Aktualności

Na bieżąco postaram się dodawać najnowsze informacje które 103 dotyczą, ale także chronologicznie te które były ważne a zostały pominięte.

Początek XXI wieku dla mieszkańców zamieszkujących wzdłuż linii 103 Trzebinia-Wadowice jak i dla przyjezdnych, okazał się krokiem do tyłu. Gdy w całej Europie zaczyna się stawiać na kolej, wykorzystując jej walory, jeśli chodzi o ochronę środowiska i bezpieczeństwo, w Polsce postawiono na jej degradację. Choć Ustawa o restrukturyzacji, komercjalizacji i prywatyzacji kolei z 2000 roku miała pozwolić się jej rozwijać, to rzeczywistość okazała się zgoła inna.

Pierwszym skutkiem działania Ustawy było zamykanie nierentownych (szerokie pojęcie) linii kolejowych. Jedną z nich była linia 103. Z wielkim smutkiem i rozgoryczeniem żegnano ostatni pociąg odjeżdżający z tych miejscowości. Jeszcze wówczas mówiono, że to tylko chwilowe zawieszenie, a jak się znajdą pieniądze w kasie samorządu, to kolej wróci. Powoływano się przy tym na Ustawę, która dawała możliwość przejęcia takich linii przez samorządy lokalne. Co mamy dziś? Wybierzcie się i zobaczcie do Bolęcina, Regulic, Alwerni, Okleśnej, Woźnik, Radoczy.... Mieszkańcy nadal czekają....


Komunikat dotyczący strony

24 marca 2011 Napisz odpowiedź

Marzec 2011 Strona www.linia103.glt.pl www.otostrona.pl/103 przez krótki okres czasu była niedostępna za co serdecznie wszystkich przepraszam, niestety wcześniej bezpłatny serwer otostrona.pl właśnie zaczął być płatny. Dziękuję wam za wszystkie meile które w tym czasie otrzymałem od was z pytaniami.

Strona jest cały czas AKTUALIZOWANA, dodaję nowe zdjęcia i treści, zapraszam do ich śledzenia oraz do pomocy w ich tworzenie.

Problemy komunikacyjne pomiędzy powiatami chrzanowskim i wadowickim

23 marca 2011 Napisz odpowiedź

LUTY 2011 Zatopinony prom na Wiśle położył kres w połaczeniu drogowym między Spytkowicami i Alwernią koszty zakupu nowego to ponad 250tyś. zł więcej można znaleźć w artykule http://www.gazetakrakowska.pl/malzach/wadowice/354766,powiat-wadowicki-waza-sie-losy-promu-drogowiec,id,t.html
Wadowicki PKS którego ogłoszono upadłość idzie pod młotek po raz drugi, poprzednia cena 3,5mln zł nie została osiągnięta, mieszkańcy obawiają się że nie będą mieli jak wydostać się z miasta więcej w artykule http://www.gazetakrakowska.pl/malzach/wadowice/351195,wadowice-pks-znow-na-sprzedaz-cena-2-8-mln-zl,id,t.html

Nadal brak koncepcji komunikacji dwóch powiatów chrzanowskiego i wadowickiego oraz wielu miejscowości. Urzędnicy zdają się zapominać o istniejącej linii kolejowej która mogła by w znaczący sposób poprawić transport towarowy oraz osobowy w tym rejonie małopolski. Ja widać nie spradziły się w żaden sposób plany urzędników co do połączeń drogowych obydwu powiatów.

Ograniczenie liczby połączeń kolejowych w województwie małopolskim

18 lutego 2011 Napisz odpowiedź

LUTY 2011 Gazeta Krakowska alarmuje:
Mieszkańcy Małopolski zachodniej muszą przyzwyczajać się do organiczeń w ilości kursów pociągów. Jak ustaliła „Gazeta Krakowska”, spółka Przewozy Regionalne nie zamierza przywrócić zlikwidowanych w grudniu 2010 roku połączeń na naszym terenie. Zmiany, które mają nastąpić w marcu, będą dotyczyć jedynie godzin kursowania tych składów, które pozostały w rozpisce.

To cios głównie dla mieszkańców powiatu chrzanowskiego, gdzie ograniczono liczbę połączeń z Krakowem i Oświęcimiem, oraz powiatu wadowickiego.

Na trasie z Suchej Beskidzkiej do Żywca przez Wadowice obecnie pociągi już nie jeżdżą. Wprowadzono w ich miejsce komunikację zastępczą w postaci busów. – Pociągi na tej trasie są nierentowne, dlatego w najbliższym czasie nie wrócą na szyny – mówi Barbara Węgrzynek, rzecznik Małopolskich Przewozów Regionalnych.
Dodaje, że w wielu przypadkach linie zostały przekazane pod zarząd samorządów wojewódzkich. – Sejmiki województwa małopolskiego i śląskiego podjęły decyzję o wprowadzeniu na nieopłacalnych trasach komunikacji kołowej – dodaje Barbara Węgrzynek.(…) Czytaj więcej

Petycja profesora Nowakowskiego

11 stycznia 2011 Napisz odpowiedź

STYCZEŃ 2011 Rynek Kolejowy informuje o interwencji Profesora Nowakowskiego, mieszkańca Wadowic, historyka regionalnego oraz wykładowcy Uniwersytetu Rzeszowskiego, który skierował do władz województwa małopolskiego petycję, w której zwraca uwagę na problemy kolei regionalnej w powiecie wadowickim, a także wskazuje konkretne sposoby ich rozwiązania.

Oto fragment dotyczący linii 103, całość można przeczytać pod adresem:
http://www.rynek-kolejowy.pl/Nowakowskipetycja.doc (plik MS Word)

Należy, wspólnie z zarządcą sieci kolejowej (PKP PLK SA), podjąć decyzję o przywróceniu przejezdności pociągów pasażerskich na części linii kolejowej nr 103 (Wadowice-Spytkowice). Ruch pasażerski na tej linii został zawieszony 7 października 2002 r., a następnie cała linia wraz ze wspomnianym odcinkiem, uległy szybkiej dewastacji, m.in. poprzez systematyczne kradzieże sieci trakcyjnej. Pragnę nadmienić, że odcinek ów charakteryzuje się na 14 km długości brakiem posterunków i prostą geometrią toru. Po remoncie pociągi, w tym wspomniane wyżej jednostki EN81 mogłyby osiągać prędkość w granicach 70-80 km/godz. Przywrócenie do eksploatacji tego odcinka znacznie ułatwiłoby ludności gmin Tomice oraz Spytkowice dojazdy do pracy i nauki w Krakowie, Oświęcimiu i Skawinie. Na tym nieczynnym odcinku znajdują się cztery przystanki (Radosza, Woźniki, Grodzisko, Trzebieńczyce). Jako dodatkowe argumenty należy wziąć pod uwagę dojazd z Wadowic przez Spytkowice do Krakowa Płaszowa bez zmiany czoła pociągu, szybkie połączenie kolejowe z Oświęcimiem oraz najkrótsze połączenie z aglomeracją śląską (przez Spytkowice, Oświęcim). Już w 1930 r. kursował sobotnio-niedzielny pociąg pospieszny z Katowic do Zakopanego przez Oświęcim, Spytkowice, a w latach 90. ubiegłego stulecia kursował tą trasą pociąg przyspieszony z Katowic do Suchej Beskidzkiej

Kolejne cięcia w nowym rozkładzie jazdy

10 stycznia 2011 Napisz odpowiedź

STYCZEŃ 2011 Nowy rozkład jazdy który przygotowały na 2011r. Przewozy Regionalne do spółki z zarządami województw pokazuje jak dramatyczna jest sytuacja na kolei. Dotyka to także malowniczej linii Żywiec-Sucha Beskidzka (do Suchej B. jeździł pociąg z 103). O całej bulwersującej sprawie informuje Urząd Miasta w Żywcu oraz Burmistrz który zachęca do poparcia protestu http://www.zywiec.pl/stat.php?ankietapkp przeciwko zastępowania pociągów – autobusami. Brak pociągów na danej linii kolejowej to pierwszy krok do jej unicestwienia, pamięta to każdy z roku 2002 kiedy przestały jeździć osobówki z Trzebini do Wadowic, dziś kończy się pewna kolejna legenda o pociągach które dawały możliwość objechania całych Beskidów i rejonów niedostępnych dla ruchu kołowego.

Dziennik Polski podaje że od 15 stycznia 2011 Małopolski Zakład Przewozów Regionalnych zamyka kasę biletową na dworcu w Wadowicach.

źródło: http://www.dziennik.krakow.pl/pl/region/wadowice/1106413-bilet-tylko-od-konduktora.html

Pierwszy rok strony o linii 103

4 stycznia 2011 Napisz odpowiedź

STYCZEŃ 2011 Witam wszystkich w nowym AD 2011 roku. Nasza strona o sto trójce obchodzi swój pierwszy roczek =) są powody do radości, ale także i do smutku. Powodem do radości jest prowadzona od początku istnienia strony statystyka odwiedzin która podaje (Google Analytisc) blisko 6000 unikalnych wejść na stronę od stycznia 2010, daje to średnią 500 wejść w miesiącu. Średnia czasu spędzania gości na stronie wynosi 7~9 minut. Najwięcej odwiedzających stronę pochodzi z Polski 86%, ale także z Czech, Słowacji, Niemiec, Austrii, Anglii, oraz USA.

Najważniejszym powodem który mobilizuje mnie do dalszego działania i opisywania losów 103 są setki meili które znajdują się w skrzynce stotrojka@gmail.com Zawsze na każdego staram się jak najszybciej rzeczowo odpowiedzieć. Proszę jednocześnie osoby które nie otrzymały odpowiedzi aby się nie gniewały, nie jest to spowodowane moim brakiem reakcji bo odpisuję ZAWSZE ale bardzo często tym że wasze skrzynki traktują pocztę nadsyłaną z tego adresu jako spam, niestety nie mam na to wpływu. Czytaj więcej

Przygotowanie wniosku o likwidacje linii 103

1 grudnia 2010 Napisz odpowiedź

GRUDZIEŃ 2010
Fatalnie brzmiące informacje od Redaktora Naczelnego portalu Tygodnika Przełom:

PKP PLK SA Marek Pawlik do interweniującego w sprawie wznowienia połączeń osobowych na linii 103 Trzebinia-Wadowice posła Tadeusza Arkita
Zakład Linii Kolejowych w Krakowie wystąpił do właściwych terytorialnie organów samorządowych i do przewoźników o wyrażenie opinii w sprawie likwidacji ww odcinka linii kolejowej. W odpowiedziach żaden z adresatów nie wyraził zamiaru partycypacji w kosztach eksploatacji lub przejęcia linii. W związku z powyższym IZ Kraków przygotowuje wniosek do zarządu spółki w sprawie likwidacji ww. linii.

źródło: http://www.przelom.pl/

Informacja znalazła się także na ogólnopolskim forum kolejowym http://infokolej.pl/ Czytaj więcej