Nowy rok nowe nadzieje i działania

19 lutego 2015

Witajcie po dłuższej przerwie!

Czas biegnie szybko, tak samo szybko zarasta, jest rozkradana i znika nasza linia 103. Trafiło do mnie sporo emocjonalnych meili, spotkałem się także z kilkoma osobami gdzie tematem rozmów po za wspominkami ze szlaku i obecnej sytuacji były różne pomysły mniej i bardziej realne co do jej konkretnego wykorzystania.
Wielu z Was dopytuje o wygrany ranking, który organizowało Centrum Zrównoważonego Transportu . Chciałbym bardzo, aby to głosowanie sprawiło iż osoby odpowiedzialne za kolej w Małopolsce wzięły sobie do serca jego wynik i liczbę głosów i podjęły wiążące decyzje czyli przywróciły linię do życia. Narazie efekt jest taki, że pokazaliśmy urzędnikom ilu nas jest, oraz że ich plany nijak nie pokrywają się z zapotrzebowaniem społecznym – wnioski z głosowania zawarte są pod linkiem http://kolej2022.pl/projekty/malopolskie
cyt.: „Plebiscyt Kolej 2022 w województwie małopolskim pokazał, iż decyzja marszałka Sowy o braku jakiejkolwiek alokacji z Regionalnego Programu Operacyjnego w infrastrukturę kolejową to nietrafiony pomysł. Głosowanie naświetliło bardzo duże i silnie zorganizowane grupy społeczne zabiegające o rewitalizację linii kolejowych w całym województwie.”
Myślę, iż będzie jeszcze nie jedna okazja aby do tego tematu wrócić, na pewno przeciwnicy jakichkolwiek działań po za rozbiórką linii stracili argument którego od początku zawieszenia ruchu używali, że nikogo ta relacja nie interesuje, a tylko kilku oderwanych od ziemi miłośników kolei.

Otrzymaliśmy także informację o Petycji prof. Andrzeja Nowakowskiego do władz wojewódzkich która zawiera między innymi:
cyt.: – przywrócenie linii kolejowej nr 103 przynajmniej na odcinku Wadowice-Spytkowice. Odtworzenie tej linii, o korzystnym profilu geometrycznym, przy braku posterunków ruchu, spowodowałoby wymierne korzyści dla mieszkańców północnej części powiatu wadowickiego, w postaci umożliwienia szybkich dojazdów (po zakończeniu modernizacji linii nr 94) do Krakowa, bez konieczności zmiany czoła pociągu. Ponadto przywrócenie tej linii ułatwiłoby dojazd do Oświęcimia, a przez Oświęcim najkrótszą trasą dotarcie do aglomeracji górnośląskiej. Po ewentualnym odtworzeniu linii należałoby przy niej zlokalizować przystanek w Tomicach (w pobliżu gimnazjum i siedziby gminy). Całość można przeczytać na stronie WadowiceOnline.pl

Ładnie i ciekawie losy linii 103 przedstawił na swoim profilu facebookowym Beskid Mały jest wspaniały część pierwsza Wadowice-Skawce oraz część druga Wadowice-Trzebinia podsumowanie wyjęte z ust,  - czym dojechać w te piękne rejony skoro PKS nie istnieje kolej nie jeździ, a można było do pociągu rower wrzucić. Dziękuję ze swojej strony za powołanie się na naszą www, oraz to że są osoby które podejmują się innym przybliżenia naszej 115 latki ;-)

Na koniec smutne informacje ze stacji Bolęcin. Budynek stacyjny nie tak dawno jeszcze zamieszkiwany obecnie opuszczony od dłuższego czasu popada w coraz większą ruinę, obecnie dochodzą nas informację iż grozi zawaleniem. Identyczny budynek na szlaku z Bolęcina do Jaworzna na stacji Jaworzno został kilka lat temu wyburzony mimo sprzeciwów konserwatora zabytków.


3 myśli nt. „Nowy rok nowe nadzieje i działania

  1. Chcecie jak my pojeździć drezyną po szlaku to załatwcie pozwolenie bo tam gdzie my jeździmy PLK nie robi problemów a z tego co wiem to wasze tory chcą rozbierać i nie przewidują żadnego ratunku dla nich w postaci przejażdżek turystycznych na własną rękę,
    poszukajcie urzędników miejscowych którzy wam pomogą

  2. Naprawa główna linii jednotorowej, zelektryfikowanej w przetargach wychodzi za ok 1 mln zł/km. Tu spokojnie można by użyć materiał staro-użyteczny (szyny z magistral) za ok 2 000zł/tona, koszt podkładu to 120 zł/szt (ok 1200 szt/km), tłuczeń jest tani bo z okolic. Jak zamawiający nie odjedzie z jakimiś drogimi systemami SRP to całośc na 60-80km/h można zrobić za pieniądze porównywalne z budową drugorzędnej drogi. Ale oczywiście PKP PLK ma zupełnie inną ekonomię czyli powiedzą że 100 mln to mało.


Dodaj komentarz