Wygaszanie popytu na 103
Wygaszanie popytu to umyślne pogarszanie oferty przez przewoźnika, którego efektem jest odpływ klientów do innych środków transportu. W praktyce składa to się na to kilka charakterystycznych elementów:
w przewozach pasażerskich:
- obniżanie prędkość maksymalnej dla składów pasażerskich (20~50km/h) czego efektem jest wydłużający się czas jazdy, skutkujący drastycznym spadkiem konkurencyjności pociągu z transportem samochodowym,
- kolejno likwiduje się najbardziej frekwencyjne pociągi, lub pogarsza się ich rozkład jazdy tak aby nikomu nie pasowały, (2/3 pary)
- w zamian uruchamia się „pociągi widmo” kursujące bardzo wczesnym rankiem lub późnym wieczorem przy jednoczesnym braku połączeń w tzw. szczycie,
- wprowadza się absurdalne „skomunikowania” na stacjach węzłowych wynoszące godzinę lub nawet dłużej! (Trzebinia, Spytkowice, Wadowice)
w transporcie towarowym:
- podnosi się opłaty za korzystanie z bocznicy kolejowej,
- sugeruje się brak wagonów towarowych oraz wprowadza się drakońskie kary za przetrzymywanie wagonów mimo iż skład miał kilkudniowe (!) opóźnienie,
- czas oczekiwania na zamówienie składu oraz jego dotarcie do wyznaczonego celu jest kilkukrotnie dłuższe niż transport kołowy.
Dodaj komentarz