zapoznawać to tylko ułamek informacji które można znaleźć w sieci, zachęcam do korespondencji meilowej oraz komentarzy i dyskusji na forum http://infokolej.pl/viewtopic.php?p=327509#327509