Aktualności

Na bieżąco postaram się dodawać najnowsze informacje które 103 dotyczą, ale także chronologicznie te które były ważne a zostały pominięte.

Początek XXI wieku dla mieszkańców zamieszkujących wzdłuż linii 103 Trzebinia-Wadowice jak i dla przyjezdnych, okazał się krokiem do tyłu. Gdy w całej Europie zaczyna się stawiać na kolej, wykorzystując jej walory, jeśli chodzi o ochronę środowiska i bezpieczeństwo, w Polsce postawiono na jej degradację. Choć Ustawa o restrukturyzacji, komercjalizacji i prywatyzacji kolei z 2000 roku miała pozwolić się jej rozwijać, to rzeczywistość okazała się zgoła inna.

Pierwszym skutkiem działania Ustawy było zamykanie nierentownych (szerokie pojęcie) linii kolejowych. Jedną z nich była linia 103. Z wielkim smutkiem i rozgoryczeniem żegnano ostatni pociąg odjeżdżający z tych miejscowości. Jeszcze wówczas mówiono, że to tylko chwilowe zawieszenie, a jak się znajdą pieniądze w kasie samorządu, to kolej wróci. Powoływano się przy tym na Ustawę, która dawała możliwość przejęcia takich linii przez samorządy lokalne. Co mamy dziś? Wybierzcie się i zobaczcie do Bolęcina, Regulic, Alwerni, Okleśnej, Woźnik, Radoczy.... Mieszkańcy nadal czekają....


Linia 103 pierwsza w Małopolsce druga w Polsce!!!

1 grudnia 2014 3 komentarze

Nim przejdę do opisu chciałbym Wam wszystkim serdecznie bardzo podziękować za zaangażowanie i oddane głosów na projekt przywrócenia do ruchu linii 103 Trzebinia-Wadowice. To było coś naprawdę wielkiego i wzruszającego żeby w TRZY DNI przed końcem głosowania zebrać ponad 6 000 głosów i zająć zdecydowanie PIERWSZE MIEJSCE W WOJ. MAŁOPOLSKIM oraz DRUGIE MIEJSCE W POLSCE, wśród tylu dziesiątek innych projektów!
Kochani! Jesteście WIELCY!

Plebiscyt Centrum Zrównoważonego Transportu na najbardziej pożądane projekty kolejowe w regionach – KOLEJ2022 – trwał od 5 do 20 listopada,  wiele osób zainteresowanych koleją w Małopolsce zdecydowało się wypowiedzieć poprzez uczestnictwo w głosowaniu i udzielić swego poparcia dla koniecznych inwestycji w infrastrukturę kolejową.
Bezdyskusyjnie, najbardziej według głosów w naszym województwie brakuje przywrócenia ruchu kolejowego na linii 103 Trzebinia-Wadowice – sporo osób wspominało także o konieczności odbudowy po nowym śladzie torów do Skawców według pierwotnych projektów, oraz rewitalizację obecnie wykorzystywanej linii kolejowej Wadowice – Kęty. Te dwa projekty zdobyły w sumie 11 246 głosów – to imponujący wynik! Nie bez znaczenia są również głosy oddane na pozostałe postulowane inwestycje w Polsce (kliknijcie w projekt i skomentujcie):

1. Podkarpackie: Munina-Hrebenne 6827 głosów
2. Małopolskie: Trzebinia-Wadowice 6239 głosów
3. Małopolskie: Wadowice-Kęty 5007 głosów
4. Dolnośląskie: Jelenia Góra-Karpacz 3345 głosów

To była wielka okazja aby przekonać się, że nie brakuje ludzi, którym los kolei w naszym regionie nie jest obojętny i którym się chce zrobić coś więcej.
KAŻDY GŁOS JEST WAŻNY! KAŻDY KOMENTARZ JEST CZYTANY!
Wielu głosujących nie dowiedziało by się o plebiscycie gdyby nie Wy! Poszedł w ruch facebook, maile, smsy, bardzo pomogły także media, szczególnie:
Radio Kraków, Tygodnik Ziemi Chrzanowskiej Przełom, Portal WadowiceOnline.pl, Portal Beskidzka24, Facebook KWK Siersza, Infokolej, Kolejowe-Sprawy, Regulice.pl, 1435.pl, Grodzisko….

 

Zagłosuj na linię 103 TRZEBINIA-WADOWICE

18 listopada 2014 5 komentarzy

Kochani, macie okazję aby pomóc w reaktywacji całej linii 103!!!

Ruszyło głosowanie w plebiscycie na to którą linię kolejową ma być przeznaczone dofinansowanie ze środków UE,
w związku z tym prosimy o głosowanie na Projekt nr: MŁP 9

Zagłosować i skomentować można tylko raz pod linkiem
http://kolej2022.pl/projekty/malopolskie/442-projekt-nr-mlp-9-trzebinia-wadowice

Opis:
Rewitalizacja linii nr 103 Trzebinia ? Wadowice.

Długość:
54 km

Uzasadnienie:
Projekt umożliwi przywrócenie połączenia pasażerskiego w relacji Trzebinia ? Spytkowice ? Wadowice, na którym 20 lat temu występowały duże potoki podróżnych. Obecne i potencjalne generatory ruchu to: kopalnia Siersza jest planowana do odbudowy, Elektrownia Siersza, Rafineria Trzebinia, rewitalizowane tereny po byłym Zakładzie Metalurgicznym Trzebinia, Zakłady Chemiczne w Alwerni, liczne zakłady produkcyjne w Wadowicach.

Stan obecny:
Stan linii zły. Prędkości maksymalne 30 ? 40 km/h z ok. dziesięcioma dalszymi ograniczeniami do 20 km/h. Duży odcinek między Alwernią i Trzebinią rozebrany.

Dodatkowo zapraszam na stronę WadowiceOnline.pl gdzie szerzej opisano przeszły i obecny stan linii oraz szanse dla niej w artykule
JEST SZANSA NA POWRÓT POCIĄGÓW Z TRZEBINI DO WADOWIC?
Zachęcają do głosowania także Tygodnik Ziemi Chrzanowskiej Przełom
ZAGŁOSUJ NA LINIĘ 103
POCIĄGIEM Z TRZEBINI DO WADOWIC
oraz Regionalny Portal Informacyjny beskidzka24.pl
POWRÓCĄ POCIĄGI? 
Za co serdecznie dziękujemy i zachęcamy do oddawania głosów, wpisywania komentarzy oraz informowania gdzie popadnie o plebiscycie.

A poniżej fotki jakie dostałem na skrzynję od jednego z naszych MK =)

Po 12 latach bez pociągów

15 października 2014 3 komentarze

Witajcie Kochani,
równo po 12 latach od „czasowego” zawieszenia kursów pociągów osobowych  w relacji Trzebinia-Wadowice, linia i jej sąsiedzi żyją własnym życiem, ale dużo z nich pamięta o kursujących niegdyś tu pociągach, ba nawet jak w przypadku Regulic koszą trawę aby nie porosła torowiska. Swoją drogą potwierdza się po raz kolejny jak linie kolejowe działają na zasadzie naczyń powiązanych, oto bowiem tętniąca niegdyś życiem stacja kolejowa SPYTKOWICE stała się centrum czarnego trójkąta bez połączeń osobowych o czym możemy przeczytać w najnowszym wydaniu Gazety Krakowskiej
http://www.gazetakrakowska.pl/artykul/3571659,oswiecim-trasa-gotowa-kiedy-wroca-pociagi,id,t.html
Wygląda na to, że podniesienie prędkości do 100km/h poprzez remonty  torowiska Kraków-Spytkowice-Oświęcim nie skłoniło Samorządu Woj. Małopolskiego do przywrócenia ruchu osobowego wstrzymanego w roku 2012. Przy okazji wróciła dyskusja aby pociągi jadące z Wadowic korzystały z odcinka 103 Spytkowice-Wadowice.
Tymczasem po wyburzonych przystankach w Woźnikach i Radoczy przyszedł czas na sprzedaż terenu z budynkiem w Grodzisku – kolej otrzymała za budynek wraz z działką wielkości 5,6 ara „aż” 15 tyś. zł. Tak nie zabrakło zera – słownie: piętnaście tysięcy złotych, pamiętając jednocześnie, że to mieszkańcy wspomnianego Grodziska w czynie społecznym budowali w latach 70-tych perony oraz budynek o czym można przeczytać na stronie Sołectwa (polecam zdjęcia)
http://grodzisko.malopolska.pl/wydarzenia/38-Przystanek_kolejowy_w_Grodzisku_ma_nowego_w%C5%82a%C5%9Bciciela.html
Za pasem wybory samorządowe, wśród odgrzewanych pomysłów po raz kolejny ścieżka rowerowa w miejscu torowiska na 103, ciekawe że w całej UE miliony euro przeznaczane na przewozy kolejowe przynoszą wymierne rezultaty zaś w naszym kraju te same pieniądze przeznaczane na kolej nie są wykorzystywane, lub z małym skutkiem o czym informuje Kurier Kolejowy http://kurierkolejowy.eu/aktualnosci/21550/BCC-kolej-straci-do-5-mld-zl-srodkow-z-UE.html
Silna kolej regionalna doskonale sprawdza się w Czechach
http://www.rynek-kolejowy.pl/54267/czechy_duzo_i_tanio_czyli_silna_kolej_regionalna.htm
– trudno zatem nie patrzeć przez taki pryzmat że i przewozy kolejowe z Trzebini do Wadowic miały by sens, pamiętam że jeszcze nie tak dawno kiedy w Trzebini Sierszy wsiadano do pociągu można było dojechać nie tylko do Alwerni czy Wadowic ale aż do Suchej Beskidzkiej gdzie po przesiadce wysiadano w Zakopanem
http://www.przelom.pl/historia/2626/Koleja-z-Sierszy-do-Suchej/
komu aż tak zależy na wyrywaniu torów i oddawaniu na złom?

W tekście znajduje się sporo ciekawych linków do stron na których znalazły się informacje nawiązujące bądź opisujące naszą linię kolejową 103 bądź informujących o kolejach, warto się z nimi zapoznawać to tylko ułamek informacji które można znaleźć w sieci, zachęcam do korespondencji meilowej oraz komentarzy i dyskusji na forum http://infokolej.pl/viewtopic.php?p=327509#327509

115 lat od otwarcia linii 103

5 sierpnia 2014 1 odpowiedź

Już za kilka dni 15 sierpnia 2014 roku, będziemy obchodzili jubileusz (15 sierpnia 1899r.) 115 lat otwarcia linii 103.
Dostaliśmy od was wiele meili z pytaniami odnośnie stanu linii, wiele fotorelacji ze szlaku oraz pięknych wspomnień z nie tak dawnych podróży EZT-ami, ale także tych starszych kiedy po „stotrójce” poruszały się parowozy.
Nadal aktualne pozostają działania w sprawie ruchu drezynowego oraz przywracania ciągłości szlaku.

Wskrzesić stotrójkę

3 lipca 2014 9 komentarzy

Rewitalizacja naszych zarośniętych i częściowo rozkradzionych torów z Trzebini do Wadowic jest możliwa, choćby i z materiałów staro-użytecznych, o czym „dywaguje” Rynek Kolejowy,
http://www.rynek-kolejowy.pl/52912/projekt_z_marzen.html
Na pewno pamiętacie astronomiczne kwoty jakie podawano kilka lat temu za przywrócenie torowiska do życia, była mowa najpierw o 30 mln zł potem 60 by skończyć na 90 mln zł?! Cały problem zaczął się od dosłownego porzucenia infrastruktury w 2003r. i pozostawienia go na pastwę złodziei i sił natury, szlak można było objeżdżać drezyną i oferować przewoźnikom. Nie udało się nawet Miłośnikom Kolei którzy chcieli szlak objeżdżać w ramach atrakcji turystycznej w czasie gdy był on już zamknięty dla ruchu ale jeszcze przejezdny, dziś nie ma na co już czekać, urzędnikom zamiast pisać pisma o fizyczną rozbiórkę torowiska można poprosić o pomoc w oczyszczaniu z samosiejek osoby osadzone w półotwartym Zakładzie Karnym w Trzebini http://www.sw.gov.pl/pl/okregowy-inspektorat-sluzby-wieziennej-krakow/zaklad-karny-trzebinia/ już kilka razy z powodzeniem korzystano w okolicy przy pracach społecznych z ich pomocy. Gdyby tylko jeszcze sama PKP PLK dała materiał staro-użyteczny i zapewniła transport linia mogła by wrócić do życia choćby i dla drezyniarzy którzy jeżdżą po całym kraju po zamkniętych dla normalnego ruchu szlakach kolejowych.
Czekam na Wasze propozycje i odzew, co Wy na to? Działamy?

Budynek p.o. w Radoczy rozwalony w Grodzisku sprzedany

14 czerwca 2014 Napisz odpowiedź

Porośnięte i niewidoczne torowisko na naszym kolejowym szlaku to już niestety coroczna norma, pociągi nie kursują, szlaku nikt nie objeżdża, kolej porzuciła swoją własność – i tak już 12 rok. A teraz przystępuje kolejno do wyburzania budynków, jakiś czas temu Okleśna, Skawce, teraz czas na Radoczę. Poniżej link do artykułu oraz filmik z tego miejsca.

http://wadowiceonline.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=4050:coraz-mniej-sladow-po-kolei&catid=65:rozmaitoci&Itemid=35
Dzięki Portalowi WadowiceOnline.pl

Po kolejnych licytacjach i braku chętnych PLK sprzedała budynek poczekalni w Grodzisku
http://grodzisko.malopolska.pl/wydarzenia/38-Przystanek_kolejowy_w_Grodzisku_ma_nowego_w%C5%82a%C5%9Bciciela.html

Cisza nad stotrójką

20 maja 2014 1 odpowiedź

Kochani, zapadła dłuższa cisza na stronie oraz na szlaku. Niestety torowisko na 103 w wielu miejscach zajęła matka natura, tory są ledwo widoczne nawet na jeszcze nie tak dawno przejezdnym odcinku jak Trzebinia-Piła Kościelecka-Bolęcin, jak wiecie przestały tędy jeździć pociągi zdawcze do mieszczącego się przy stacji Bolęcin skupu złomu, stąd też liczny atak roślinności (krzaków, i samosiejek). Źle się dzieje jak wcześniej pisaliśmy na zamkniętym dla ruchu towarowego, a jeszcze nie tak dawno uczęszczanym i mającym wrócić do ruchu osobowego odcinku Spytkowice-Wadowice, złodzieje nie próżnują – kradną coraz więcej. Pojawiają się sporadycznie drezyniarze ze sprzętami własnej konstrukcji, żal że nie mają szansy na regularne objeżdżanie szlaku przy zgodzie jego właściciela, tym bardziej szkoda bo była jeszcze kilka lat temu szansa na stworzenie świetnej atrakcji turystycznej dla osób z całej Polski które przemierzają kraj w poszukiwaniu szlaków kolejowych po których można się legalnie poruszać stworzoną przez siebie drezyną, w obecnym momencie kiedy w wielu miejscach tory zostały rozkradzione lub wyrwane z przejazdów kolejowych przy akompaniamencie miejscowych polityków jest to mało realne aczkolwiek nadal możliwe tyle tylko że wymaga transportu drezyny do miejsca gdzie tory mają ciąg dalszy.
Tyle w temacie drezynowania jako cieszącej się coraz większą popularnością w naszym kraju atrakcji.
Wracając do wznowienia regularnego ruchu osobowego i towarowego przytoczę wypowiedzi jakie otrzymaliśmy na skrzynkę:

 Wadowice i rejon kolejowo sięgnęły dna a właściwie upadły czy nie można dogadać się ze Spytkowicami, Trzebinią i razem wystąpić o generalny remont linii Wadowice – Spytkowice – Trzebinia oraz o pociągi, choćby i Kolei Śląskich. „Papieski” natomiast móglby odtąd jeździć w relacji Częstochowa – Trzebinia – Wadowice czy Kalwaria, olewając busiarski Kraków.
Tomaszek
—————-
Bez linii kolejowej 103 Wadowice – Trzebinia, Wadowice nic nie zrobią. Likwidacja tej linii to po prostu głupota! To dlatego ruch dalekobieżny omija Wadowice. Praktycznie wszystkie pociągi do Zakopanego jadą przez Kraków a przecież część mogłaby omijać go skracając drogę właśnie linią 103. Poza tym linia 103 zwłaszcza na odcinku Wadowice – Spytkowice ma bardzo dobrą geometrię podobnie jak linia 94. Gdyby przywrócić im parametry konstrukcyjne kolej byłaby szybsza od busiarni. Wtedy pociąg z Wadowic do Krakowa byłby szybszy jadąc przez Spytkowice a nie Kalwarię Zebrzydowską. W dodatku w Spytkowicach nie musiałby zmieniać kierunku.
Krokodylus
—————
Patrząc na mapkę http://d.polskatimes.pl/k/r/1/4e/dd/52ded9e74bd56_p.jpg?1398127355 można się poczuć jak w trójkącie bermudzkim komunikację kolejową która jeszcze kilka lat temu świetnie działała zniszczono celowo, busiki i tiry wygrały ale czy uczciwie skoro zarządzający koleją do spółki z samorządowcami i urzędnikami wszelkiej maści doprowadzili kolej do zapaści w całym województwie małopolskim? Szczególnie to widać na przykładzie tej mapki, gdzie wspomniane linie chcą rozebrać, no kpina normalnie że niegdyś z Alwerni podstawiano pociąg specjalny i dzieci z Zakłaów Chemicznych jechały z peronu Alwernia Spalona nad morze, zaś ludzie dojeżdżali do Trzebini i dalej na Katowice, albo do Spytkowic i na Kraków, Oświęcim i Wadowice, mówili że busy nas zawiozą a te się zwinęły i jesteśmy już 12 rok z niczym!!!
Kolejorz z Alwerni
———————

 Chciałbym wam przedstawić jeszcze bardzo ciekawą publikację o naszej linii „Jakie były dzieje tej linii” http://kolejowebeskidy.cba.pl/historia-linii-kolejowych/linia-kolejowa-103 gdzie autor korzystał z materiałów na naszej stronie (jest nam bardzo miło), oraz atlas kolejowy na którym widać często zapomniany i pomijany posterunek załadunkowy na Oblaszkach http://malopolskie.atlaskolejowy.pl/?id=linia&poz=103 
Zachęcam nadal do przesyłania zdjęć ze szlaku oraz informacji które Waszym zdaniem można by zamieścić na naszej stronie.