Aktualności

Na bieżąco postaram się dodawać najnowsze informacje które 103 dotyczą, ale także chronologicznie te które były ważne a zostały pominięte.

Początek XXI wieku dla mieszkańców zamieszkujących wzdłuż linii 103 Trzebinia-Wadowice jak i dla przyjezdnych, okazał się krokiem do tyłu. Gdy w całej Europie zaczyna się stawiać na kolej, wykorzystując jej walory, jeśli chodzi o ochronę środowiska i bezpieczeństwo, w Polsce postawiono na jej degradację. Choć Ustawa o restrukturyzacji, komercjalizacji i prywatyzacji kolei z 2000 roku miała pozwolić się jej rozwijać, to rzeczywistość okazała się zgoła inna.

Pierwszym skutkiem działania Ustawy było zamykanie nierentownych (szerokie pojęcie) linii kolejowych. Jedną z nich była linia 103. Z wielkim smutkiem i rozgoryczeniem żegnano ostatni pociąg odjeżdżający z tych miejscowości. Jeszcze wówczas mówiono, że to tylko chwilowe zawieszenie, a jak się znajdą pieniądze w kasie samorządu, to kolej wróci. Powoływano się przy tym na Ustawę, która dawała możliwość przejęcia takich linii przez samorządy lokalne. Co mamy dziś? Wybierzcie się i zobaczcie do Bolęcina, Regulic, Alwerni, Okleśnej, Woźnik, Radoczy.... Mieszkańcy nadal czekają....


Nie ma 103 w planach kolei małopolskiej 2014-2020

10 września 2013 1 odpowiedź

Wnioskując po wcześniejszych zapowiedziach o pozostawieniu linii 103 na tak zwane lepsze czasy można zacząć się domyślać kiedy to nastąpi i za jaką cenę. W każdym razie w perspektywie finansowania i inwestycji kolei w Województwie Małopolskim na lata 2014-2020 próżno szukać takiej informacji choć plan jest ambitny, można się z nim zapoznać na łamach Kuriera Kolejowego (tutaj link). Pytanie także na ile realna jest wielka modernizacja kolei w samej tylko Małopolsce, skoro przez ostatnie 20 lat infrastruktura została tak strasznie zaniedbana, a odpowiedzialność za to przerzucana jest od PLKi po ministerstwa na samorządach skończywszy. Winnych nie sposób ukarać, straty są ogromne. Posługując się na przykładzie naszej relacji Trzebinia – Wadowice. Cały obszar w którym dobrze sprawował się ruch osobowy pociągów oraz przewozy towarowe – przejęły ale tylko częściowo busy zaś te drugie czyli pojazdy ciężarowe rozjeżdżające lokalne drogi nieprzystosowane do przyjęcia tak dużego tonażu.
Ratunkiem dla stotrójki mógł być ruch drezynowy wykorzystany pod turystykę wzorem innych miejsc Polski cieszących się znaczną popularnością (stąd wymienione w linkach  bractwa drezynowe i strony miłośników kolei i lokalnych kolejek). Niestety dziś AD 2013 ale także w poprzednich latach gdzieś tak około 2006 roku torowisko stało się niekompletne – miejscami rozkradzione a mądrość niektórych lokalnych władz doprowadziła do wyrwania torów z przejazdów kolejowych tak aby koszty przywrócenia do ruchu niemiłosiernie wzrosły. A gdzie byliście wcześniej padło pytanie na jednym z forów gdy linia miał ciągłość? Odpowiadam – na przykładzie działań lokalnych chrzanowskich miłośników kolei drezynowych którzy otrzymali odmowę z PLKi na korzystanie z nieczynnych odcinków a uzasadnieniem był prowadzony ruch towarowy co akurat nie mogło mieć miejsca z uwagi na stwierdzone liczne ubytki w mocowaniach torowiska głównie gdzie szlak prowadzony jest przez las (Bolęcin-Regulice Górne, Alwernia-Okleśna). Dziś zostaje nam ruch drezyn odcinkami, co na to zainteresowani drezyniarze? Noi właściciel czyli PLK?

Przy okazji, od dłuższego czasu zamarł ruch na odcinku Wadowice-Spytkowice, pojawiła się informacja o zamknięciu dla ruchu, odcinek Bolęcin-Trzebinia zarasta trawskami i krzewami także dawno nie widziano tutaj pociągu, stwierdzono kradzież elementów mocujących szyny na łuku tuż za posterunkiem przejazdowym stacji Trzebinia. Obecnie czynny na całej linii 103 jest odcinek Spytkowice-Okleśna (zwortnica na drugi tor) Zakłady Chemiczne Alwernia.
Zaktualizowany został stan torowiska w postaci wykresu w dziale historia.

Dlaczego nie powstała obiecana książka o linii 103

25 lipca 2013 1 odpowiedź

Na naszej skrzynce meilowej pojawia się coraz więcej pytań dlaczego nie ukazała się wcześniej wspominana książka poświęcona historii linii 103. Niestety brak jest wielu materiałów źródłowych, które zaginęły w niejasnych okolicznościach. Część danych podawanych w różnych publikacjach okazała się być ze sobą sprzeczna. Jeśli dodać do tego niechęć pomocy  osób posiadających wiedzę na temat linii… Niestety do tej pory po za krótkimi artykułami historycznymi (można je odnaleźć w Linkach) nie ukazała się  żadna większa publikacja. Cieszy nas fakt że piszecie Państwo że po części nasza strona stara się tą lukę choćby częściowo wypełniać.

Małopolskie TAK na drogi i NIE na kolej

18 czerwca 2013 Napisz odpowiedź

Rynek Kolejowy podał dosyć zaskakującą informację. Mianowicie chodzi o wykaz inwestycji finansowanych z Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego z którego wynika całkowity brak inwestycji na lokalne linie kolejowe na najbliższe 6 lat. Cyt. „W ramach inwestycji z MRPO na liście nie znalazła się żadna linia kolejowa w województwie małopolskim (…)  Unijne zalecenia oraz praktyki krajów Europy Wschodniej sugerują z kolei inwestycje w infrastrukturę transportową w proporcjach 60% środków finansowych na drogi, 40% środków na kolej, zarówno na poziomie krajowym jak i regionalnym. Obecne założenia województwa małopolskiego zakładają inwestycje w proporcjach 99,92% na drogi, 0,08% na kolej..”
Artykuł: Małopolskie: 200 mln na kolej, ponad 2mld na drogi
http://www.rynek-kolejowy.pl/45920/Malopolskie_200_mln_na%C2%A0kolej_ponad_2mld_na%C2%A0drogi.htm

 Kraków skupia się na Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA) zakupie nowych pociągów oraz infrastrukturze wokół niej (elektroniczny bilet, parkingi Park&Ride). Jedna z relacji SKA to Tarnów-Kraków-Trzebinia. Niestety zabrakło pewnego dopełnienia dla tej koncepcji jakim jest dojazd między innymi do stacji Trzebinia, a jak wiemy jest to stacja węzłowa. Z wcześniej zbieranych informacji Urząd Marszałkowski dał jasno do zrozumienia, że na rewitalizację 103 nie ma szans i nie ma na to pieniędzy w najbliższych latach jednak linia powinna zostać pozostawiona na czas w którym pieniądze się pojawią, a główne szlaki kolejowe sąsiadujące ze 103 będą zmodernizowane, zrewitalizowane, wówczas przyjdzie czas na 103. Jakie to będą koszty? Jedno jest pewne z każdym rokiem od zwieszenia ruchu osobowego (październik 2002) likwidacją trakcji (2003) oraz wstrzymaniem ruchu towarowego są to dziesiątki milionów złotych. Czy znajdą się one akurat na tę konkretną linię?

Tymczasem miałem okazję brać udział w VII Powiatowych Dniach Strażaka w Alwerni oraz w jubileuszu 20-lecia miasta Alwernia do którego niegdyś pociągiem można było bez większych problemów dojechać z Trzebini i Wadowic ale także z sąsiadujących wiosek. Największym problemem było jak zauważył dziennikarz (link powyżej galeria)  z dojazdem i zaparkowaniem własnego pojazdu – nie ma się czemu dziwić dziś do Alwerni można dojechać busem w tygodniu i własnym samochodem w weekend.

Przystanek Grodzisko na sprzedaż

27 maja 2013 2 odpowiedzi

PKP S.A. Oddział Gospodarowania Nieruchomościami w Krakowie ogłosił przetarg nieograniczony na sprzedaż cyt.: „prawa użytkowania wieczystego działki: nr 119/1 o pow. 0,0567 ha, obręb Grodzisko, Gmina Zator oraz prawa własności zabudowy trwale związanej z gruntem zlokalizowanej na w/w działce tj.: budynku przystanku osobowego Grodzisko oraz budynku WC. Przedmiotowa nieruchomość objęta jest księgą wieczystą nr KR1E/00012453/1.
Cena wywoławcza nieruchomości: 25 600,00 zł”
Oferta wraz ze zdjęciem została zmieszczona w serwisie gumtree.pl. można ją zobaczyć pod linkiem:
http://www.gumtree.pl/cp-dom-mieszkanie-sprzedam-i-kupie/oswiecim/sprzedaz-w-drodze-przetargu-grodzisko-dworzec-pkp-487599684

Wspomniany peron w Grodzisku wraz z budynkiem a raczej tym co z niego zostało prezentujemy w naszej Galerii zdjęć dzięki uprzejmości P.K.
http://linia103.pl/galeria-zdjec/zdjecia-autorstwa-p-k/

Nieoficjalnie udało nam się dowiedzieć, że wkrótce ukażą się ogłoszenia pozostałych nieruchomości na sprzedaż zlokalizowanych przy linii Trzebinia-Wadowice.

 

Wadowice-Skawce, Trzebinia-Bolęcin

12 kwietnia 2013 1 odpowiedź

Portal WadowiceOnline.pl zaprezentował bardzo ciekawe niepublikowane wcześniej zdjęcie składu prowadzonego przez lokomotywę SM42 z lat 80-tych sfotografowanego na zakolu Skawy w Zagórzu, oraz prace rozbiórkowe prowadzone w Jaroszowicach. Zdjęcia oraz artykuł można zobaczyć pod linkiem Święty gral dla miłośników kolei

Według najnowszych doniesień Gazety Krakowskiej PKP PLK zmieniła plany i odcinek linii 103 Trzebinia-Bolęcin nie zostanie wyłączony z eksploatacji artykuł można przeczytać na stronie http://www.gazetakrakowska.pl/artykul/825989,papieski-szlak-kolei-zostaje-pkp-plk-zmienily-plany,id,t.html oraz wykaz PKP PLK

 

Studium wykonalności SKA dla Krakowa obejmuje linię103

18 marca 2013 1 odpowiedź

Aktualizacja Studium Wykonalności dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA) w Aglomeracji Krakowskiej zakłada możliwość rewitalizacji linii 103 Trzebinia-Spytkowice-Wadowice,  jeśli dojedzie do skutku powstanie szybkich połączeń w Małopolsce.

Cyt.: ” Obszary, które można uznać za rejony których mieszkańcy codziennie dojeżdżają transportem publicznym (pociągami, autobusami lub busami) do pracy w Krakowie trzeba określić dość szeroko. (…) wachlarz linii kolejowych będących w „oddziaływaniu Krakowa” jest w tym przypadku stosunkowo rozległy. Wśród linii będących w „oddziaływaniu Krakowa” znajduje się także Trzebinia-Spytkowice-Wadowice z zawieszonym ruchem pasażerskim”.

„Ocena celowości rewitalizacji i odnowy linii kolejowej nr 94 do Spytkowic, zależnie od jej przeznaczenia na tle sieci kolejowej ? uznania jej lub nie za wariant linii kolejowej C-E30; od tego bowiem zależy perspektywa sfinansowania jej rewitalizacji i osiągnięcia rozsądnych prędkości, w celu wyboru wariantu wydłużenia linii SKA2 w kierunku zachodnim lub południowo-zachodnim (Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona, Sucha Beskidzka, Wadowice p. Kalwarię Zebrzydowską z uwzględnieniem lub nie łącznicy omijającej Kalwarię Zebrzydowską Lanckoronę, Spytkowice, Wadowice p. Spytkowice, Alwernia – ewentualne przywrócenia ruchu na linii kolejowej nr 103).”

Cały dokument w formacie PDF można pobrać pod adresem
http://www.zdw.krakow.pl/uzp/kjarzebinska/2013/02/825/Zalacznik_nr_1_OPZ.pdf

Ponieważ plik ten zawiera sporo materiału – szczególnej uwadze polecam strony 23-25 oraz 30, gdzie mapki oraz treść nawiązują do uruchomienia ruchu pasażerskiego na naszej stotrójce.

Właściwie to nie powinno być studium wykonalności, a opis funkcjonowania transportu publicznego w Województwie Małopolskim.

PKP PLK: Linia 103 w całości „definitywnie wyłączona z eksploatacji”

15 lutego 2013 8 odpowiedzi

Połowa lutego 2013r. Rynek Kolejowy publikuje wykaz linii które PKP PLK wyłącza z eksploatacji. Są wśród nich linie niedawno rewitalizowane kosztem wielu mln zł, są także takie jak „nasza” stotrójka którą wieloletnie zaniedbania doprowadziły do stanu tragicznego.

Pełny wykaz linii można znaleźć pod linkiem:
http://www.rynek-kolejowy.pl/foto/files/RYNEK_KOLEJOWY_wykaz_linii_definitywnie_wylaczonych.pdf
oraz
http://www.rynek-kolejowy.pl/foto/files/RYNEK_KOLEJOWY_wykaz_linii_wstepnie_wylaczonych.pdf

Czy znalazły by się chętne osoby do przejęcia linii i wprowadzenia na niej drezynowania wzorem innych szlaków w Polsce? Piszcie na meila w zakładce KONTAKT lub formularz kontaktowy.