Aktualności

Na bieżąco postaram się dodawać najnowsze informacje które 103 dotyczą, ale także chronologicznie te które były ważne a zostały pominięte.

Początek XXI wieku dla mieszkańców zamieszkujących wzdłuż linii 103 Trzebinia-Wadowice jak i dla przyjezdnych, okazał się krokiem do tyłu. Gdy w całej Europie zaczyna się stawiać na kolej, wykorzystując jej walory, jeśli chodzi o ochronę środowiska i bezpieczeństwo, w Polsce postawiono na jej degradację. Choć Ustawa o restrukturyzacji, komercjalizacji i prywatyzacji kolei z 2000 roku miała pozwolić się jej rozwijać, to rzeczywistość okazała się zgoła inna.

Pierwszym skutkiem działania Ustawy było zamykanie nierentownych (szerokie pojęcie) linii kolejowych. Jedną z nich była linia 103. Z wielkim smutkiem i rozgoryczeniem żegnano ostatni pociąg odjeżdżający z tych miejscowości. Jeszcze wówczas mówiono, że to tylko chwilowe zawieszenie, a jak się znajdą pieniądze w kasie samorządu, to kolej wróci. Powoływano się przy tym na Ustawę, która dawała możliwość przejęcia takich linii przez samorządy lokalne. Co mamy dziś? Wybierzcie się i zobaczcie do Bolęcina, Regulic, Alwerni, Okleśnej, Woźnik, Radoczy.... Mieszkańcy nadal czekają....


Trasa rowerowa zamiast torów?!

24 marca 2014 2 odpowiedzi

Na jednym z forów wspomniano o koncepcji budowy nowych tras rowerowych w Małopolsce, gdyby ktoś zaczął opowiadać mi że na historycznych liniach kolejowych zostaną wyrwane tory (oczywiście standardowy argument to rachunek ekonomiczny)  a w ich miejsce powstanie  ścieżka rowerowa pomyślałby że mam do czynienia z osobą niepoważną, a tymczasem padają konkretne propozycje np. Chabówka-Limanowa czy Wadowice-Spytkowice , Alwernia-Trzebinia i Chrzanów. Żart? Niestety nie. To proponuje koncepcja budowy nowych tras rowerowych w Małopolsce.

Jeśli macie czas to oczywiście zachęcam do lektury (wersja PDF)
http://www.malopolskie.pl/Pliki/2014/_Podrecznik_projektowania_tras_rowerowych.pdf
Jeśli interesuje was konkretnie przypadek ścieżki rowerowej na linii 103 to strona 86.

Co ciekawe autorzy opracowania wymieniają bardzo wiele atrakcji turystycznych (choć kilka przeoczyli) wzdłuż naszej linii kolejowej, szkoda że właściciele infrastruktury kolejowej, taboru oraz władze samorządowe tego nie widzą, a może nie chcą?

Czekamy do roku 2030??

21 stycznia 2014 5 odpowiedzi

Witajcie w nowym 2014 roku. To już 12 lat mija od wstrzymania ruchu pociągów osobowych na linii kolejowej z Trzebini do Wadowic, i co najmniej 10 lat od przejazdu pociągu towarowego po całym szlaku.
Mamy rok 2014 ruch prowadzony po linii 103 – towarowy odbywa się tylko i wyłącznie na odcinku od węzła SPYTKOWICE przez OKLEŚNĄ gdzie tor się odgałęzia i kończy na terenie Zakładów Chemicznych w ALWERNI. Pozostałe odcinki (Trzebinia-Bolęcin, oraz Wadowice-Spytkowice) figurujące do tej pory jako używane w ruchu towarowym nie są w ogóle używane, wyjazd na stację Trzebinia od Bolęcina nie blokuje już semafor świetlny – został on wyłączony, zaś samo torowisko porastają gęste trawy miejscami przejazdy kolejowe zasłaniają krzaki, niestety właściciel kamieniołomu w Bolęcinie który wpakował kupę pieniędzy w bocznicę na stacji Bolęcin i odremontował torowisko został zatrzymany przez protesty miejscowych i nie uruchomił ponownie kamieniołomu. Fatalnie zakończył się rok dla odcinka Wadowice – Spytkowice gdzie przez ostatnie lata jeździły składy towarowe zaś sam odcinek był wspominany w kontekście ruchu osobowego w relacji Wadowice-Spytkowice-Kraków, w krótkim czasie od braku pociągów na tym odcinku zdemontowano sieć trakcyjną, a po miesiącu pojawiły się pierwsze kradzieże torowiska.
Po raz kolejny policjanci z komisariatu w Alwerni złapali złodziei kradnących torowisko w Nieporazie i okolicach Regulic (są to tereny zalesione, w których od 2005 roku ukradziono setki metrów torowiska) tym razem złodzieje pochodzili z … –  Bolęcina, i jak twierdzi policja wspomniani zatrzymani mają na koncie podobne liczne kradzieże w tej okolicy ( info na na podstawie przelom.pl  )
Pisaliśmy już wcześniej o Strategii Rozwoju Transportu do roku 2020 z perepektywą do 2030 gdzie są prowadzone konsultacje społeczne – mowy nie ma o rewitalizacji czy modernizacji linii 103.  PKP PLK proponuje inwestycje w Małopolsce marszałek mówi nie link http://www.rynek-kolejowy.pl/50355/malopolskie_plk_proponuje_inwestycje_marszalek_na_nie.htm
 oraz http://www.rynek-kolejowy.pl/50180/marek_sowa_nie_wydamy_pieniedzy_na_infrastrukture_kolejowa.htm Marszałek za to marzy o igrzyskach w Małopolsce i remoncie jednej z linii kolejowych http://www.rynek-kolejowy.pl/50352/malopolska_marzy_o_igrzyskach_i_kolei.htm słowem jednej.
Na koniec roku informowaliśmy o licznych koncesjach na przewozy busowe w naszym województwie, oraz starcie kolei Małopolskich czy raczej krakowskich jak komentowano w licznych meilach, sprawa ma ciąg dalszy, Małopolski Zakład Przewozów Regionalnych zdaje się być na skraju bankructwa zwalnia 1/4 załogi czyli na 1000 zatrudnionych pracę ma stracić 250 osób oraz ogranicza liczbę kursów, mają zniknąć pociągi między innymi na relacji Kraków – Wadowice, jak widać to miasto przestanie zaraz istnieć na kolejowej mapie Polski a przypomnijmy że był to niegdyś ważny węzeł komunikacyjny samą zaś stację odnowiono kosztem wielu milionów złotych oraz torowisko w kierunku Kalwarii. Tutaj linki do informacji:
http://www.rynek-kolejowy.pl/50396/fatalna_sytuacja_finansowa_malopolskich_pr_zwolnia_250_osob.htm
http://www.rynek-kolejowy.pl/50426/malopolskie_bedziemy_negocjowac_rozklad.htm
Na razie sytuacja na kolei w Małopolsce wygląda na dramatyczną, wiele relacji zniknie inne zaś będą poważnie ograniczone.
Co pozostaje w sprawie naszej linii kolejowej, nie czekamy z założonymi rękami – działamy. Skoro nie ma mowy o rewitalizacji dopilnujmy tego co zostało, piszmy pisma i działajmy.
Wspieramy także zabezpieczenie historycznej strażnicy kolejowej Okleśnej przy moście kolejowym na Wiśle.
Sami powiedzcie czy rzeczy które wydają się wam niemożliwe są na wyciągnięcie ręki?
Oglądnijcie i skomentujcie:
http://www.youtube.com/watch?v=DDlluvOW-lM

 

Drezyna DL-2 ponownie na linii 103

8 grudnia 2013 2 odpowiedzi

W październiku 2004,  ”Drezyniarze z Krakowa” jako ostatni pojazdem szynowym (drezyną DL-2) przejechali od Bolęcina przez Regulice, Alwernię aż do Okleśnej. Niestety kilka miesięcy później czyli, na wiosnę 2005 roku podobny przejazd był już niemożliwy (w wielu miejscach rozkradziono tory).
7 grudnia nasi koledzy wrócili na szlak 103 aby tym razem  wstawić swoją drezynę DL-2 na tory w Radoczy i pojechać w kierunku Woźnik i mostu na rzecze Skawa, gdzie w ostatnim czasie ukradziono tor. Artykuł, zdjęcia i filmik z tego wydarzenia udostępniają niezawodne WadowiceOnline.pl (Marcin serdeczne dzięki, zawsze można na Ciebie liczyć)

http://www.youtube.com/watch?v=L1fTfmFUom0

http://www.wadowiceonline.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=3374:drezynapowymarlymszlaku&catid=52:hobby&Itemid=34

 

Koleje Krakowskie w królestwie busów

3 grudnia 2013 2 odpowiedzi

W dobiegającym do końca roku 2013 nazbierało nam się trochę informacji o naszej kolei, która lokalnie od kilku lat faktycznie przestała istnieć zaś w nie tak odległym Krakowie odtrąbione zostają kolejne sukcesy oraz ogłoszony start spółki Koleje „Małopolskie”. Celowo w tytule wpisałem Koleje „Krakowskie” bo po wnikliwych lekturach jak ma wyglądać funkcjonowanie i kształt nowej spółki  już widać że będzie to kolejka „wokół” miasta Krakowa. Zawsze pojawia się twierdzenie, że największe potoki pasażerskie skierowane są do Krakowa, a co z resztą? Tutaj jest jasna odpowiedź – województwo małopolskie wydało najwięcej w skali kraju pozwoleń, koncesji na przewóz busami i autobusami nawet tam gdzie są połączenia kolejowe. Po co? Żeby nie dopłacać do…. (słowo klucz) nierentownych połączeń kolejowych – dlaczego nierentownych? Bo lepiej zniechęcić ludzi do podróży koleją, i skierować ich do przepełnionych i w nie najlepszym stanie technicznym busów. Od kilku lat obserwuję i sam także jeżdżę komunikacją autobusową, kolejową i z racji braku wyboru busami lub własnym samochodem po Małopolsce i widzę straszną degradację marazm i zapaść na kolei ale też „zdziczenie” przewoźników busowych. Są za to odpowiedzialne osoby ale pociągnąć ich do odpowiedzialności to taki „mission impossible”. Cieszy mnie fakt, iż są jeszcze media które ten problem zauważają. Ciekawe dwa artykuły znalazłem na Kurierze i Rynku Kolejowym do których lektury gorąco zachęcam:
To już przesądzone – powstaną Koleje Małopolskie  oraz Małopolska Nie-Boska Komedia
A dla osób mających trochę więcej czasu polecam zapoznanie się z projektem rozwoju transportu zbiorowego w woj. małopolskim. (wersja pdf.)  Mowa o regionach małopolski wykluczonych z transportu kolejowego gdzie od razu nasuwa się przykład naszej porzuconej linii 103. Powiedzmy sobie szczerze Szybka Kolej Aglomeracyjna która obejmie ledwo w początkowej fazie Wieliczkę i Balice, a następnie Tarnów i Trzebinię,  Skawinę i Miechów, Sędziszów to tylko maleńka kropla, a gdzie reszta miast? Jak zostaną podzielone pieniądze między nową spółkę a Małopolski Zakład Przewozów Regionalnych i czy pozostałe po za SKA relacje będą obsługiwały PR?
Chciałbym podziękować za wiele meili, choćby tych ze wspomnieniami z przejazdów po 103 i to jeszcze z czasów kiedy pociągi docierała do Skawców, lub gdy z Bolęcina jechało się przez Chrzanów do Jaworzna, lub pociąg kończył bieg w Trzebini Sierszy, także tych z informacjami o krążących po szlaku grupach złodziei, ale też tych prostych aby strona nadal trwała ; ) dziękujemy, trwamy nadal i gorąco pozdrawiamy.

 

 

Wadowice-Spytkowice: Ukradli 37m toru

18 listopada 2013 1 odpowiedź

Jak donosi portal WadowiceOnline.pl Policjanci złapali podejrzanego o kradzież kilkudziesięciu metrów torów w okolicy Radoczy, cały artykuł oraz zdjęcia znajdują się pod linkiem http://www.wadowiceonline.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=3299:zlomiarzerozkradajatorykolejowezwadowicdospytkowic&catid=62:wydarzenia&Itemid=31

Gazeta Krakowska http://www.gazetakrakowska.pl/artykul/1045203,radocza-kradziez-kilkudziesieciu-metrow-szyn,id,t.html

Kolej porzuciła swoje mienie, zostawiła na pastwę losu, złodzieje nie próżnują. Przykro czytać takie informacje, tym bardziej  że zaraz po zawieszeniu ruchu osobowego w latach 2003-2005 byli chętni amatorzy drezynowania na tym szlaku, wówczas odmówiono im dostępu do linii zasłaniając się prowadzonym ruchem towarowym mimo iż takowy nie miał miejsca. Miłośnicy Kolei w zamian za dbanie o szlak (odkrzaczanie i w miarę możliwości pilnowanie) objeżdżanie drezynami własnej roboty nie uzyskali do niego dostępu, właściciel wolał żeby zarosły go drzewa i krzewy oraz rozkradali złomiarze. Pozostaje nam wysłuchiwać o fizycznej likwidacji bo nic się nie opłaca…..

Petycja w sprawie rewitalizacji odcinka Spytkowice-Wadowice

13 października 2013 Napisz odpowiedź

Podczas ostatniej sesji Sejmiku Woj. Małopolskiego (30.09) z udziałem m.in. wiceministra transportu Andrzeja Massela, odpowiedzialnego za transport kolejowy, omawiano problem rewitalizacji linii nr 103 na odcinku Spytkowice-Wadowice, w kontekście zapewnienia alternatywnego połączenia kolejowego Krakowa z Wadowicami, z okazji zbliżających się ŚDM (lipiec 2016 r.), jako również postępującego remontu linii nr 94 (do końca 2014 r. ze Skawiny do Dworów prędkość na tym szlaku ma wzrosnąć do 80 km/godz). Petycję w tej sprawie złożył wiceministrowi oraz marszałkowi województwa radny Rafał Stuglik  z okręgu wyborczego obejmującego powiaty wadowicki i suski.
Serdeczne podziękowania dla Pana Andrzeja Nowakowskiego za informację oraz dla Pana Rafała za petycję.

Tymczasem dochodzą nas bardzo niepokojące wieści iż mimo interwencji na Policji i w PKP na odcinku od Grodziska do Woźnik następują kradzieże torowiska, sytuacja przypominająca tę z lat 2003-2010 gdzie zaraz po zawieszeniu ruchu towarowego nastąpił „wysyp” kradzieży infrastruktury między Bolęcinem a Regulicami, Alwernią i Okleśną oraz w roku 2011 i 2012 między Trzebinią i Bolęcinem. Informacje otrzymywaliśmy regularnie na meila od mieszkańców zamieszkujących w pobliżu linii, jak sami twierdzili kolej zupełnie nie reagowała, kilku sprawców ujęła miejscowa (Trzebinia, Alwernia) Policja.
Odcinek Spytkowice-Wadowice do niedawna używany w ruchu towarowym z początkiem 2013 roku zupełnie zamarł, zdemontowano resztki trakcji, a torowisko porastają wysokie trawy.

Z Wadowic do Regulic 11 lat po „zawieszeniu” osobówek

1 października 2013 1 odpowiedź

Portal http://www.wadowiceonline.pl/ (serdeczne podziękowania) podesłał nam filmik z przystanków i stacji kolejowych na odcinku z Wadowic do Regulic tak wygląda zapuszczona, opuszczona przez kolej linia 103, https://www.youtube.com/watch?v=6dvNoDY8cTE równo 11 lat (7.10.2002) od „zawieszenia” ruchu osobowego z Trzebini do Wadowic, ale nie tylko bo także mimo chętnych wstrzymania ruchu towarowego. Tak się „zwija” infrastrukturę kolejową w naszym kraju pod płaszczykiem nieopłacalności.