Odcinek Wadowice – Skawce

Linia kolejowa z Wadowic przez Mucharz do Skawiec była częścią linii Trzebinia – Skawce. Koncesję na budowę otrzymał Juliusz Siegler z Eberswaldu. Gdy właściciele ziemscy wyrazili zgodę na przebieg linii, w 1897 roku rozpoczęto prace. Budowali ją robotnicy niemieccy i włoscy oraz miejscowa ludność. W świnnej Porębie, na odcinku 300 m musiano przenieść drogę, aby obok rzeki zmieścić dodatkowo tor kolejowy. 15 sierpnia 1899 roku, Towarzystwo Akcyjne Kolei Lokalnej Trzebinia – Skawce (właściciel linii) oddało ją do użytku. Przystanki kolejowe powstały w Mucharzu (1899), Zagórzu (1904), Gorzeniu (uruchomiony na krótko po I wojnie), Czartaku (1948). Stacja Skawce istniała od 1884 roku jako stacja linii Skawina Sucha. W związku z budową zbiornika wodnego na Skawie wspomniana linia Wadowice – Skawce została zlikwidowana 1 stycznia 1988 r. po 89 latach eksploatacji.

źródło: http://malopolskie.infra.1435mm.net.pl/index.php?id=szlak&nr=103

Jako ważną informację należy dodać iż cały towarowy ruch z Krakowa w kierunku Chabówki odbywał się właśnie odcinkiem Wadowice – Skawce ze względu na bardzo korzystny profil geometryczny torowiska w porównaniu z „zakopiańskim”. Kolejnym ważnym faktem dotyczącym tego odcinka były plany przeniesienia rozbieranej linii na wschód do Kleczy Dolnej. Niestety ze względu na duży kryzys gospodarczy który pojawił się w tym czasie – realizacji zaniechano co doprowadziło do powolnego upadku linii 103, spadku przewozów towarowych i osobowych z Trzebini i dalej w stronę Suchej Beskidzkiej.

Dwa expresy na linii 103 Trzebinia-Wadowice-Skawce: Pierwszy to „Tatry” relacji Łódź – Zakopane, drugi po zmianie trasy (zrezygnowano z jazdy odcinka Żywiec-Sucha Beskidzka) ze Szczecina przez Wrocław do Zakopanego. Nie są bliżej znane dokładne daty w jakiej obydwie relacje jeździły tą linią jednak mieszkańcy widzący te pociągi podają, że były one ciągnięte przez dwie lokomotywy SM 41, dodatkowo w zimie był wagon „ogrzewczy”.


Dodaj komentarz