Nie ma 103 w planach kolei małopolskiej 2014-2020

10 września 2013

Wnioskując po wcześniejszych zapowiedziach o pozostawieniu linii 103 na tak zwane lepsze czasy można zacząć się domyślać kiedy to nastąpi i za jaką cenę. W każdym razie w perspektywie finansowania i inwestycji kolei w Województwie Małopolskim na lata 2014-2020 próżno szukać takiej informacji choć plan jest ambitny, można się z nim zapoznać na łamach Kuriera Kolejowego (tutaj link). Pytanie także na ile realna jest wielka modernizacja kolei w samej tylko Małopolsce, skoro przez ostatnie 20 lat infrastruktura została tak strasznie zaniedbana, a odpowiedzialność za to przerzucana jest od PLKi po ministerstwa na samorządach skończywszy. Winnych nie sposób ukarać, straty są ogromne. Posługując się na przykładzie naszej relacji Trzebinia – Wadowice. Cały obszar w którym dobrze sprawował się ruch osobowy pociągów oraz przewozy towarowe – przejęły ale tylko częściowo busy zaś te drugie czyli pojazdy ciężarowe rozjeżdżające lokalne drogi nieprzystosowane do przyjęcia tak dużego tonażu.
Ratunkiem dla stotrójki mógł być ruch drezynowy wykorzystany pod turystykę wzorem innych miejsc Polski cieszących się znaczną popularnością (stąd wymienione w linkach  bractwa drezynowe i strony miłośników kolei i lokalnych kolejek). Niestety dziś AD 2013 ale także w poprzednich latach gdzieś tak około 2006 roku torowisko stało się niekompletne – miejscami rozkradzione a mądrość niektórych lokalnych władz doprowadziła do wyrwania torów z przejazdów kolejowych tak aby koszty przywrócenia do ruchu niemiłosiernie wzrosły. A gdzie byliście wcześniej padło pytanie na jednym z forów gdy linia miał ciągłość? Odpowiadam – na przykładzie działań lokalnych chrzanowskich miłośników kolei drezynowych którzy otrzymali odmowę z PLKi na korzystanie z nieczynnych odcinków a uzasadnieniem był prowadzony ruch towarowy co akurat nie mogło mieć miejsca z uwagi na stwierdzone liczne ubytki w mocowaniach torowiska głównie gdzie szlak prowadzony jest przez las (Bolęcin-Regulice Górne, Alwernia-Okleśna). Dziś zostaje nam ruch drezyn odcinkami, co na to zainteresowani drezyniarze? Noi właściciel czyli PLK?

Przy okazji, od dłuższego czasu zamarł ruch na odcinku Wadowice-Spytkowice, pojawiła się informacja o zamknięciu dla ruchu, odcinek Bolęcin-Trzebinia zarasta trawskami i krzewami także dawno nie widziano tutaj pociągu, stwierdzono kradzież elementów mocujących szyny na łuku tuż za posterunkiem przejazdowym stacji Trzebinia. Obecnie czynny na całej linii 103 jest odcinek Spytkowice-Okleśna (zwortnica na drugi tor) Zakłady Chemiczne Alwernia.
Zaktualizowany został stan torowiska w postaci wykresu w dziale historia.


Dodaj komentarz