Aktualności

Na bieżąco postaram się dodawać najnowsze informacje które 103 dotyczą, ale także chronologicznie te które były ważne a zostały pominięte.

Początek XXI wieku dla mieszkańców zamieszkujących wzdłuż linii 103 Trzebinia-Wadowice jak i dla przyjezdnych, okazał się krokiem do tyłu. Gdy w całej Europie zaczyna się stawiać na kolej, wykorzystując jej walory, jeśli chodzi o ochronę środowiska i bezpieczeństwo, w Polsce postawiono na jej degradację. Choć Ustawa o restrukturyzacji, komercjalizacji i prywatyzacji kolei z 2000 roku miała pozwolić się jej rozwijać, to rzeczywistość okazała się zgoła inna.

Pierwszym skutkiem działania Ustawy było zamykanie nierentownych (szerokie pojęcie) linii kolejowych. Jedną z nich była linia 103. Z wielkim smutkiem i rozgoryczeniem żegnano ostatni pociąg odjeżdżający z tych miejscowości. Jeszcze wówczas mówiono, że to tylko chwilowe zawieszenie, a jak się znajdą pieniądze w kasie samorządu, to kolej wróci. Powoływano się przy tym na Ustawę, która dawała możliwość przejęcia takich linii przez samorządy lokalne. Co mamy dziś? Wybierzcie się i zobaczcie do Bolęcina, Regulic, Alwerni, Okleśnej, Woźnik, Radoczy.... Mieszkańcy nadal czekają....


115 lat od otwarcia linii 103

5 sierpnia 2014 1 odpowiedź

Już za kilka dni 15 sierpnia 2014 roku, będziemy obchodzili jubileusz (15 sierpnia 1899r.) 115 lat otwarcia linii 103.
Dostaliśmy od was wiele meili z pytaniami odnośnie stanu linii, wiele fotorelacji ze szlaku oraz pięknych wspomnień z nie tak dawnych podróży EZT-ami, ale także tych starszych kiedy po „stotrójce” poruszały się parowozy.
Nadal aktualne pozostają działania w sprawie ruchu drezynowego oraz przywracania ciągłości szlaku.

Wskrzesić stotrójkę

3 lipca 2014 9 odpowiedzi

Rewitalizacja naszych zarośniętych i częściowo rozkradzionych torów z Trzebini do Wadowic jest możliwa, choćby i z materiałów staro-użytecznych, o czym „dywaguje” Rynek Kolejowy,
http://www.rynek-kolejowy.pl/52912/projekt_z_marzen.html
Na pewno pamiętacie astronomiczne kwoty jakie podawano kilka lat temu za przywrócenie torowiska do życia, była mowa najpierw o 30 mln zł potem 60 by skończyć na 90 mln zł?! Cały problem zaczął się od dosłownego porzucenia infrastruktury w 2003r. i pozostawienia go na pastwę złodziei i sił natury, szlak można było objeżdżać drezyną i oferować przewoźnikom. Nie udało się nawet Miłośnikom Kolei którzy chcieli szlak objeżdżać w ramach atrakcji turystycznej w czasie gdy był on już zamknięty dla ruchu ale jeszcze przejezdny, dziś nie ma na co już czekać, urzędnikom zamiast pisać pisma o fizyczną rozbiórkę torowiska można poprosić o pomoc w oczyszczaniu z samosiejek osoby osadzone w półotwartym Zakładzie Karnym w Trzebini http://www.sw.gov.pl/pl/okregowy-inspektorat-sluzby-wieziennej-krakow/zaklad-karny-trzebinia/ już kilka razy z powodzeniem korzystano w okolicy przy pracach społecznych z ich pomocy. Gdyby tylko jeszcze sama PKP PLK dała materiał staro-użyteczny i zapewniła transport linia mogła by wrócić do życia choćby i dla drezyniarzy którzy jeżdżą po całym kraju po zamkniętych dla normalnego ruchu szlakach kolejowych.
Czekam na Wasze propozycje i odzew, co Wy na to? Działamy?

Budynek p.o. w Radoczy rozwalony w Grodzisku sprzedany

14 czerwca 2014 Napisz odpowiedź

Porośnięte i niewidoczne torowisko na naszym kolejowym szlaku to już niestety coroczna norma, pociągi nie kursują, szlaku nikt nie objeżdża, kolej porzuciła swoją własność – i tak już 12 rok. A teraz przystępuje kolejno do wyburzania budynków, jakiś czas temu Okleśna, Skawce, teraz czas na Radoczę. Poniżej link do artykułu oraz filmik z tego miejsca.

http://wadowiceonline.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=4050:coraz-mniej-sladow-po-kolei&catid=65:rozmaitoci&Itemid=35
Dzięki Portalowi WadowiceOnline.pl

Po kolejnych licytacjach i braku chętnych PLK sprzedała budynek poczekalni w Grodzisku
http://grodzisko.malopolska.pl/wydarzenia/38-Przystanek_kolejowy_w_Grodzisku_ma_nowego_w%C5%82a%C5%9Bciciela.html

Cisza nad stotrójką

20 maja 2014 1 odpowiedź

Kochani, zapadła dłuższa cisza na stronie oraz na szlaku. Niestety torowisko na 103 w wielu miejscach zajęła matka natura, tory są ledwo widoczne nawet na jeszcze nie tak dawno przejezdnym odcinku jak Trzebinia-Piła Kościelecka-Bolęcin, jak wiecie przestały tędy jeździć pociągi zdawcze do mieszczącego się przy stacji Bolęcin skupu złomu, stąd też liczny atak roślinności (krzaków, i samosiejek). Źle się dzieje jak wcześniej pisaliśmy na zamkniętym dla ruchu towarowego, a jeszcze nie tak dawno uczęszczanym i mającym wrócić do ruchu osobowego odcinku Spytkowice-Wadowice, złodzieje nie próżnują – kradną coraz więcej. Pojawiają się sporadycznie drezyniarze ze sprzętami własnej konstrukcji, żal że nie mają szansy na regularne objeżdżanie szlaku przy zgodzie jego właściciela, tym bardziej szkoda bo była jeszcze kilka lat temu szansa na stworzenie świetnej atrakcji turystycznej dla osób z całej Polski które przemierzają kraj w poszukiwaniu szlaków kolejowych po których można się legalnie poruszać stworzoną przez siebie drezyną, w obecnym momencie kiedy w wielu miejscach tory zostały rozkradzione lub wyrwane z przejazdów kolejowych przy akompaniamencie miejscowych polityków jest to mało realne aczkolwiek nadal możliwe tyle tylko że wymaga transportu drezyny do miejsca gdzie tory mają ciąg dalszy.
Tyle w temacie drezynowania jako cieszącej się coraz większą popularnością w naszym kraju atrakcji.
Wracając do wznowienia regularnego ruchu osobowego i towarowego przytoczę wypowiedzi jakie otrzymaliśmy na skrzynkę:

 Wadowice i rejon kolejowo sięgnęły dna a właściwie upadły czy nie można dogadać się ze Spytkowicami, Trzebinią i razem wystąpić o generalny remont linii Wadowice – Spytkowice – Trzebinia oraz o pociągi, choćby i Kolei Śląskich. „Papieski” natomiast móglby odtąd jeździć w relacji Częstochowa – Trzebinia – Wadowice czy Kalwaria, olewając busiarski Kraków.
Tomaszek
—————-
Bez linii kolejowej 103 Wadowice – Trzebinia, Wadowice nic nie zrobią. Likwidacja tej linii to po prostu głupota! To dlatego ruch dalekobieżny omija Wadowice. Praktycznie wszystkie pociągi do Zakopanego jadą przez Kraków a przecież część mogłaby omijać go skracając drogę właśnie linią 103. Poza tym linia 103 zwłaszcza na odcinku Wadowice – Spytkowice ma bardzo dobrą geometrię podobnie jak linia 94. Gdyby przywrócić im parametry konstrukcyjne kolej byłaby szybsza od busiarni. Wtedy pociąg z Wadowic do Krakowa byłby szybszy jadąc przez Spytkowice a nie Kalwarię Zebrzydowską. W dodatku w Spytkowicach nie musiałby zmieniać kierunku.
Krokodylus
—————
Patrząc na mapkę http://d.polskatimes.pl/k/r/1/4e/dd/52ded9e74bd56_p.jpg?1398127355 można się poczuć jak w trójkącie bermudzkim komunikację kolejową która jeszcze kilka lat temu świetnie działała zniszczono celowo, busiki i tiry wygrały ale czy uczciwie skoro zarządzający koleją do spółki z samorządowcami i urzędnikami wszelkiej maści doprowadzili kolej do zapaści w całym województwie małopolskim? Szczególnie to widać na przykładzie tej mapki, gdzie wspomniane linie chcą rozebrać, no kpina normalnie że niegdyś z Alwerni podstawiano pociąg specjalny i dzieci z Zakłaów Chemicznych jechały z peronu Alwernia Spalona nad morze, zaś ludzie dojeżdżali do Trzebini i dalej na Katowice, albo do Spytkowic i na Kraków, Oświęcim i Wadowice, mówili że busy nas zawiozą a te się zwinęły i jesteśmy już 12 rok z niczym!!!
Kolejorz z Alwerni
———————

 Chciałbym wam przedstawić jeszcze bardzo ciekawą publikację o naszej linii „Jakie były dzieje tej linii” http://kolejowebeskidy.cba.pl/historia-linii-kolejowych/linia-kolejowa-103 gdzie autor korzystał z materiałów na naszej stronie (jest nam bardzo miło), oraz atlas kolejowy na którym widać często zapomniany i pomijany posterunek załadunkowy na Oblaszkach http://malopolskie.atlaskolejowy.pl/?id=linia&poz=103 
Zachęcam nadal do przesyłania zdjęć ze szlaku oraz informacji które Waszym zdaniem można by zamieścić na naszej stronie.

Trasa rowerowa zamiast torów?!

24 marca 2014 2 odpowiedzi

Na jednym z forów wspomniano o koncepcji budowy nowych tras rowerowych w Małopolsce, gdyby ktoś zaczął opowiadać mi że na historycznych liniach kolejowych zostaną wyrwane tory (oczywiście standardowy argument to rachunek ekonomiczny)  a w ich miejsce powstanie  ścieżka rowerowa pomyślałby że mam do czynienia z osobą niepoważną, a tymczasem padają konkretne propozycje np. Chabówka-Limanowa czy Wadowice-Spytkowice , Alwernia-Trzebinia i Chrzanów. Żart? Niestety nie. To proponuje koncepcja budowy nowych tras rowerowych w Małopolsce.

Jeśli macie czas to oczywiście zachęcam do lektury (wersja PDF)
http://www.malopolskie.pl/Pliki/2014/_Podrecznik_projektowania_tras_rowerowych.pdf
Jeśli interesuje was konkretnie przypadek ścieżki rowerowej na linii 103 to strona 86.

Co ciekawe autorzy opracowania wymieniają bardzo wiele atrakcji turystycznych (choć kilka przeoczyli) wzdłuż naszej linii kolejowej, szkoda że właściciele infrastruktury kolejowej, taboru oraz władze samorządowe tego nie widzą, a może nie chcą?

Czekamy do roku 2030??

21 stycznia 2014 5 odpowiedzi

Witajcie w nowym 2014 roku. To już 12 lat mija od wstrzymania ruchu pociągów osobowych na linii kolejowej z Trzebini do Wadowic, i co najmniej 10 lat od przejazdu pociągu towarowego po całym szlaku.
Mamy rok 2014 ruch prowadzony po linii 103 – towarowy odbywa się tylko i wyłącznie na odcinku od węzła SPYTKOWICE przez OKLEŚNĄ gdzie tor się odgałęzia i kończy na terenie Zakładów Chemicznych w ALWERNI. Pozostałe odcinki (Trzebinia-Bolęcin, oraz Wadowice-Spytkowice) figurujące do tej pory jako używane w ruchu towarowym nie są w ogóle używane, wyjazd na stację Trzebinia od Bolęcina nie blokuje już semafor świetlny – został on wyłączony, zaś samo torowisko porastają gęste trawy miejscami przejazdy kolejowe zasłaniają krzaki, niestety właściciel kamieniołomu w Bolęcinie który wpakował kupę pieniędzy w bocznicę na stacji Bolęcin i odremontował torowisko został zatrzymany przez protesty miejscowych i nie uruchomił ponownie kamieniołomu. Fatalnie zakończył się rok dla odcinka Wadowice – Spytkowice gdzie przez ostatnie lata jeździły składy towarowe zaś sam odcinek był wspominany w kontekście ruchu osobowego w relacji Wadowice-Spytkowice-Kraków, w krótkim czasie od braku pociągów na tym odcinku zdemontowano sieć trakcyjną, a po miesiącu pojawiły się pierwsze kradzieże torowiska.
Po raz kolejny policjanci z komisariatu w Alwerni złapali złodziei kradnących torowisko w Nieporazie i okolicach Regulic (są to tereny zalesione, w których od 2005 roku ukradziono setki metrów torowiska) tym razem złodzieje pochodzili z … –  Bolęcina, i jak twierdzi policja wspomniani zatrzymani mają na koncie podobne liczne kradzieże w tej okolicy ( info na na podstawie przelom.pl  )
Pisaliśmy już wcześniej o Strategii Rozwoju Transportu do roku 2020 z perepektywą do 2030 gdzie są prowadzone konsultacje społeczne – mowy nie ma o rewitalizacji czy modernizacji linii 103.  PKP PLK proponuje inwestycje w Małopolsce marszałek mówi nie link http://www.rynek-kolejowy.pl/50355/malopolskie_plk_proponuje_inwestycje_marszalek_na_nie.htm
 oraz http://www.rynek-kolejowy.pl/50180/marek_sowa_nie_wydamy_pieniedzy_na_infrastrukture_kolejowa.htm Marszałek za to marzy o igrzyskach w Małopolsce i remoncie jednej z linii kolejowych http://www.rynek-kolejowy.pl/50352/malopolska_marzy_o_igrzyskach_i_kolei.htm słowem jednej.
Na koniec roku informowaliśmy o licznych koncesjach na przewozy busowe w naszym województwie, oraz starcie kolei Małopolskich czy raczej krakowskich jak komentowano w licznych meilach, sprawa ma ciąg dalszy, Małopolski Zakład Przewozów Regionalnych zdaje się być na skraju bankructwa zwalnia 1/4 załogi czyli na 1000 zatrudnionych pracę ma stracić 250 osób oraz ogranicza liczbę kursów, mają zniknąć pociągi między innymi na relacji Kraków – Wadowice, jak widać to miasto przestanie zaraz istnieć na kolejowej mapie Polski a przypomnijmy że był to niegdyś ważny węzeł komunikacyjny samą zaś stację odnowiono kosztem wielu milionów złotych oraz torowisko w kierunku Kalwarii. Tutaj linki do informacji:
http://www.rynek-kolejowy.pl/50396/fatalna_sytuacja_finansowa_malopolskich_pr_zwolnia_250_osob.htm
http://www.rynek-kolejowy.pl/50426/malopolskie_bedziemy_negocjowac_rozklad.htm
Na razie sytuacja na kolei w Małopolsce wygląda na dramatyczną, wiele relacji zniknie inne zaś będą poważnie ograniczone.
Co pozostaje w sprawie naszej linii kolejowej, nie czekamy z założonymi rękami – działamy. Skoro nie ma mowy o rewitalizacji dopilnujmy tego co zostało, piszmy pisma i działajmy.
Wspieramy także zabezpieczenie historycznej strażnicy kolejowej Okleśnej przy moście kolejowym na Wiśle.
Sami powiedzcie czy rzeczy które wydają się wam niemożliwe są na wyciągnięcie ręki?
Oglądnijcie i skomentujcie:
http://www.youtube.com/watch?v=DDlluvOW-lM

 

Drezyna DL-2 ponownie na linii 103

8 grudnia 2013 2 odpowiedzi

W październiku 2004,  ”Drezyniarze z Krakowa” jako ostatni pojazdem szynowym (drezyną DL-2) przejechali od Bolęcina przez Regulice, Alwernię aż do Okleśnej. Niestety kilka miesięcy później czyli, na wiosnę 2005 roku podobny przejazd był już niemożliwy (w wielu miejscach rozkradziono tory).
7 grudnia nasi koledzy wrócili na szlak 103 aby tym razem  wstawić swoją drezynę DL-2 na tory w Radoczy i pojechać w kierunku Woźnik i mostu na rzecze Skawa, gdzie w ostatnim czasie ukradziono tor. Artykuł, zdjęcia i filmik z tego wydarzenia udostępniają niezawodne WadowiceOnline.pl (Marcin serdeczne dzięki, zawsze można na Ciebie liczyć)

http://www.youtube.com/watch?v=L1fTfmFUom0

http://www.wadowiceonline.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=3374:drezynapowymarlymszlaku&catid=52:hobby&Itemid=34