Aktualności

Na bieżąco postaram się dodawać najnowsze informacje które 103 dotyczą, ale także chronologicznie te które były ważne a zostały pominięte.

Początek XXI wieku dla mieszkańców zamieszkujących wzdłuż linii 103 Trzebinia-Wadowice jak i dla przyjezdnych, okazał się krokiem do tyłu. Gdy w całej Europie zaczyna się stawiać na kolej, wykorzystując jej walory, jeśli chodzi o ochronę środowiska i bezpieczeństwo, w Polsce postawiono na jej degradację. Choć Ustawa o restrukturyzacji, komercjalizacji i prywatyzacji kolei z 2000 roku miała pozwolić się jej rozwijać, to rzeczywistość okazała się zgoła inna.

Pierwszym skutkiem działania Ustawy było zamykanie nierentownych (szerokie pojęcie) linii kolejowych. Jedną z nich była linia 103. Z wielkim smutkiem i rozgoryczeniem żegnano ostatni pociąg odjeżdżający z tych miejscowości. Jeszcze wówczas mówiono, że to tylko chwilowe zawieszenie, a jak się znajdą pieniądze w kasie samorządu, to kolej wróci. Powoływano się przy tym na Ustawę, która dawała możliwość przejęcia takich linii przez samorządy lokalne. Co mamy dziś? Wybierzcie się i zobaczcie do Bolęcina, Regulic, Alwerni, Okleśnej, Woźnik, Radoczy.... Mieszkańcy nadal czekają....


Koleje Krakowskie w królestwie busów

3 grudnia 2013 2 odpowiedzi

W dobiegającym do końca roku 2013 nazbierało nam się trochę informacji o naszej kolei, która lokalnie od kilku lat faktycznie przestała istnieć zaś w nie tak odległym Krakowie odtrąbione zostają kolejne sukcesy oraz ogłoszony start spółki Koleje „Małopolskie”. Celowo w tytule wpisałem Koleje „Krakowskie” bo po wnikliwych lekturach jak ma wyglądać funkcjonowanie i kształt nowej spółki  już widać że będzie to kolejka „wokół” miasta Krakowa. Zawsze pojawia się twierdzenie, że największe potoki pasażerskie skierowane są do Krakowa, a co z resztą? Tutaj jest jasna odpowiedź – województwo małopolskie wydało najwięcej w skali kraju pozwoleń, koncesji na przewóz busami i autobusami nawet tam gdzie są połączenia kolejowe. Po co? Żeby nie dopłacać do…. (słowo klucz) nierentownych połączeń kolejowych – dlaczego nierentownych? Bo lepiej zniechęcić ludzi do podróży koleją, i skierować ich do przepełnionych i w nie najlepszym stanie technicznym busów. Od kilku lat obserwuję i sam także jeżdżę komunikacją autobusową, kolejową i z racji braku wyboru busami lub własnym samochodem po Małopolsce i widzę straszną degradację marazm i zapaść na kolei ale też „zdziczenie” przewoźników busowych. Są za to odpowiedzialne osoby ale pociągnąć ich do odpowiedzialności to taki „mission impossible”. Cieszy mnie fakt, iż są jeszcze media które ten problem zauważają. Ciekawe dwa artykuły znalazłem na Kurierze i Rynku Kolejowym do których lektury gorąco zachęcam:
To już przesądzone – powstaną Koleje Małopolskie  oraz Małopolska Nie-Boska Komedia
A dla osób mających trochę więcej czasu polecam zapoznanie się z projektem rozwoju transportu zbiorowego w woj. małopolskim. (wersja pdf.)  Mowa o regionach małopolski wykluczonych z transportu kolejowego gdzie od razu nasuwa się przykład naszej porzuconej linii 103. Powiedzmy sobie szczerze Szybka Kolej Aglomeracyjna która obejmie ledwo w początkowej fazie Wieliczkę i Balice, a następnie Tarnów i Trzebinię,  Skawinę i Miechów, Sędziszów to tylko maleńka kropla, a gdzie reszta miast? Jak zostaną podzielone pieniądze między nową spółkę a Małopolski Zakład Przewozów Regionalnych i czy pozostałe po za SKA relacje będą obsługiwały PR?
Chciałbym podziękować za wiele meili, choćby tych ze wspomnieniami z przejazdów po 103 i to jeszcze z czasów kiedy pociągi docierała do Skawców, lub gdy z Bolęcina jechało się przez Chrzanów do Jaworzna, lub pociąg kończył bieg w Trzebini Sierszy, także tych z informacjami o krążących po szlaku grupach złodziei, ale też tych prostych aby strona nadal trwała ; ) dziękujemy, trwamy nadal i gorąco pozdrawiamy.

 

 

Wadowice-Spytkowice: Ukradli 37m toru

18 listopada 2013 1 odpowiedź

Jak donosi portal WadowiceOnline.pl Policjanci złapali podejrzanego o kradzież kilkudziesięciu metrów torów w okolicy Radoczy, cały artykuł oraz zdjęcia znajdują się pod linkiem http://www.wadowiceonline.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=3299:zlomiarzerozkradajatorykolejowezwadowicdospytkowic&catid=62:wydarzenia&Itemid=31

Gazeta Krakowska http://www.gazetakrakowska.pl/artykul/1045203,radocza-kradziez-kilkudziesieciu-metrow-szyn,id,t.html

Kolej porzuciła swoje mienie, zostawiła na pastwę losu, złodzieje nie próżnują. Przykro czytać takie informacje, tym bardziej  że zaraz po zawieszeniu ruchu osobowego w latach 2003-2005 byli chętni amatorzy drezynowania na tym szlaku, wówczas odmówiono im dostępu do linii zasłaniając się prowadzonym ruchem towarowym mimo iż takowy nie miał miejsca. Miłośnicy Kolei w zamian za dbanie o szlak (odkrzaczanie i w miarę możliwości pilnowanie) objeżdżanie drezynami własnej roboty nie uzyskali do niego dostępu, właściciel wolał żeby zarosły go drzewa i krzewy oraz rozkradali złomiarze. Pozostaje nam wysłuchiwać o fizycznej likwidacji bo nic się nie opłaca…..

Petycja w sprawie rewitalizacji odcinka Spytkowice-Wadowice

13 października 2013 Napisz odpowiedź

Podczas ostatniej sesji Sejmiku Woj. Małopolskiego (30.09) z udziałem m.in. wiceministra transportu Andrzeja Massela, odpowiedzialnego za transport kolejowy, omawiano problem rewitalizacji linii nr 103 na odcinku Spytkowice-Wadowice, w kontekście zapewnienia alternatywnego połączenia kolejowego Krakowa z Wadowicami, z okazji zbliżających się ŚDM (lipiec 2016 r.), jako również postępującego remontu linii nr 94 (do końca 2014 r. ze Skawiny do Dworów prędkość na tym szlaku ma wzrosnąć do 80 km/godz). Petycję w tej sprawie złożył wiceministrowi oraz marszałkowi województwa radny Rafał Stuglik  z okręgu wyborczego obejmującego powiaty wadowicki i suski.
Serdeczne podziękowania dla Pana Andrzeja Nowakowskiego za informację oraz dla Pana Rafała za petycję.

Tymczasem dochodzą nas bardzo niepokojące wieści iż mimo interwencji na Policji i w PKP na odcinku od Grodziska do Woźnik następują kradzieże torowiska, sytuacja przypominająca tę z lat 2003-2010 gdzie zaraz po zawieszeniu ruchu towarowego nastąpił „wysyp” kradzieży infrastruktury między Bolęcinem a Regulicami, Alwernią i Okleśną oraz w roku 2011 i 2012 między Trzebinią i Bolęcinem. Informacje otrzymywaliśmy regularnie na meila od mieszkańców zamieszkujących w pobliżu linii, jak sami twierdzili kolej zupełnie nie reagowała, kilku sprawców ujęła miejscowa (Trzebinia, Alwernia) Policja.
Odcinek Spytkowice-Wadowice do niedawna używany w ruchu towarowym z początkiem 2013 roku zupełnie zamarł, zdemontowano resztki trakcji, a torowisko porastają wysokie trawy.

Z Wadowic do Regulic 11 lat po „zawieszeniu” osobówek

1 października 2013 1 odpowiedź

Portal http://www.wadowiceonline.pl/ (serdeczne podziękowania) podesłał nam filmik z przystanków i stacji kolejowych na odcinku z Wadowic do Regulic tak wygląda zapuszczona, opuszczona przez kolej linia 103, https://www.youtube.com/watch?v=6dvNoDY8cTE równo 11 lat (7.10.2002) od „zawieszenia” ruchu osobowego z Trzebini do Wadowic, ale nie tylko bo także mimo chętnych wstrzymania ruchu towarowego. Tak się „zwija” infrastrukturę kolejową w naszym kraju pod płaszczykiem nieopłacalności.

Nie ma 103 w planach kolei małopolskiej 2014-2020

10 września 2013 1 odpowiedź

Wnioskując po wcześniejszych zapowiedziach o pozostawieniu linii 103 na tak zwane lepsze czasy można zacząć się domyślać kiedy to nastąpi i za jaką cenę. W każdym razie w perspektywie finansowania i inwestycji kolei w Województwie Małopolskim na lata 2014-2020 próżno szukać takiej informacji choć plan jest ambitny, można się z nim zapoznać na łamach Kuriera Kolejowego (tutaj link). Pytanie także na ile realna jest wielka modernizacja kolei w samej tylko Małopolsce, skoro przez ostatnie 20 lat infrastruktura została tak strasznie zaniedbana, a odpowiedzialność za to przerzucana jest od PLKi po ministerstwa na samorządach skończywszy. Winnych nie sposób ukarać, straty są ogromne. Posługując się na przykładzie naszej relacji Trzebinia – Wadowice. Cały obszar w którym dobrze sprawował się ruch osobowy pociągów oraz przewozy towarowe – przejęły ale tylko częściowo busy zaś te drugie czyli pojazdy ciężarowe rozjeżdżające lokalne drogi nieprzystosowane do przyjęcia tak dużego tonażu.
Ratunkiem dla stotrójki mógł być ruch drezynowy wykorzystany pod turystykę wzorem innych miejsc Polski cieszących się znaczną popularnością (stąd wymienione w linkach  bractwa drezynowe i strony miłośników kolei i lokalnych kolejek). Niestety dziś AD 2013 ale także w poprzednich latach gdzieś tak około 2006 roku torowisko stało się niekompletne – miejscami rozkradzione a mądrość niektórych lokalnych władz doprowadziła do wyrwania torów z przejazdów kolejowych tak aby koszty przywrócenia do ruchu niemiłosiernie wzrosły. A gdzie byliście wcześniej padło pytanie na jednym z forów gdy linia miał ciągłość? Odpowiadam – na przykładzie działań lokalnych chrzanowskich miłośników kolei drezynowych którzy otrzymali odmowę z PLKi na korzystanie z nieczynnych odcinków a uzasadnieniem był prowadzony ruch towarowy co akurat nie mogło mieć miejsca z uwagi na stwierdzone liczne ubytki w mocowaniach torowiska głównie gdzie szlak prowadzony jest przez las (Bolęcin-Regulice Górne, Alwernia-Okleśna). Dziś zostaje nam ruch drezyn odcinkami, co na to zainteresowani drezyniarze? Noi właściciel czyli PLK?

Przy okazji, od dłuższego czasu zamarł ruch na odcinku Wadowice-Spytkowice, pojawiła się informacja o zamknięciu dla ruchu, odcinek Bolęcin-Trzebinia zarasta trawskami i krzewami także dawno nie widziano tutaj pociągu, stwierdzono kradzież elementów mocujących szyny na łuku tuż za posterunkiem przejazdowym stacji Trzebinia. Obecnie czynny na całej linii 103 jest odcinek Spytkowice-Okleśna (zwortnica na drugi tor) Zakłady Chemiczne Alwernia.
Zaktualizowany został stan torowiska w postaci wykresu w dziale historia.

Dlaczego nie powstała obiecana książka o linii 103

25 lipca 2013 1 odpowiedź

Na naszej skrzynce meilowej pojawia się coraz więcej pytań dlaczego nie ukazała się wcześniej wspominana książka poświęcona historii linii 103. Niestety brak jest wielu materiałów źródłowych, które zaginęły w niejasnych okolicznościach. Część danych podawanych w różnych publikacjach okazała się być ze sobą sprzeczna. Jeśli dodać do tego niechęć pomocy  osób posiadających wiedzę na temat linii… Niestety do tej pory po za krótkimi artykułami historycznymi (można je odnaleźć w Linkach) nie ukazała się  żadna większa publikacja. Cieszy nas fakt że piszecie Państwo że po części nasza strona stara się tą lukę choćby częściowo wypełniać.

Małopolskie TAK na drogi i NIE na kolej

18 czerwca 2013 Napisz odpowiedź

Rynek Kolejowy podał dosyć zaskakującą informację. Mianowicie chodzi o wykaz inwestycji finansowanych z Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego z którego wynika całkowity brak inwestycji na lokalne linie kolejowe na najbliższe 6 lat. Cyt. „W ramach inwestycji z MRPO na liście nie znalazła się żadna linia kolejowa w województwie małopolskim (…)  Unijne zalecenia oraz praktyki krajów Europy Wschodniej sugerują z kolei inwestycje w infrastrukturę transportową w proporcjach 60% środków finansowych na drogi, 40% środków na kolej, zarówno na poziomie krajowym jak i regionalnym. Obecne założenia województwa małopolskiego zakładają inwestycje w proporcjach 99,92% na drogi, 0,08% na kolej..”
Artykuł: Małopolskie: 200 mln na kolej, ponad 2mld na drogi
http://www.rynek-kolejowy.pl/45920/Malopolskie_200_mln_na%C2%A0kolej_ponad_2mld_na%C2%A0drogi.htm

 Kraków skupia się na Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA) zakupie nowych pociągów oraz infrastrukturze wokół niej (elektroniczny bilet, parkingi Park&Ride). Jedna z relacji SKA to Tarnów-Kraków-Trzebinia. Niestety zabrakło pewnego dopełnienia dla tej koncepcji jakim jest dojazd między innymi do stacji Trzebinia, a jak wiemy jest to stacja węzłowa. Z wcześniej zbieranych informacji Urząd Marszałkowski dał jasno do zrozumienia, że na rewitalizację 103 nie ma szans i nie ma na to pieniędzy w najbliższych latach jednak linia powinna zostać pozostawiona na czas w którym pieniądze się pojawią, a główne szlaki kolejowe sąsiadujące ze 103 będą zmodernizowane, zrewitalizowane, wówczas przyjdzie czas na 103. Jakie to będą koszty? Jedno jest pewne z każdym rokiem od zwieszenia ruchu osobowego (październik 2002) likwidacją trakcji (2003) oraz wstrzymaniem ruchu towarowego są to dziesiątki milionów złotych. Czy znajdą się one akurat na tę konkretną linię?

Tymczasem miałem okazję brać udział w VII Powiatowych Dniach Strażaka w Alwerni oraz w jubileuszu 20-lecia miasta Alwernia do którego niegdyś pociągiem można było bez większych problemów dojechać z Trzebini i Wadowic ale także z sąsiadujących wiosek. Największym problemem było jak zauważył dziennikarz (link powyżej galeria)  z dojazdem i zaparkowaniem własnego pojazdu – nie ma się czemu dziwić dziś do Alwerni można dojechać busem w tygodniu i własnym samochodem w weekend.