Wprowadzenie
Przebieg linii 103 Trzebinia-Wadowice-Skawce:
|
Ponieważ na linie kolejowe nie można patrzeć jako wycinek stąd też podam z jakimi liniami przecina się 103:
Przez stację Trzebinia przechodzi linia kolejowa Kraków – Katowice oraz Trzebinia – Oświęcim – Zebrzydowice
Przez stację Bolęcin przechodzi linia kolejowa do Chrzanowa i dalej na Oświęcim, Jaworzno (rozebr.)
Przez stację Spytkowice przechodzi linia kolejowa Kraków – Oświęcim
Przez stację Wadowice przechodzi linia kolejowa Kalwaria Zebrzydowska (Kraków) – Bielsko Biała
Przez stację Skawce przechodzi linia kolejowa Sucha Beskidzka (Chabówka/Zakopane) – Żywiec
prof. Andrzej Nowakowski
Od około 1927 r. tą linią kursował weekendowy pospieszny Katowice-Zakopane (na odcinku Spytkowice-Wadowice-Skawce), a w latach 1936-1939 dwie albo nawet trzy pary pociągów sezonowych z Warszawy (Warszawy Gdańskiej) do Zakopanego. W 1939 r. była to już jedna albo dwie pary pociągów pospiesznych. W latach 1947-1950 kursował nocny pospieszny Warszawa Gł. (łódź Fabr.-Zakopane), a w latach 1965-1973 dzienny pospieszny, a od 1967 ekspres „Tatry”, jedynie z postojem w Wadowicach. Był obsługiwany początkowo przez dwie SM41 (jedna z przodu, druga z tyłu), aby skrócić czas postojów przy zmianach kierunków w Suchej i Chabówce. W latach 1968/69 obsługiwała go Tkt48 z Suchej Besk., a w latach 1969-1971 Ty2 z Trzebini. W latach 1971-1973 były to dwie SP42 z Trzebini, wyprodukowane w pobliskim chrzanowskim „Fabloku”. Lata 1973-1977 to przyspieszony relacji Olsztyn – Łódź Kaliska – Zakopane, z postojami w Spytkowicach i Wadowicach (od Spytkowic do Trzebini tych postojów było więcej), prowadzony zazwyczaj SP42 z Trzebini, czasem, w zimie Ty2 z Chabówki. Lata 1992-2000 to pospieszny z Łodzi (Gdyni) do Zakopanego, z postojami w Spytkowicach i Wadowicach (czasem były też mijanki w Alwerni). Sporadycznie w 1992 r. pojawił się też przyspieszony „Ornak” z Katowic przez Trzebinię do Zakopanego, prowadzony jednostkami EN57. W 1997 r. podczas lipcowej powodzi tygodniowe objazdy od Skawiny przez Spytkowice, Wadowice i Kalwarię dla całego ruchu w kierunku Zakopanego. Podobnie było w sierpniu 2002 r. podczas ostatniej wizyty św. Jana Pawła II w Polsce (objazd Ex „Tatry”) z Krakowa przez Trzebinię, Wadowice i Kalwarię.
Ruch lokalny to do 1970 r. domena SN61 z Krakowa oraz Tkt48 z Suchej Besk., a od 1972 do 1990 r. SP (SM) 42 z Trzebini (tylko od Wadowic do Spytkowic pojawiały się jeszcze Ty2 z Chabówki, a przejściowo, w latach 1975-1976 nawet spalinowe SP45 z Płaszowa). Linia 103 kursowały pociągi dla pielgrzymów na wizyty Jana Pawła II w Krakowie w latach 1983, 1987, 1991, 1997, 1999 i 2002(dwa miesiące przed zamknięciem linii). W połowie lat 90. pojawił się nawet pociąg przyspieszony z Suchej Besk. do Katowic przez Wadowice i Spytkowice i dalej przez Oświęcim. Linia elektryfikowana w latach 1990-1991, aby po 11-12 latach…. (x.2002)
Dodaj komentarz