Aktualności

Na bieżąco postaram się dodawać najnowsze informacje które 103 dotyczą, ale także chronologicznie te które były ważne a zostały pominięte.

Początek XXI wieku dla mieszkańców zamieszkujących wzdłuż linii 103 Trzebinia-Wadowice jak i dla przyjezdnych, okazał się krokiem do tyłu. Gdy w całej Europie zaczyna się stawiać na kolej, wykorzystując jej walory, jeśli chodzi o ochronę środowiska i bezpieczeństwo, w Polsce postawiono na jej degradację. Choć Ustawa o restrukturyzacji, komercjalizacji i prywatyzacji kolei z 2000 roku miała pozwolić się jej rozwijać, to rzeczywistość okazała się zgoła inna.

Pierwszym skutkiem działania Ustawy było zamykanie nierentownych (szerokie pojęcie) linii kolejowych. Jedną z nich była linia 103. Z wielkim smutkiem i rozgoryczeniem żegnano ostatni pociąg odjeżdżający z tych miejscowości. Jeszcze wówczas mówiono, że to tylko chwilowe zawieszenie, a jak się znajdą pieniądze w kasie samorządu, to kolej wróci. Powoływano się przy tym na Ustawę, która dawała możliwość przejęcia takich linii przez samorządy lokalne. Co mamy dziś? Wybierzcie się i zobaczcie do Bolęcina, Regulic, Alwerni, Okleśnej, Woźnik, Radoczy.... Mieszkańcy nadal czekają....


W Nowym 2013 roku

2 stycznia 2013 2 komentarze

Witajcie w Nowym Roku w zupełnie nowej odsłonie strony o linii kolejowej 103.  Jak zapewne zauważyliście wszystkie treści zostały przeniesione ze starej strony i uporządkowane, dodano także nowe możliwości (wielkie ukłony dla Wojtka http://wojciechkoszyk.pl/ za wykonaną ciężką pracę).

Niestety koniec roku 2012 przyniósł bardzo fatalne informacje jeśli chodzi o połączenia kolejowe w województwie małopolskim, szczególnie w części na której jest położona linia Trzebinia-Wadowice. Władze województwa znalazły sposób na oszczędności w postaci zmniejszenia dotacji o 16,5 mln zł na przewozy kolejowe, tym samym Małopolski Zakład Przewozów Regionalnych wstrzymał połączenie Regio na relacji Kraków-Spytkowice-Oświęcim. O czym donosił Rynek Kolejowy oraz Kurier Kolejowy . Co zakrawa na największą kpinę z pasażerów część peronów i torowiska została kilka tygodni wcześniej przed zawieszeniem ruchu pasażerskiego odnowiona. Ludzie są oburzeni, na nic zdały się protesty. Decyzja zapadła, a cisza i pustka jaką zastaliśmy na stacji Spytkowice 30.12.2012 dosłownie nas poraziła. Także media nie pominęły tego faktu zapraszam do lektury Gazeta Krakowska oraz Nasze Miasto – gdzie podkreślono iż PKP podzielone na spółki woli czekać na pieniądze niż samemu wychodząc do klientów je zarabiać. Jako przykład podano odcinek Wadowice-Spytkowice gdzie zaniechano ruchu towarowego, a szlak porasta wysoka trawa, kilka miesięcy wcześniej zdemontowano trakcję. Także oferta przewozowa dla Wadowic daleka jest od przyzwoitości. Czyżby sprawdzały się prognozy (po usamorządowieniu kolei)  dla regionu małopolski zachodniej gdzie wieszczono przejęcie komunikacji pasażerskiej przez busy, a towarowej przez ciężki transport samochodowy? Skoro nie ma siatki połączeń kolejowych, a oferta to kilka (np. 4/5) pociągów dziennie, dodatkowo zabójcza średnia prędkość 20~30km/h (np. Katowice-Trzebinia-Kraków) oraz od nowego roku kolejny wzrost cen na bilety to jak w dalszej przyszłości mają wyglądać kolejowe przewozy pasażerskie? Remont szlaku E30 się przeciąga, większość osób wątpi żeby został zakończony przed rozliczeniem środków z UE. Od jednego z pracowników kolei na dworcu w Wadowicach usłyszałem, że w obecnym wydaniu połączenia kolejowe osobowe skazane są na sromotną porażkę bo nikt o to nie dba, podobne stwierdzenia dochodzą od przedsiębiorców którzy korzystali z usług kolejowych przewożąc swoje towary – jest za drogo, za wolno więc się nam nie opłaca.

Stary rok zakończyliśmy objazdem fotografując odcinek Spytkowice-Trzebieńczyce-Grodzisko-Woźniki, wkrótce ukaże się dalszy ciąg naszej Wirtualnej Wycieczki po 103. Widok naprawdę głęboko przygnębiający. Odcinek sto trójki jeszcze parę miesięcy temu wykorzystywany do przewozów towarowych zaczyna porastać gęsta trawa. Minie parę lat i szlak będzie wyglądał równie tragicznie jak ten od Bolęcina przez Regulice do Alwerni.

Dziękujemy za liczne życzenia świąteczne, noworoczne (oraz urodzinowe to była dla mnie prawdziwa niespodzianka) żywą i konstruktywną dyskusję, oraz spotkania na szlaku.

Pomóżmy kolei w Wadowicach

30 grudnia 2012 1 odpowiedź

O aktualnej sytuacji kolei w Wadowicach oraz braku oferty przewozowej w relacji Wadowice-Trzebinia-Chrzanów informuje portal Wadowice online

 

10 lat bez pociągów na linii 103 Trzebinia-Wadowice

1 października 2012 Napisz odpowiedź

Październik 2012
Po licznych próbach kradzieży przewodów trakcyjnych pomiędzy Wadowicami a Spytkowicami zostaje zdemontowana trakcja na odcinku Wadowice – Radocza, na dzień dzisiejszy z tego co opisują w meilach osoby zamieszkujące w pobliżu linii trakcja zdemontowana została na całym odcinku Spytkowice – Wadowice. Filmik https://www.youtube.com/watch?v=pVzhhluYT-0&feature=player_embedded

Właściwie bardzo smutny to epilog zwarzywszy że właśnie mija równe 10 lat ( 7.X.2002r ) od momentu „zawieszenia” ruchu pasażerskiego na linii 103 z Trzebini do Wadowic, oczywiście zawieszenia w cudzysłowiu bo tak naprawdę linię skazano na śmierć techniczną i powolną fizyczną likwidację mimo zapotrzebowania na ruch towarowy.

Zapraszam na nostalgiczny spacer po szlaku. Można poczytać na forum
http://infokolej.pl/viewtopic.php?t=4203&postdays=0&postorder=asc&start=285
Gorąco polecam artykuł „Od dziesięciu lat nie jeżdżą tutaj pociągi”
http://wadowiceonline.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=2034:oddziesieciulatniejezdzatutajpociagi&catid=64:biznes&Itemid=29

Rozebrany przejazd kolejowy w Alwernii na drodze wojewódzkiej nr 780

23 kwietnia 2012 Napisz odpowiedź

Kwiecień/Maj 2012
Przejazd kolejowy w Alwerni rozebrany, informację można znaleźć na stronie loklanego tygodnika „Przełom”
http://www.przelom.pl/przelom-online/7430/ALWERNIA-Rozbiorka-na-malowniczej-linii-103/

fot. wojciechkoszyk.pl

Czytaj więcej

Pierwsza wirtualna wycieczka z linii 103 – most na Wiśle w Okleśnej

10 marca 2012 Napisz odpowiedź

Marzec 2012
Pod koniec roku 2011 zapowiadałem pomysł jaki zaproponował zrealizować znakomity fotograf pt. „360 stopni w obiektywie na linii 103” Pierwsze miejsce to most na Wiśle tuż przy stacji w Okleśnej. Oto linkt do wirtualnej wycieczki http://wojciechkoszyk.pl/panoramy/20120307-oklesna_most/index.html – wielkie podziękowania dla autora: Wojtka – jesteś naprawdę wielki :)

Polecam lekturę dwumiesięcznika „Z Biegiem Szyn” gdzie w numerze marcowo-kwietniowym opisana jest sytuacja kolei w Małopolsce ( artykuł „Spokój na kolei w Małopolsce” str.3 ). Podsumowano ostatnie dziesięć lat, między innymi zamknięcie dla ruchu osobowego linii Trzebinia-Wadowice, oraz odcięcie od kolei wielu miejscowości w województwie, wspomniano także Alwernię. Tekst można także przeczytać i skomentować na forum http://infokolej.pl/viewtopic.php?t=15710

Burmistrz Alwernii asfaltuje tory na drodze wojewódzkiej nr 780

7 marca 2012 Napisz odpowiedź

Marzec 2012
Informacja ta dotarła do mnie już w listopadzie zeszłego roku, uważałem, że może jest szansa aby pewne osoby poszły po rozum do głowy i zaniechały swoich porażających działań, niestety w przypadku niektórych ludzi to nie możliwe.

Mowa o wieloletnim działaniu przeciwników kolei na rzecz wyrwania torów z przejazdu kolejowego głównej ulicy przebiegającej przez Alwernię – to droga wojewódzka nr 780 z Krakowa do Chełma Śląskiego.

Jak zapowiedział burmistrz Alwerni na łamach Tygodnika Przełom (nr 10 z 07.03) – cyt. „Tory zniknął z tego przejazdu kolejowego” – dodając że usunięto by je już w zeszłym roku gdyby nie brak firm chętnych do przeprowadzenia tej czynności. Jednocześnie wspomnianemu urzędnikowi nie przeszkadza przytoczona przez dziennikarza opinia mieszkańców iż za te działania i za niestaranie się przywrócenia ruchu kolejowego na tej linii „rzucają na niego gromami”, parę komentarzy znalazłem tu. Czytaj więcej

Kradzież… semaforów.

25 lutego 2012 Napisz odpowiedź

Luty/Marzec 2012
Jak podaje Tygodnik Przełom – pracownicy PKP w Trzebini powiadomili tamtejszy komisariat Policji iż w piątek 24.02 br. stwierdzili kradzież dwóch semaforów z rejonu Bolęcina, straty wyceniają na 35 tyś. zł. Wiadomość można w całości przeczytać na stronie KPP Chrzanów
http://chrzanow.policja.gov.pl/?p=1226
Jeszcze trochę, a nasz dział „Aktualności” będzie podawał „tylko” co i za ile skradziono ze szlaku 103…

Nieoficjalnie pojawiła się wiadomość od jednego z pracowników UMWM, iż po elektryfikacji lini kolejowej do Portu Lotniczego w Balicach obsługujące tamtejszą relację szynobusy o napędzie spalinowym mogły by pojawić się na dwóch liniach w Małopolsce które nie są zelektryfikowane. Jedną z nich mogła by być relacja Trzebinia-Wadowice, jednak jak zaznaczył rozmówca szlak musiałby zostać doprowadzony nie tylko do przejezdności, ale także prędkość minimalna jaką rozwijał by szybnobus musiała by wynosić co najmniej 60km/h. Czytaj więcej