Aktualności

Na bieżąco postaram się dodawać najnowsze informacje które 103 dotyczą, ale także chronologicznie te które były ważne a zostały pominięte.

Początek XXI wieku dla mieszkańców zamieszkujących wzdłuż linii 103 Trzebinia-Wadowice jak i dla przyjezdnych, okazał się krokiem do tyłu. Gdy w całej Europie zaczyna się stawiać na kolej, wykorzystując jej walory, jeśli chodzi o ochronę środowiska i bezpieczeństwo, w Polsce postawiono na jej degradację. Choć Ustawa o restrukturyzacji, komercjalizacji i prywatyzacji kolei z 2000 roku miała pozwolić się jej rozwijać, to rzeczywistość okazała się zgoła inna.

Pierwszym skutkiem działania Ustawy było zamykanie nierentownych (szerokie pojęcie) linii kolejowych. Jedną z nich była linia 103. Z wielkim smutkiem i rozgoryczeniem żegnano ostatni pociąg odjeżdżający z tych miejscowości. Jeszcze wówczas mówiono, że to tylko chwilowe zawieszenie, a jak się znajdą pieniądze w kasie samorządu, to kolej wróci. Powoływano się przy tym na Ustawę, która dawała możliwość przejęcia takich linii przez samorządy lokalne. Co mamy dziś? Wybierzcie się i zobaczcie do Bolęcina, Regulic, Alwerni, Okleśnej, Woźnik, Radoczy.... Mieszkańcy nadal czekają....


Woła o pomstę do nieba

27 marca 2010 Napisz odpowiedź

Marzec 2010; Artykuł: „Woła o pomstę do nieba” -bezczynność na nieczynnych przejazdach. W Tygodniku Ziemi chrzanowskiej „Przełom” (kolumna czytelników) Przełom nr 11 (III 2010) http://www.przelom.pl/przelom-online-archiwum.php?t=Ukazal-sie-nowy-11-numer-Przelomu&p=2010_3_4709#PWSZ

Komentarz: Po nieudanej próbie jaka miała miejsce (opisywał Przełom w Maju 2009 nr 18)
Interweniujący w PLK od dłuższego czasu Burmistrz Jan Rychlik – burmistrz Alwerni wnioskuje o rozebranie przejazdów kolejowych w Alwerni przy drodze wojewódzkiej nr 780 ul. Mickiewicza oraz remont przejazdów na ul. Myśliwskiej i Alwerniańskiej w Regulicach. Argumentacja jest prosta – nękają go właściciele aut którzy uszkadzają sobie podwozie o „rozklekotane” przejazdy.
W najbliższych dniach zebrać ma się komisja w skład której wejdą przedstawiciele PKP, zarządu dróg wojewódzkich, powiatu i gminy które zaopiniują wniosek o LIKWIDACJĘ PRZEJAZDU (wyrażając się wprost: wyrwaniu torów) na ul.Mickiewicza w Alwerni. Tym sposobem linia 103 Trzebinia-Wadowice traci swoją ciągłość – o ironio na wniosek włodarza ważnego miasta tegoż szlaku.

Ograniczone środki finansowe nie pozwalają na reaktywację lini Trzebinia – Wadowice

9 lutego 2010 Napisz odpowiedź

Styczeń 2010; Pismo:
Urząd Marszałka Województwa Małopolskiego „ograniczone środki finansowe nie pozwalają na reaktywację lini Trzebinia – Wadowice”
http://kolejbeskidzka.wikidot.com/odpowiedz-umwm-styczen-2010

Odpowiedź podsekretarza stanu na interpelację nr 12148 w sprawie rewitalizacji odcinka linii kolejowej nr 103 relacji Wadowice – Spytkowice

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury – z upoważnienia ministra – na interpelację nr 12148

w sprawie rewitalizacji odcinka linii kolejowej nr 103 relacji Wadowice – Spytkowice

Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na interpelację posła Marka Polaka w sprawie rewitalizacji odcinka linii kolejowej nr 103 relacji Wadowice – Spytkowice, uprzejmie informuję, co następuje.

Linia kolejowa nr 103 Trzebinia – Wadowice na odcinku Trzebinia – Spytkowice jest linią drugorzędną, zelektryfikowaną i jednotorową. Na długości ok. 12,5 km (od km 5,367 do km 17,943) ruch pociągów został całkowicie zawieszony z uwagi na kradzieże i dewastacje. Konstrukcję nawierzchni według stanu na dzień 31 grudnia 2008 r. stanowią szyny klasyczne ułożone na podkładach drewnianych i betonowych. Zły stan techniczny nawierzchni spowodował, iż obowiązuje obniżona prędkość rozkładowa wynosząca 40 km/h, od stacji Spytkowice do stacji Wadowice prędkość rozkładowa wynosi 30 km/h. Z powodu nieuzyskania dozwolonych przepisami parametrów techniczno-eksploatacyjnych będzie konieczne dalsze obniżenie prędkości rozkładowej do 30 km/h na całej linii od rozkładu jazdy na lata 2011/2012. Wprowadzone są także dodatkowe ograniczenia prędkości rozkładowej w liczbie 9 na łącznej długości 12,697 km, które skutkują wydłużeniem czasu jazdy o 14,8 minut. Szacunkowy koszt likwidacji ograniczeń wynosi 15,5 mln zł. Czytaj więcej

Interpelacja nr 12148 do ministra infrastruktury w sprawie rewitalizacji odcinka linii kolejowej nr 103 relacji Wadowice – Spytkowice

11 stycznia 2010 Napisz odpowiedź

Odcinek linii kolejowej nr 103 relacji Wadowice – Spytkowice jest częścią dawnej linii kolejowej Trzebinia (Siersza) – Spytkowice – Wadowice – Skawce zbudowanej w 1899 r., a upaństwowionej w 1936 r. Już w okresie międzywojennym, w latach 1930-1939 linią tą kursowały pociągi pospieszne w relacjach Katowice – Zakopane i Warszawa – Zakopane, skracając dojazd o blisko 50 km w porównaniu z przejazdem przez Kraków. Po II wojnie światowej linia ta służyła głównie przewozom towarowym z Górnego Śląska w kierunku Podhala. Zwykle kursowało nią 8-9 par pociągów osobowych na dobę. W latach 1965-1973 tą linią kursował pociąg pospieszny, a następnie ekspresowy relacji Warszawa – Zakopane, a w latach 1973-1977 pociąg osobowy (przyspieszony) z Olsztyna do Zakopanego.

Wprawdzie po 1989 r. załamał się na tej linii ruch towarowy, lecz nadal służyła przewozom pasażerskim. W latach 1991-1992 linia została zelektryfikowana i poddana (na odcinku Spytkowice – Trzebinia) doraźnemu remontowi. W latach 1992-2000 kursował po niej pociąg pospieszny relacji Łódź (Gdynia) – Zakopane, a także (przejściowo) pociąg osobowy z Katowic do Suchej Beskidzkiej. W 1999 r. na szlaku Wadowice – Spytkowice ograniczono prędkość do 30 km/godz., a w latach 2000-2002 zredukowano liczbę pociągów pasażerskich do 2-3 par na dobę, które nie były skomunikowane w Spytkowicach z pociągami w kierunku Krakowa i Oświęcimia. Od 7 października 2002 r. bezterminowo zawieszono kursowanie pociągów pasażerskich, mimo protestów mieszkańców, a zwłaszcza pracowników, młodzieży szkolnej oraz samorządów powiatowych wadowickiego i chrzanowskiego. W 2007 r. zarząd Polskich Linii Kolejowych SA w Warszawie zwrócił się do samorządów o zgodę na likwidację tej linii, na co samorządy, jak dotąd, nie wyraziły zgody. Czytaj więcej

Debata poświęcona przyszłości linii kolejowej nr 103 łączącej Trzebinię i Wadowice

Telewizja Ziemii chrzanowskiej „Przełom”:
Debata poświęcona przyszłości linii kolejowej nr 103 łączącej Trzebinię i Wadowice
(z 08.07.2009)
video: http://tv.przelom.pl/video.php?cat=4&film=80
Tygodnik Przełom: „Debata – czy to już koniec 103?”
http://www.przelom.pl/przelom-online.php?t=DEBATA-To-juz-koniec-linii-kolejowej-nr-103-&p=3775

Apel

9 stycznia 2010 Napisz odpowiedź

Oficjalny APEL i Pismo do
Marszałka Województwa Małopolskiego
Marszałka Województwa Śląskiego
Dyrektora Małopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych Sp. z o.o. w Krakowie
Dyrekcji Zakładu Południowego PKP Intercity SA w Krakowie
Dyrekcja Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK SA w Nowym Sączu

Całość na: http://www.kety.pl/dokumenty/2009/Apel_27_07_2009.pdf

Fragment dotyczący linii 103 odcinka Wadowice-Spytkowice:
(?)?3. Bardzo ważną kwestią dla ludności gmin północnej części powiatu wadowickiego
(Tomice, Spytkowice, Brzeźnica) jest udrożnienie i przywrócenie dla ruchu pasażerskiego
odcinka linii kolejowej nr 103, liczącego 14 km długości między Wadowicami a
Spytkowicami. Przywrócenie ruchu pasażerskiego na tym odcinku (zawieszonego w 2002 r.)
spowoduje uzyskanie alternatywnego połączenia Wadowic z aglomeracją krakowską, bez
konieczności zmiany czoła pociągu, a także umożliwi najkrótsze połączenie Wadowic (przez
Spytkowice i Oświęcim) z Katowicami. Pociąg pasażerski relacji Katowice ? Sucha
Beskidzka przez Spytkowice, Wadowice kursowały już w latach 90-tych
ubiegłego stulecia, ciesząc się sporym zainteresowaniem pasażerów. Ponieważ ten odcinek
linii ma korzystny profil terenowy, toteż po przeprowadzonym remoncie pociągi pasażerskie
mogłyby rozwijać na nim prędkość do 80 km/godz.? (?)