Aktualności

Na bieżąco postaram się dodawać najnowsze informacje które 103 dotyczą, ale także chronologicznie te które były ważne a zostały pominięte.

Początek XXI wieku dla mieszkańców zamieszkujących wzdłuż linii 103 Trzebinia-Wadowice jak i dla przyjezdnych, okazał się krokiem do tyłu. Gdy w całej Europie zaczyna się stawiać na kolej, wykorzystując jej walory, jeśli chodzi o ochronę środowiska i bezpieczeństwo, w Polsce postawiono na jej degradację. Choć Ustawa o restrukturyzacji, komercjalizacji i prywatyzacji kolei z 2000 roku miała pozwolić się jej rozwijać, to rzeczywistość okazała się zgoła inna.

Pierwszym skutkiem działania Ustawy było zamykanie nierentownych (szerokie pojęcie) linii kolejowych. Jedną z nich była linia 103. Z wielkim smutkiem i rozgoryczeniem żegnano ostatni pociąg odjeżdżający z tych miejscowości. Jeszcze wówczas mówiono, że to tylko chwilowe zawieszenie, a jak się znajdą pieniądze w kasie samorządu, to kolej wróci. Powoływano się przy tym na Ustawę, która dawała możliwość przejęcia takich linii przez samorządy lokalne. Co mamy dziś? Wybierzcie się i zobaczcie do Bolęcina, Regulic, Alwerni, Okleśnej, Woźnik, Radoczy.... Mieszkańcy nadal czekają....


Artykuł „Przejazdem do… przyszłości”

8 stycznia 2010 Napisz odpowiedź

Tygodnik Ziemii chrzanowskiej „Przełom”;
Artykuł: „Przejazdem do… przyszłości”
Skan artykułu >>> http://img716.imageshack.us/img716/9350/przejazdemdoprzyszlosci.jpg [klinknij w tekst aby go powiększyć]
Cytuję: Temat likwidacji przejazdu kolejowego na ul. Mickiewicza w Alwerni został rzucony przez burmistrza Jana Rychlika w rozmowie z Markiem Szusterem, zastępcą dyrektora ds. eksploatacji w PKP Polskie Linie Kolejowe Zakład Linii Kolejowych w Krakowie. I jest szansa na jego „przepchnięcie”.

Źródło: http://www.przelom.pl/przelom-online-archiwum.php?t=Ukazal-sie-nowy-18-numer-Przelomu&p=2009_5_3519

Artykuł „Zostało po kolei”

Tygodnik Ziemii chrzanowskiej „Przełom”;
„Zostało po kolei” Przystanki kolejowe w Gminie Alwernia – Regulice, Alwernia, Okleśna
Artykuł: http://www.przelom.pl/artykul.php?t=Zostalo-po-kolei-&p=4282_i2_19054
Fotoreportaż: http://www.przelom.pl/fotoreportaz.php?t=Zostalo-po-kolei-czyli-stacje-i-przystanki-PKP-w-gminie-Alwernia-kwiecien-2009-r&p=144&rok=2009

Artykuł „Elektryczny do Bolęcina”

6 stycznia 2010 Napisz odpowiedź

Tygodnik Ziemii chrzanowskiej „Przełom”;
Artykuł: z Października 2008 „Elektryczny do Bolęcina”
http://www.przelom.pl/historia.php?amp;t=Elektryczny-do-Bolecina&p=2397

Komunikacja (jakakolwiek) pomiędzy Chrzanowem/Trzebinią, a Wadowicami nie istnieje

W lutym 2007 roku ze względu na beznadziejne możliwość dojazdu z Chrzanowa do Wadowic wnioskujący do władz samorządowych pasażerowie z powiatu chrzanowskiego doczekali się deklaracji:

Nową, ponadlokalną linię autobusową chce utworzyć Związek Komunalny Komunikacja Międzygminna w Chrzanowie. Wadowice – to na razie tylko koncept, którego realizacja zależy m.in. od zgody urzędu marszałkowskiego. ?Przeanalizujemy zapotrzebowanie na te kursy. Jeśli uruchomienie linii okaże się uzasadnione, trasa autobusu będzie wiodła z Chrzanowa przez Babice i Zator do Wadowic ??przewodniczący zgromadzenia ZKKM Adam Adamczyk. Obecnie z większych przewoźników tę trasę obsługuje tylko wadowicki PKS. Choć raczej słowo ?obsługuje?jest trochę na wyrost, gdyż z Wadowic można się dostać PKS?owskimi autobusami do Chrzanowa tylko trzy razy dziennie (o 6.30, 7.35 i 14.40). Niewykluczone, że jeśli pomysł związku dojdzie do skutku, do linii dołoży się też gmina Babice. Wójt Roman Warchoł ostatnio rozważa możliwość wstąpienia tej gminy do ZKKM. źródło: http://infobus.pl/

Jednak już 5 miesięcy później – w sierpniu 2007: Czytaj więcej

Policjanci zatrzymali pięciu złodziei szyn kolejowych

Tygodnik Ziemii chrzanowskiej „Przełom”
W marcu 2007 roku dziennikarz miejscowej gazety pisze:

Policjanci zatrzymali pięciu złodziei szyn kolejowych. Dwóch 20-letnich rabusiów złapano na gorącym uczynku, kiedy demontowali szyny w Nieporazie (nieczynna linia z Trzebini do Spytkowic).
Następnie alwerniańskim policjantom, udało się schwytać kolejnych trzech mężczyzn, zamieszanych w ten proceder. Grupie przypisuje się kradzież przynajmniej 196 metrów bieżących szyn oraz setki sztuk śrub, podkładek, wkrętów o łącznej wartości ponad 90 tys. zł.
Proceder na tej nieczynnej linii coraz bardziej narasta.

źródło: www.przelom.pl

Informacja od Ryszarda Rębielasa, 22.03.2006

Informacja od Ryszarda Rębielasa – Dyrektora Małopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych w Krakowie 22.03.2006

W odpowiedzi na email w sprawie przywrócenia ruchu pasażerskiego na linii 103 Trzebinia ?Wadowice ,Małopolski Zakład Przewozów Regionalnych w Krakowie wyjaśnia:
Linia 103 stanowiła najmniej efektywny obszar działania tut. Zakładu, pomimo starań i naszych wysiłków sytuacja tej linii w zakresie rentowności i mobilności ludzi od wielu lat utrzymywała się na niezmiennym aczkolwiek bardzo niskim poziomie.
Przyjęte w drodze konsensusu do realizacji w Rozkładzie Jazdy 2001/2002 pociągi nie przyniosły oczekiwanych rezultatów- niska frekwencja podróżnych powodowała iż wpływy uzyskane z tytułu odprawy tych osób były niewspółmierne do kosztów uruchomienia pociągów i kształtowały się na poziomie dużo niższym od przyjętego przez PKP kryterium. Czytaj więcej

Artykuł „Dworce do wynajęcia”

4 stycznia 2010 Napisz odpowiedź

Tygodnik Ziemii chrzanowskiej „Przełom”;
Artykuł: z Kwietnia 2003 „Dworce do wynajęcia” (fragment „Chłopiec i drezyna”)
http://www.przelom.pl/archiwum.php?t=Dworce-do-wynajecia&p=3_2003_111_2059