W Nowym 2013 roku

2 stycznia 2013

Witajcie w Nowym Roku w zupełnie nowej odsłonie strony o linii kolejowej 103.  Jak zapewne zauważyliście wszystkie treści zostały przeniesione ze starej strony i uporządkowane, dodano także nowe możliwości (wielkie ukłony dla Wojtka http://wojciechkoszyk.pl/ za wykonaną ciężką pracę).

Niestety koniec roku 2012 przyniósł bardzo fatalne informacje jeśli chodzi o połączenia kolejowe w województwie małopolskim, szczególnie w części na której jest położona linia Trzebinia-Wadowice. Władze województwa znalazły sposób na oszczędności w postaci zmniejszenia dotacji o 16,5 mln zł na przewozy kolejowe, tym samym Małopolski Zakład Przewozów Regionalnych wstrzymał połączenie Regio na relacji Kraków-Spytkowice-Oświęcim. O czym donosił Rynek Kolejowy oraz Kurier Kolejowy . Co zakrawa na największą kpinę z pasażerów część peronów i torowiska została kilka tygodni wcześniej przed zawieszeniem ruchu pasażerskiego odnowiona. Ludzie są oburzeni, na nic zdały się protesty. Decyzja zapadła, a cisza i pustka jaką zastaliśmy na stacji Spytkowice 30.12.2012 dosłownie nas poraziła. Także media nie pominęły tego faktu zapraszam do lektury Gazeta Krakowska oraz Nasze Miasto - gdzie podkreślono iż PKP podzielone na spółki woli czekać na pieniądze niż samemu wychodząc do klientów je zarabiać. Jako przykład podano odcinek Wadowice-Spytkowice gdzie zaniechano ruchu towarowego, a szlak porasta wysoka trawa, kilka miesięcy wcześniej zdemontowano trakcję. Także oferta przewozowa dla Wadowic daleka jest od przyzwoitości. Czyżby sprawdzały się prognozy (po usamorządowieniu kolei)  dla regionu małopolski zachodniej gdzie wieszczono przejęcie komunikacji pasażerskiej przez busy, a towarowej przez ciężki transport samochodowy? Skoro nie ma siatki połączeń kolejowych, a oferta to kilka (np. 4/5) pociągów dziennie, dodatkowo zabójcza średnia prędkość 20~30km/h (np. Katowice-Trzebinia-Kraków) oraz od nowego roku kolejny wzrost cen na bilety to jak w dalszej przyszłości mają wyglądać kolejowe przewozy pasażerskie? Remont szlaku E30 się przeciąga, większość osób wątpi żeby został zakończony przed rozliczeniem środków z UE. Od jednego z pracowników kolei na dworcu w Wadowicach usłyszałem, że w obecnym wydaniu połączenia kolejowe osobowe skazane są na sromotną porażkę bo nikt o to nie dba, podobne stwierdzenia dochodzą od przedsiębiorców którzy korzystali z usług kolejowych przewożąc swoje towary – jest za drogo, za wolno więc się nam nie opłaca.

Stary rok zakończyliśmy objazdem fotografując odcinek Spytkowice-Trzebieńczyce-Grodzisko-Woźniki, wkrótce ukaże się dalszy ciąg naszej Wirtualnej Wycieczki po 103. Widok naprawdę głęboko przygnębiający. Odcinek sto trójki jeszcze parę miesięcy temu wykorzystywany do przewozów towarowych zaczyna porastać gęsta trawa. Minie parę lat i szlak będzie wyglądał równie tragicznie jak ten od Bolęcina przez Regulice do Alwerni.

Dziękujemy za liczne życzenia świąteczne, noworoczne (oraz urodzinowe to była dla mnie prawdziwa niespodzianka) żywą i konstruktywną dyskusję, oraz spotkania na szlaku.


2 myśli nt. „W Nowym 2013 roku

  1. Czy tu? wolno kląć? Bo jestem znecydowady przeciwnikiem chamstwa, ale wulgaryzmy to część każdego języka i w uzasadnionych przypadkach .No dobra, zaryzykuję: K****, k****, k****!!! Jakie niecałe dwie i pf3ł godziny z Warszawy do Krakowa??? Gdzie?? Chyba tylko w planach. Normą jest to, że jaki nie byłby rozkład, Intercity i tak się spf3źni.


Dodaj komentarz