Aktualności

Na bieżąco postaram się dodawać najnowsze informacje które 103 dotyczą, ale także chronologicznie te które były ważne a zostały pominięte.

Początek XXI wieku dla mieszkańców zamieszkujących wzdłuż linii 103 Trzebinia-Wadowice jak i dla przyjezdnych, okazał się krokiem do tyłu. Gdy w całej Europie zaczyna się stawiać na kolej, wykorzystując jej walory, jeśli chodzi o ochronę środowiska i bezpieczeństwo, w Polsce postawiono na jej degradację. Choć Ustawa o restrukturyzacji, komercjalizacji i prywatyzacji kolei z 2000 roku miała pozwolić się jej rozwijać, to rzeczywistość okazała się zgoła inna.

Pierwszym skutkiem działania Ustawy było zamykanie nierentownych (szerokie pojęcie) linii kolejowych. Jedną z nich była linia 103. Z wielkim smutkiem i rozgoryczeniem żegnano ostatni pociąg odjeżdżający z tych miejscowości. Jeszcze wówczas mówiono, że to tylko chwilowe zawieszenie, a jak się znajdą pieniądze w kasie samorządu, to kolej wróci. Powoływano się przy tym na Ustawę, która dawała możliwość przejęcia takich linii przez samorządy lokalne. Co mamy dziś? Wybierzcie się i zobaczcie do Bolęcina, Regulic, Alwerni, Okleśnej, Woźnik, Radoczy.... Mieszkańcy nadal czekają....


Dlaczego nie powstała obiecana książka o linii 103

25 lipca 2013 1 odpowiedź

Na naszej skrzynce meilowej pojawia się coraz więcej pytań dlaczego nie ukazała się wcześniej wspominana książka poświęcona historii linii 103. Niestety brak jest wielu materiałów źródłowych, które zaginęły w niejasnych okolicznościach. Część danych podawanych w różnych publikacjach okazała się być ze sobą sprzeczna. Jeśli dodać do tego niechęć pomocy  osób posiadających wiedzę na temat linii… Niestety do tej pory po za krótkimi artykułami historycznymi (można je odnaleźć w Linkach) nie ukazała się  żadna większa publikacja. Cieszy nas fakt że piszecie Państwo że po części nasza strona stara się tą lukę choćby częściowo wypełniać.

Małopolskie TAK na drogi i NIE na kolej

18 czerwca 2013 Napisz odpowiedź

Rynek Kolejowy podał dosyć zaskakującą informację. Mianowicie chodzi o wykaz inwestycji finansowanych z Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego z którego wynika całkowity brak inwestycji na lokalne linie kolejowe na najbliższe 6 lat. Cyt. „W ramach inwestycji z MRPO na liście nie znalazła się żadna linia kolejowa w województwie małopolskim (…)  Unijne zalecenia oraz praktyki krajów Europy Wschodniej sugerują z kolei inwestycje w infrastrukturę transportową w proporcjach 60% środków finansowych na drogi, 40% środków na kolej, zarówno na poziomie krajowym jak i regionalnym. Obecne założenia województwa małopolskiego zakładają inwestycje w proporcjach 99,92% na drogi, 0,08% na kolej..”
Artykuł: Małopolskie: 200 mln na kolej, ponad 2mld na drogi
http://www.rynek-kolejowy.pl/45920/Malopolskie_200_mln_na%C2%A0kolej_ponad_2mld_na%C2%A0drogi.htm

 Kraków skupia się na Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA) zakupie nowych pociągów oraz infrastrukturze wokół niej (elektroniczny bilet, parkingi Park&Ride). Jedna z relacji SKA to Tarnów-Kraków-Trzebinia. Niestety zabrakło pewnego dopełnienia dla tej koncepcji jakim jest dojazd między innymi do stacji Trzebinia, a jak wiemy jest to stacja węzłowa. Z wcześniej zbieranych informacji Urząd Marszałkowski dał jasno do zrozumienia, że na rewitalizację 103 nie ma szans i nie ma na to pieniędzy w najbliższych latach jednak linia powinna zostać pozostawiona na czas w którym pieniądze się pojawią, a główne szlaki kolejowe sąsiadujące ze 103 będą zmodernizowane, zrewitalizowane, wówczas przyjdzie czas na 103. Jakie to będą koszty? Jedno jest pewne z każdym rokiem od zwieszenia ruchu osobowego (październik 2002) likwidacją trakcji (2003) oraz wstrzymaniem ruchu towarowego są to dziesiątki milionów złotych. Czy znajdą się one akurat na tę konkretną linię?

Tymczasem miałem okazję brać udział w VII Powiatowych Dniach Strażaka w Alwerni oraz w jubileuszu 20-lecia miasta Alwernia do którego niegdyś pociągiem można było bez większych problemów dojechać z Trzebini i Wadowic ale także z sąsiadujących wiosek. Największym problemem było jak zauważył dziennikarz (link powyżej galeria)  z dojazdem i zaparkowaniem własnego pojazdu – nie ma się czemu dziwić dziś do Alwerni można dojechać busem w tygodniu i własnym samochodem w weekend.

Przystanek Grodzisko na sprzedaż

27 maja 2013 2 odpowiedzi

PKP S.A. Oddział Gospodarowania Nieruchomościami w Krakowie ogłosił przetarg nieograniczony na sprzedaż cyt.: „prawa użytkowania wieczystego działki: nr 119/1 o pow. 0,0567 ha, obręb Grodzisko, Gmina Zator oraz prawa własności zabudowy trwale związanej z gruntem zlokalizowanej na w/w działce tj.: budynku przystanku osobowego Grodzisko oraz budynku WC. Przedmiotowa nieruchomość objęta jest księgą wieczystą nr KR1E/00012453/1.
Cena wywoławcza nieruchomości: 25 600,00 zł”
Oferta wraz ze zdjęciem została zmieszczona w serwisie gumtree.pl. można ją zobaczyć pod linkiem:
http://www.gumtree.pl/cp-dom-mieszkanie-sprzedam-i-kupie/oswiecim/sprzedaz-w-drodze-przetargu-grodzisko-dworzec-pkp-487599684

Wspomniany peron w Grodzisku wraz z budynkiem a raczej tym co z niego zostało prezentujemy w naszej Galerii zdjęć dzięki uprzejmości P.K.
http://linia103.pl/galeria-zdjec/zdjecia-autorstwa-p-k/

Nieoficjalnie udało nam się dowiedzieć, że wkrótce ukażą się ogłoszenia pozostałych nieruchomości na sprzedaż zlokalizowanych przy linii Trzebinia-Wadowice.

 

Wadowice-Skawce, Trzebinia-Bolęcin

12 kwietnia 2013 1 odpowiedź

Portal WadowiceOnline.pl zaprezentował bardzo ciekawe niepublikowane wcześniej zdjęcie składu prowadzonego przez lokomotywę SM42 z lat 80-tych sfotografowanego na zakolu Skawy w Zagórzu, oraz prace rozbiórkowe prowadzone w Jaroszowicach. Zdjęcia oraz artykuł można zobaczyć pod linkiem Święty gral dla miłośników kolei

Według najnowszych doniesień Gazety Krakowskiej PKP PLK zmieniła plany i odcinek linii 103 Trzebinia-Bolęcin nie zostanie wyłączony z eksploatacji artykuł można przeczytać na stronie http://www.gazetakrakowska.pl/artykul/825989,papieski-szlak-kolei-zostaje-pkp-plk-zmienily-plany,id,t.html oraz wykaz PKP PLK

 

Studium wykonalności SKA dla Krakowa obejmuje linię103

18 marca 2013 1 odpowiedź

Aktualizacja Studium Wykonalności dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA) w Aglomeracji Krakowskiej zakłada możliwość rewitalizacji linii 103 Trzebinia-Spytkowice-Wadowice,  jeśli dojedzie do skutku powstanie szybkich połączeń w Małopolsce.

Cyt.: ” Obszary, które można uznać za rejony których mieszkańcy codziennie dojeżdżają transportem publicznym (pociągami, autobusami lub busami) do pracy w Krakowie trzeba określić dość szeroko. (…) wachlarz linii kolejowych będących w „oddziaływaniu Krakowa” jest w tym przypadku stosunkowo rozległy. Wśród linii będących w „oddziaływaniu Krakowa” znajduje się także Trzebinia-Spytkowice-Wadowice z zawieszonym ruchem pasażerskim”.

„Ocena celowości rewitalizacji i odnowy linii kolejowej nr 94 do Spytkowic, zależnie od jej przeznaczenia na tle sieci kolejowej ? uznania jej lub nie za wariant linii kolejowej C-E30; od tego bowiem zależy perspektywa sfinansowania jej rewitalizacji i osiągnięcia rozsądnych prędkości, w celu wyboru wariantu wydłużenia linii SKA2 w kierunku zachodnim lub południowo-zachodnim (Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona, Sucha Beskidzka, Wadowice p. Kalwarię Zebrzydowską z uwzględnieniem lub nie łącznicy omijającej Kalwarię Zebrzydowską Lanckoronę, Spytkowice, Wadowice p. Spytkowice, Alwernia – ewentualne przywrócenia ruchu na linii kolejowej nr 103).”

Cały dokument w formacie PDF można pobrać pod adresem
http://www.zdw.krakow.pl/uzp/kjarzebinska/2013/02/825/Zalacznik_nr_1_OPZ.pdf

Ponieważ plik ten zawiera sporo materiału – szczególnej uwadze polecam strony 23-25 oraz 30, gdzie mapki oraz treść nawiązują do uruchomienia ruchu pasażerskiego na naszej stotrójce.

Właściwie to nie powinno być studium wykonalności, a opis funkcjonowania transportu publicznego w Województwie Małopolskim.

PKP PLK: Linia 103 w całości „definitywnie wyłączona z eksploatacji”

15 lutego 2013 8 odpowiedzi

Połowa lutego 2013r. Rynek Kolejowy publikuje wykaz linii które PKP PLK wyłącza z eksploatacji. Są wśród nich linie niedawno rewitalizowane kosztem wielu mln zł, są także takie jak „nasza” stotrójka którą wieloletnie zaniedbania doprowadziły do stanu tragicznego.

Pełny wykaz linii można znaleźć pod linkiem:
http://www.rynek-kolejowy.pl/foto/files/RYNEK_KOLEJOWY_wykaz_linii_definitywnie_wylaczonych.pdf
oraz
http://www.rynek-kolejowy.pl/foto/files/RYNEK_KOLEJOWY_wykaz_linii_wstepnie_wylaczonych.pdf

Czy znalazły by się chętne osoby do przejęcia linii i wprowadzenia na niej drezynowania wzorem innych szlaków w Polsce? Piszcie na meila w zakładce KONTAKT lub formularz kontaktowy.

W Nowym 2013 roku

2 stycznia 2013 2 odpowiedzi

Witajcie w Nowym Roku w zupełnie nowej odsłonie strony o linii kolejowej 103.  Jak zapewne zauważyliście wszystkie treści zostały przeniesione ze starej strony i uporządkowane, dodano także nowe możliwości (wielkie ukłony dla Wojtka http://wojciechkoszyk.pl/ za wykonaną ciężką pracę).

Niestety koniec roku 2012 przyniósł bardzo fatalne informacje jeśli chodzi o połączenia kolejowe w województwie małopolskim, szczególnie w części na której jest położona linia Trzebinia-Wadowice. Władze województwa znalazły sposób na oszczędności w postaci zmniejszenia dotacji o 16,5 mln zł na przewozy kolejowe, tym samym Małopolski Zakład Przewozów Regionalnych wstrzymał połączenie Regio na relacji Kraków-Spytkowice-Oświęcim. O czym donosił Rynek Kolejowy oraz Kurier Kolejowy . Co zakrawa na największą kpinę z pasażerów część peronów i torowiska została kilka tygodni wcześniej przed zawieszeniem ruchu pasażerskiego odnowiona. Ludzie są oburzeni, na nic zdały się protesty. Decyzja zapadła, a cisza i pustka jaką zastaliśmy na stacji Spytkowice 30.12.2012 dosłownie nas poraziła. Także media nie pominęły tego faktu zapraszam do lektury Gazeta Krakowska oraz Nasze Miasto - gdzie podkreślono iż PKP podzielone na spółki woli czekać na pieniądze niż samemu wychodząc do klientów je zarabiać. Jako przykład podano odcinek Wadowice-Spytkowice gdzie zaniechano ruchu towarowego, a szlak porasta wysoka trawa, kilka miesięcy wcześniej zdemontowano trakcję. Także oferta przewozowa dla Wadowic daleka jest od przyzwoitości. Czyżby sprawdzały się prognozy (po usamorządowieniu kolei)  dla regionu małopolski zachodniej gdzie wieszczono przejęcie komunikacji pasażerskiej przez busy, a towarowej przez ciężki transport samochodowy? Skoro nie ma siatki połączeń kolejowych, a oferta to kilka (np. 4/5) pociągów dziennie, dodatkowo zabójcza średnia prędkość 20~30km/h (np. Katowice-Trzebinia-Kraków) oraz od nowego roku kolejny wzrost cen na bilety to jak w dalszej przyszłości mają wyglądać kolejowe przewozy pasażerskie? Remont szlaku E30 się przeciąga, większość osób wątpi żeby został zakończony przed rozliczeniem środków z UE. Od jednego z pracowników kolei na dworcu w Wadowicach usłyszałem, że w obecnym wydaniu połączenia kolejowe osobowe skazane są na sromotną porażkę bo nikt o to nie dba, podobne stwierdzenia dochodzą od przedsiębiorców którzy korzystali z usług kolejowych przewożąc swoje towary – jest za drogo, za wolno więc się nam nie opłaca.

Stary rok zakończyliśmy objazdem fotografując odcinek Spytkowice-Trzebieńczyce-Grodzisko-Woźniki, wkrótce ukaże się dalszy ciąg naszej Wirtualnej Wycieczki po 103. Widok naprawdę głęboko przygnębiający. Odcinek sto trójki jeszcze parę miesięcy temu wykorzystywany do przewozów towarowych zaczyna porastać gęsta trawa. Minie parę lat i szlak będzie wyglądał równie tragicznie jak ten od Bolęcina przez Regulice do Alwerni.

Dziękujemy za liczne życzenia świąteczne, noworoczne (oraz urodzinowe to była dla mnie prawdziwa niespodzianka) żywą i konstruktywną dyskusję, oraz spotkania na szlaku.